Monday, November 19, 2012

CINTA SEJATI : BAB 7

BAB 7

Dia menghayun laju langkahnya. Kedua-dua belah tangannya digerak ke atas dan ke bawah beberapa kali. Membuat senaman ringan. Penat berjalan, dia berlari-lari anak. Beberapa minit dia berkeadaan begitu. Penat berjogging, dia menghempaskan punggung di bangku yang tersedia di tepi pantai.
Dilepas pandangannya ke sekeliling. Memandang persisiran pantai Jumeirah yang luas terbentang di depannya. Nun di kejauhan, dia dapat melihat bangunan yang menjadi tanda kebanggaan bandaraya Dubai.
Burj Al-Arab atau dalam bahasa Arabnya bermaksud Menara Arab kelihatan tersergam indah dalam simbahan cahaya matahari petang itu. Bangunan berprestij itu merupakan sebuah bangunan hotel termewah di Dubai dan terkenal sebagai hotel yang bertaraf tujuh bintang pertama di dunia.
Dengan ketinggian 1053 kaki, bangunan terkemuka itu dibina di sebuah pulau tiruan yang terletak 919 kaki dari pantai Jumeirah dan disambung ke tanah besar dengan sebuah jambatan lengkung yang unik. Dengan bentuk struktur bangunannya yang esklusif, bangunan Burj Al-Arab menjadi mercu perubahan pembangunan bandaraya Dubai.
Pandangannya dihala semula ke arah pantai. Memerhati tingkah laku manusia yang begitu ramai mengunjungi pantai petang itu. Matanya tertumpu seketika pada sekumpulan kanak-kanak yang kelihatan riang bermain pasir. Masing-masing melakukan aktiviti-aktiviti mereka yang tersendiri. Dia yang melihat sedari tadi hanya mengulum senyum melihat gelagat anak-anak kecil itu.
Tak lama, di alih matanya. Memandang ke arah sepasang kanak-kanak lelaki yang berdiri tidak jauh darinya. Kedua-duanya berebutkan sesuatu. Tiba-tiba salah seorang dari mereka terjatuh. Anak kecil itu menangis sekuat hati. Seorang perempuan berkerudung labuh tergesa-gesa datang sebelum memeluk kanak-kanak yang sedang menangis itu. Dipujuk perlahan sebelum mendukungnya. Dibawanya ke gigi pantai. Tak lama, anak kecil itu kembali ketawa. Lupa tentang kesakitan yang dialaminya tadi.
Dia yang sekian lama memerhatikan gelagat anak kecil itu hanya menyimpul senyum.
Anak kecil, apalah yang mereka tahu, Bisik hatinya. Dia tersenyum lagi.
Anak! Dia menarik nafas panjang. Perkataan itu mengingatkannya pada diri sendiri. Dalam usia yang sudah mencecah awal tiga puluhan itu seharusnya dia telah mempunyai anak. Anak dari darah dagingnya sendiri.
Melihat anak kecil yang menangis tadi mengingatkannya pada seseorang. Seseorang yang telah bertahun-tahun tidak ditemuinya. Mia.

“Awak dah gila ke Yash?” Suara Mia kedengaran tinggi.
Matanya bulat memandang Yashmaan yang hanya berwajah selamba.
“Sanggup awak minta saya gugurkan kandungan ni,” ujarnya perlahan.
Ditundukkan wajahnya sedikit. Diusap perlahan perutnya yang masih tidak kelihatan isinya.
”Anak dalam rahim saya ni anak awak Yash,” sambungnya.
Yashmaan mendengus marah. Drenung tajam wajah ayu milik gadis itu.
“Habis tu, kau nak aku buat apa lagi?”
Yashmaan menengking kuat. Tangannya mengusap kasar rambutnya beberapa kali. Perasaan marah dan geram mula menguasai dirinya.
“Awak perlu bertanggungjawab dengan semua ni,” Suara Mia kedengaran sayu.
Air mata yang hampir menitik jatuh ke pipi disekanya perlahan. Sesekali matanya mengerling wajah bengis Yashmaan yang duduk berhadapan dengannya.
Yashmaan segera bangun. Berdiri mengadap gadis yang bertudung litup itu.
“Tanggungjawab? Tanggunggjawab apa?”
Ditarik kasar wajah lesu yang menunduk itu supaya memandang ke arahnya. Jari jemarinya mencengkam kuat wajah itu.
“Hei, kau dengar sini. Apa yang berlaku pada malam tu, bukan salah aku tau.  Kau sendiri yang terhegeh-hegeh nak tolong aku. So, jangan salahkan aku atas apa yang terjadi.”
Keras nada suaranya. Ditolak kuat wajah itu. Hampir saja gadis itu terjatuh dari duduknya. Tangannya kembali menyebak rambutnya yang berselerak di tiup angin petang. Matanya merenung tajam wajah Mia yang mula basah dengan airmata.
Mia menangis perlahan. Digosok perlahan kedua pipinya yang terasa sakit dek cengkaman anak muda itu. Dia turut bangun. Mengadap tubuhnya bertentangan tubuh sasa anak muda itu. Dipandang sayu wajah Yashmaan yang mundar-mandir di depannya.
“Yash, saya cuma nak selamatkan awak pada malam tu. Hanya dengan cara itu saja yang dapat menyelamatkan awak dari mati, Yash,”
Dengan suara yang sudah bercampur tangisan, Mia bersuara lagi. Dibiarkan saja airmatanya mengalir turun. Rasa hiba yang menyerang hati tidak dapat ditahan lagi.
“Hei, kalau aku mati sekalipun, kau peduli apa? Antara kau dengan aku, hanya kawan biasa saja, tak lebih dari itu,” tengking Yashmaan lagi.
Dia tidak lagi peduli dengan pandangan orang sekeliling yang turut berada di taman rekreasi di California itu.
Mia mengangkat wajah. Memandang lama pemuda itu. Cuba mencari maksud di sebalik kata-kata anak muda itu.
“Yash, kenapa awak cakap macam tu? Kitakan sepasang kekasih, itu yang awak beritahu pada saya selama ini.”
Begitu lembut Mia menutur kata. Bulat matanya memandang Yashmaan yang tiba-tiba tertawa besar mendengar tuturnya. 
Galak Yashmaan ketawa. Hatinya bagaikan digeletek mendengar kata-kata yang terkeluar dari celahan bibir gadis itu.
“Kekasih?”
Yashmaan tertawa lagi. Sinis. Di angkat sedikit kening kanannya.
“Hei Mia, cuba kau cermin dulu muka kau tu. Sedarlah diri tu sikit. Aku jadikan kau girlfriend akupun sebab kawan-kawan aku yang cabar aku tau. Kalau tak, jangan haraplah,” ujarnya lagi sambil tertawa.
“Kau fikirlah Mia, lelaki moden macam aku ni takkan nak cari perempuan kampung macam kau ni. Jenis ustazah!”
Yashmaan meninggikan suaranya semula. Puas dapat meluahkan segala yang terbuku dalam hatinya selama ini.
Mia terduduk semula. Kedua-dua belah tangannya menutup mulut yang sedikit terbuka. Tidak menyangka Yashmaan hanya mempermainkannya selama ini.
Air matanya semakin laju menuruni pipi. Hatinya yang sebu dengan perlakuan anak muda itu bertambah sebak mendengar tutur kata Yashmaan yang langsung tidak mempamerkan rasa bersalahnya.  
Yashmaan mencebik bibir. Tidak sekutik pun perasaan menyesal timbul dalam hatinya melihat gadis itu terhenjut-henjut menahan tangisan. Malah timbul perasaan jijik dalam hatinya memandang Mia. Seolah-olah tiada kesan dosa yang dipalit pada diri gadis itu.  
Yashmaan mencapai topi keledar yang diletakkan di atas meja kayu di tepi bangku. Disandang pada lengan kanannya. Dengan pandangan sinis, dia mengerling sekilas ke wajah Mia sebelum dengan angkuh dia bersuara,
”Mia, dengar kata aku. Gugur saja kandungan tu. Kalau kau fikir aku nak kahwin dengan kau hanya kerana kau mengandungkan anak aku, kau bermimpilah.”
Dia tersenyum lagi. Lebih sinis dari tadi. Yashmaan mula mengatur beberapa langkah sebelum berpaling semula ke arah Mia yang masih menekup mukanya.
“Oh ya, tentang kos pembayaran untuk gugurkan kandungan kau tu, kau tak perlu risau. Aku akan tanggung segalanya nanti.”
Excuse me sir, can I take it?”
Satu suara lembut mengejutkannya dari lamunan. Yashmaan tersentak seketika. Pantas dia berpaling. Seorang wanita berketurunan Pakistan tersenyum memandangnya. Dia terpinga-pinga seketika.
May I sir?”
Wanita berkerudung labuh itu mengulang pertanyaannya.
Yeah?” agak tergagap dia bersuara.
My paper sir,”
Wanita itu menunjuk ke arah kedua belah kakinya. Yashmaan turut memandang ke bawah. Sekeping kertas berwarna merah terselit di bawah tapak kasut sukan yang tersarung di sepasang kakinya. Pantas Yashmaan mencapai sebelum menghulurkannya pada wanita itu.
I’m sorry,” ujarnya perlahan.
Wanita itu tersenyum kecil.
That’s okay. Thank you,” ujarnya sebelum berlalu.
Matanya hanya memandang langkah wanita itu yang semakin menjauh.
Yashmaan beristighfar beberapa kali. Ditarik panjang nafasnya.  
“Mia.” Sepotong nama itu terkeluar dari celahan bibirnya.
Maafkan aku Mia atas segala dosa yang pernah aku lakukan terhadap kau. Maafkan aku, Bisiknya perlahan. Dia mengeluh panjang.
Yashmaan menarik nafas perlahan. Dia bangun semula dari bangku kayu itu.  Untuk beberapa ketika dia memandang jauh ke tengah laut yang kelihtan berbalam di bawah simbahan cahaya matahari petang. Nafas panjangnya di tarik lagi sebelum di lepas perlahan.
Yashmaan menggerakkan tubuhnya ke kiri dan kanan sebelum dia kembali meneruskan lariannya yang terhenti tadi. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012