Sunday, June 24, 2012

Jalan-jalan cuci mata...

Alhamdulillah... hari ni berjaya juga saya kemaskan rumah yang sedikit tak tersusun keadaannya... tak bersepah jauh sekali semak tapi tetap membuat mata tak suka memandang... lagi-lagi saya bukannya orang yang suka melihat rumah berselerak... jadi tenaga yang disimpan dari malam tadi diperah sepenuhnya untuk membuat kerja-kerja rumah... dah rumah bersih berkilat barulah senang hati...
semalam, seharian saya habiskan masa berjalan-jalan dengan Su (adik perempuan saya yang bongsu) di The Curve, Damansara... boleh dikatakan tiap-tiap minggu kami ke sana... kadang-kadang berdua... kadang-kadang bertiga (jika adik perempuan sorang lagi pulang bercuti ke Damansara)... kadang-kadang pula bertiga atau berempat... itu pun dengan jika ada antara ahli keluarga kami yang punya masa terluang tapi selalunya hanya saya dan Su suka membuang masa di sini... 
acara pertama yang kami buat sebaik sampai di sini tentulah menuju ke MPH... dari satu rak ke satu rak kami akan pergi... oleh sebab Su minat menjahit, jadi bahan utama ditangannya mestilah berkaitan jahitan atau pun agama... saya pula? tentulah novel dan buku-buku cerita kanak-kanak... tapi bila ada waktu terasa stress atau tertekan, bahagian motivasi dan agama yang jadi pilihan... conform hilang segala stress... dan conform juga duit hilang dek membeli buku-buku yang rasa nak dimiliki sendiri...
seronok sebenarnya membuang masa di kedai-kedai buku ni... selain dapat ilmu, dapat juga tengok pelbagai gelagat manusia yang ada... ada yang membaca sampai tak pandang sekeliling... ada juga yang sekejap baca buku itu, sekejap lagi buku lain pula... 
tapi bukan itu yang buat saya tertarik tetapi gelagat bangsa Cina yang gemar mengajar anak-anak mereka membaca sejak kecil... malah tak keterlaluan saya katakan, bangsa Cina memang bangsa yang suka membaca... mereka sanggup menghabiskan masa berjam-jam lamanya di kedai buku bersama anak-anak untuk menimba pelbagai ilmu... bangsa Melayu? adalah dua tiga kerat... itupun tak sampai beberapa lama dah melangkah ke pintu keluar....
mungkin saya salah tapi itulah pandangan yang saya lihat sepanjang saya di sini... bukan saja di MPH, di kedai buku Popular dan Borders juga begitu situasinya... bukan saja semalam tapi hari-hari sebelumnya juga begitu... malah sejak saya kecil lagi suasananya tetap juga tidak berubah (saya membesar di Damansara)... 
kadang-kadang timbul persoalan dalam kepala, kenapa orang Melayu tidak mahu mengajar anak-anak mereka membaca sedari kecil? bukan susah untuk mendidik anak-anak untuk gemar membaca... saya sendiri walau belum berumahtangga, seringkali membawa anak-anak saudara ke kedai buku sejak mereka berusia setahun dan ke atas... hasilnya, setiap kali mereka ke mana-mana shopping complex, tempat pertama yang dicari adalah kedai buku dan kemudiannya barulah kedai alatan permainan... 
sikap suka membaca ni sebenarnya perlu diterap sedari kecil... ada juga yang sewaktu kecil tak suka membaca tetapi bila dah dewasa pandai pula menyelak buku... tapi jarang saya dapat bertemu dengan orang sebegini... kebanyakan orang gemar membaca kerana sejak kecil sudah terdedah dengan dunia buku... jadi apa salahnya jika sesekali di hujung-hujung minggu kita membawa anak-anak ke kedai buku... tak dapat sejam, setengah jam pun boleh juga asal mereka kenal buku sejak kecil... tapi lain orang lain caranya bukan? hmm... apapun terpulanglah pada setiap orang untuk memupuk minat membaca dalam keluarga masing-masing... bukannya apa, rugi rasanya kalau hanya bangsa lain yang kaya pengetahuan sedang bangsa kita? tepuk dada, tanyalah hati sendiri ya...


No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012