Friday, December 21, 2012

CINTA SEJATI : BAB 8

 

BAB 8

Zarif mengunci pintu pagar rumah setelah memangkir kereta. Dipandang halaman rumahnya yang kelihatan berselerakan dengan daun-daun pokok mempelam yang gugur. Dia mengelengkan kepala sebelum melepaskan satu keluhan kecil. Kesibukan diri melaksanakan tanggungjawab di hospital menyebabkannya tidak mempunyai masa untuk menyapu laman rumah teres dua tingkat itu.
“Awal balik hari ni doctor.”
Teguran seseorang membuatkan Zarif berpaling tubuh. Dia tersenyum memandang Sarah yang tinggal bersebelahan dengan rumahnya. Wanita itu sedang sibuk memungut kain-kain jemuran yang telah kering di ampaian.
“Hari ni tak ramai pesakit sangat Sarah,” balas Zarif perlahan.
Zarif menyandarkan tubuhnya ke kereta. Diseluk kedua belah tangannya ke dalam poket seluarnya.
“Mana Makcik Rahimah? Tak nampak dia pun petang ni,” soal Zarif.
Dari celahan pagar dawai yang memisahkan ruang halaman rumah mereka dia meninjau-ninjau mencari kelibat orang tua yang peramah itu. Kebiasaannya, wanita tua itu akan duduk di bangku batu di halaman rumahnya.
“Mak ada kat dalam doktor. Kurang sihat sikit. Asyik batuk saja dua tiga hari ni. Risau juga saya dibuatnya.” Sarah menjawab sambil tangannya ligat memasukkan kain-kain jemurannya ke dalam bakul di tepi kakinya.
“Teruk ke batuknya tu Sarah?”
“Nak kata teruk tu, tak adalah sangat doktor. Cuma kadang-kadang tu dia terasa susah nak bangun.”
Zarif mengangguk-angguk.
“Dah bawa dia ke hospital?”
“Belum lagi. Faham-faham sajalah doktor, orang tua. Sebut saja hospital, hilang terus rasa sakitnya tu.”
Zarif tersenyum kecil. Hatinya sedikit tercuit dengan kata-kata wanita itu.
Sarah yang telah selesai memungut pakaian memandang hairan wajah doktor muda itu.
“Kenapa doktor tersenyum begitu?” soalnya lembut. Dipandang lama wajah tampan yang seusia dengannya itu.
Zarif mengeleng kepala perlahan. Kemudian tersenyum.
“Tak ada apa Sarah, cuma saya rasa pelik dengan sikap awak. Dah bertahun-tahun kita berjiran, rasanya sudah beratus-ratus kali saya pesan, jangan panggil saya doktor. Awak panggil juga saya begitu.”
Sarah tersenyum kecil. Di tunduk sedikit wajahnya.
“Maaflah doktor kalau doktor tersinggung tapi doktor sendiri pun fahamkan dengan situasi saya. Janda seperti saya ni susah kalau terlalu beramah mesra dengan orang lain. Apatah lagi dengan lelaki bujang seperti doktor. Macam-macam fitnah boleh timbul. Benda yang tak kita buat pun, di katakan buat,” balasnya perlahan.
Zarif menganggukkan. Mengerti dengan situasi yang dialami wanita itu.
“Hmm, tak apalah doktor, saya minta diri masuk ke dalam dulu. Hari pun dah hampir senja.”
Sarah mengangkat bakul pakaian. Sempat dia membalas senyuman Zarif yang hanya mengangguk kecil.
Zarif memandang wanita itu berlalu ke dalam rumah sebelum dia sendiri turut berbuat demikian. Niat hatinya untuk menyapu laman rumah pada petang itu tertangguh lagi.

Please have a seat,” sambil tersenyum kecil Roselle bersuara ramah. Dia mengunjuk ibu jarinya ke arah sofa yang terletak di tengah ruang bilik pejabat.
Zara tersenyum mengangguk. Dia hanya memandang gadis itu berlalu. Meninggalkannya bersendirian di ruang bilik itu.
Zara menghala pandangan ke sekeliling. Bilik hotel yang dijadikan ruang pejabat itu kelihatan ekslusif dengan cat dindingnya yang berwarna hijau kebiru-biruan.
Biasan warna dinding yang mengenai siling bilik menampakkan kemewahannya. Ditambah dengan jambangan bunga-bunga kering yang diletakkan di setiap penjuru bilik menghasilkan suasana tenang dan damai di dalam ruang bilik yang luas itu.  
Zara masih berdiri. Pandangannya terpaku pada sekeping potret wanita yang tergantung di satu sudut bilik. Perlahan-lahan dia menghampirinya. Gambar seorang wanita bertudung hijau lembut itu direnung lama.
Cantiknya dia, puji hatinya.
“Dah lama tunggu?” suara seseorang dari arah belakang menyentak pandangannya.
Segera dia menoleh. Seorang lelaki berpakaian kemas tersenyum mesra ke arahnya. Lelaki itu bertubuh tinggi dan tegap. Wajah putih bersihnya hanya dihiasi dengan sedikit janggut yang tumbuh di dagu. Sepasang kot hitam yang tersarung kemas di tubuh tegapnya menyerlahkan lagi ketrampilannya.
Zara mengukir senyuman. Pelik rasanya mendengar lelaki yang mempunyai raut wajah seperti bangsa Arab itu berbahasa Melayu dengan begitu fasih. Di hampiri lelaki yang bertubuh segak itu.
“I’m Zara Zulaikha from Corniche Interactive Sdn.Bhd.”
Zara memperkenalkan diri. Dihulur tangannya seketika. Berjabat salam.
I know it. Dah lama ke awak tunggu?”
Lelaki itu mengulangi pertanyaannya. Tangan kanannya dihalakan ke arah sofa sebelum melabuhkan punggungnya di situ. Zara turut berbuat demikian.
“Tak juga. Saya baru saja sampai.”
Zara membalas perlahan. Dipandang lama wajah lelaki yang masih tersenyum itu.
“Fasih Tengku berbahasa Melayu. Tengku memang berketurunan Melayu ke atau pernah mempelajari bahasa Melayu?”
Mendengar pertanyaan Zara, lelaki itu melebarkan senyumannya.
“Kenapa awak tanya saya begitu? Wajah saya tak seperti orang Melayu ke?”
Soalan wanita itu tidak dijawab sebaliknya dilempar pertanyaannya.
“Eh, bukan itu maksud saya. Melihat pada nama Tengku membuatkan saya terfikir yang Tengku ni berketurunan Arab,”
Lelaki itu tertawa kecil.
Actually, arwah mak saya berketurunan bangsa Arab dari Mesir. Manakala ayah saya pula memang orang Melayu. Kiranya saya ni anak campuran dua bangsalah,” terangnya ringkas.
Zara mengangguk-angguk.
“Oh, sebab itulah wajah Tengku seakan wajah orang Arab.”
Lelaki itu tersenyum lagi. Tidak disahut kata-kata itu.
“Maaflah jika pertanyaan saya tadi menyinggung perasaan Tengku,”
“Tak ada apa yang menyinggung perasaan saya Cik Zara. Bukan awak seorang saja yang pernah menyoal saya tentang perkara ni. Dah ramai sangat yang tanya sampai saya sendiri pun rasa bosan di buatnya,” ujarnya lembut.
Zara hanya mengulum senyum. Memandang wajah tampan lelaki itu yang turut menguntum senyum.
So, memandangkan kedua-dua kita adalah orang Melayu, apa kata kalau kita berbincang saja berkenaan projek saya tu dalam bahasa ibunda kita saja? Saya sebenarnya dah lama tak menggunakan bahasa Melayu ni. Maklumlah, jarang saya dapat berjumpa dengan orang yang boleh berbahasa Melayu dengan fasih di Dubai ni. Walau pun ramai orang Melayu yang menetap di sini namun kekangan masa menyebabkan saya tidak berkesempatan untuk bergaul dengan sesiapa pun.”
Zara tersenyum lagi. Melihat pada raut wajah jernih lelaki itu dia dapat merasakan kebenaran kata-kata lelaki itu.
“Saya tak kisah tapi sebelum itu Tengku, saya minta maaf kerana kawan saya yang sepatutnya mengendalikan projek ini tidak dapat menghadirkan diri. Memandangkan dia mempunyai hal lain yang tak dapat dielakkan, saya diminta oleh pihak syarikat untuk mengantikan tempatnya,” Zara bersuara tenang.
Sekali lagi lelaki itu mengangguk.
So Tengku, boleh kita mulakan perbincangan kita tentang projek pembinaan hotel kedua Tengku tu?”
Lelaki itu melebarkan senyuman.
“Okey, tapi sebelum tu saya nak minta sesuatu dari Cik Zara. Jangan panggil saya Tengku. Just call me Yashmaan. Tak selesa rasanya Cik Zara memangggil saya dengan panggilan Tengku. Tengku tu hanya gelaran keluarga saya saja,”
Dia tersenyum lagi. Zara yang memandang turut tersenyum.
So, boleh kita mulakan sekarang Encik Yashmaan?” 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012