Monday, November 19, 2012

SETIAKU DISINI : BAB 6

BAB  6

“Kau orang ni memang jenis tak sedar diri. Orang dah ambil bela pun dah cukup baik. Jangan kata nak beradab sopan, nak berterima kasih pun tak tahu. Entah dari mana dikutip pun tak tahulah!” suara lantang Nek Zaitun kedengaran hingga ke luar rumah.
Sekaligus mempercepatkan langkah Farhan yang baru sahaja memakirkan kereta di laman rumah. Bergegas menapak menuju ke dalam.
“Tak baik mak cakap begitu. Dia orang ni budak–budak lagi. Sepatutnya kita yang lebih dewasa ni menunjukkan contoh yang lebih baik, bukannya menghina mereka jika mereka buat salah,” kedengaran suara Puan Wardah meningkah agak keras.
Matanya membalas lembut pandangan tajam Nek Zaitun terhadapnya. Manakala kedua tangannya direntang luas. Melindungi kedua Fakhira dan Fadlan yang tertunduk ketakutan di belakang tubuhnya. Bimbang kiranya wanita tua itu melakukan sesuatu yang berada di luar jangkaannya terhadap kedua kanak-kanak itu sepertimana yang pernah dilakukannya sebelum ini.
Nek Zaitun menyinga marah seraya mencekak pinggang.
“Hei, betullah kata aku tu. Kalau tak kerana mereka, rumah ni pun tak jadi macam neraka. Kerana kedatangan kau dengan budak–budak tak guna nilah yang membuatkan rumah ni dah tak pernah aman lagi. Semuanya berlaku sebab Fatih membela manusia–manusia seperti kau orang yang tak tahu di untung, hidup menyusahkan orang saja. Patutnya..,”
“Nek!” sergahan Farhan yang tiba–tiba muncul di ruang tamu rumah mengejutkan semua. Sekaligus mematikan kata–kata wanita itu.
“Cukuplah tu!” tegas Farhan bersuara.
Ada ketegangan yang membalut wajahnya. Tajam matanya menyoroti wajah tua itu.
“Huh,”
Hanya itu yang terluah di bibir Nek Zaitun sebelum wanita berusia lewat 70an itu berlalu ke tingkat atas. Sempat dia menjeling tajam pada Fadlan dan Fakhira yang kembali menunduk ketakutan saat wanita itu melewati keduanya.
Pandangan Farhan kembali terarah pada Puan Wardah yang turut terdiam kata. Ada sendu di wajah itu. Mereka saling berbalas pandangan sejenak sebelum Puan Wardah berlalu ke ruang dapur.
Untuk seketika suasana menjadi sepi. Hanya kedengaran esakan Fadlan dan Fakhira yang menangis takut di sudut tangga rumah.
Farhan mengatur langkah. Merapati keduanya yang serentak mendongak sebelum meluru memeluknya. Farhan membalas erat. Dikucup lembut kepala adik-adiknya.
“Dah, pergi naik atas. Mandi dan lepas tu kita solat Maghrib sama–sama ya,” lembut dia bersuara.
Kedua-duanya mengangguk cepat dan dengan pantas berlalu ke tingkat atas. Farhan melepaskan keluhan.

Dhia melipat semula sejadah yang terhampar di depannya lalu diletak hamparan lembut itu di hujung katil. Dia baru saja selesai menunaikan solat Maghrib. Dia bergegas bangun. Mengatur langkah menuju ke balkoni bilik. Ditolak perlahan daun pintu yang berkaca jernih. Menapak keluar ke balkoni.
Angin malam segera menerpa. Menampar seraya membelai lembut seluruh tubuhnya. Meninggalkan rasa nyaman dan tenang pada tubuhnya yang hanya disaluti tee shirt dan seluar track panjang.
Dhia menarik nafas panjang. Untuk seketika dia berasa tenteram. Jiwanya terasa tenang dan damai. Sesuatu yang jarang dirasainya sejak kebelakangan ini. Dipejam matanya rapat. Ingin merasai segala ketenangan dan kedamaian yang bertakhta di jiwanya saat ini.
“Entah sampai bilalah aku mampu merasai semua ini,” Tanpa sedar kata–kata itu menendang dinding jiwanya.
Sekaligus membuatkan kedua kelopak matanya serta merta kembali terbuka. Dhia beristigfar panjang. Dia tidak mahu memikirkan apa–apa pun saat ini. Biarlah masa depannya ditentukan oleh Dia yang Maha Berkuasa.
Untuk seketika Dhia melilaukan pandangan. Membiarkan matanya menjamah pemandangan malam yang kedengaran sunyi. Kegelapan membungkus suasana yang hanya dihiasi cahaya bulan yang menyuluh terang.
Pandangan Dhia terhenti di satu arah. Terpaku sejenak pada rumah yang berada setentang dengan rumah Puan Marini, tempat dia berada kini. Bukan halaman rumah yang indah dan bersih yang menjadi tumpuannya. Sesuatu yang berada di dalam rumah itu. Sesuatu yang sedang berlaku di tingkat atas rumah yang benar–benar mengadap rumah yang didudukinya sekarang. Di bilik yang bertentangan dengan bilik tidurnya.
Dhia memicingkan anak mata. Ingin melihat dengan lebih jelas apa yang berlaku di situ.
Sepasang kanak–kanak sedang menangis di situ. Terhenjut-henjut tubuh keduanya. Menahan tangisan. Namun bukan itu yang menjadi menarik perhatiannya tetapi seseorang. Seseorang yang sedang mengatakan sesuatu kepada keduanya. Caranya lebih kepada memujuk. Dhia memandang dengan penuh minat.
Selama dia membesar, bukan dia tidak pernah melihat kanak–kanak dipujuk bila menangis. Malah Dhia sendiri sering melakukannya pada anak-anak jiran berdekatan dengan rumah arwah ibubapanya. Dia gemar melakukannya sementelah dia sendiri begitu menyayangi mereka yang bergelar kanak-kanak.
Namun inilah kali pertama dia melihat seorang lelaki memujuk kanak–kanak. Selalunya hanya wanita yang sering dikatakan pandai memujuk. Cara pujukannya penuh dengan kelembutan. Memikat hati Dhia yang masih mengarah pandangannya ke situ.
Kedua dua kanak–kanak itu telah berhenti menangis malah sedang tersenyum girang. Tanpa sedar Dhia turut mengukir senyum. Menumpang gembira dengan keadaan itu. Hatinya sedikit tersentuh apabila terpandangkan ketiga-tiga mereka mengangkat tangan sambil mendongak sedikit. Seolah-olah berdoa memohon sesuatu. Penuh khusyuk.
“Ya Allah, semoga Kau memakbulkan segala permintaan mereka,” Dhia berkata dalam hati. Untuk seketika dia leka memerhatikan gelagat ketiga–tiganya.
“Dhia…”
Panggilan seseorang mematikan pandangannya. Lantas saja dia berpaling. Tersenyum pada Puan Marini yang entah bila melangkah masuk ke bilik tidur itu.
“Lah, kamu kat sini rupanya. Makcik ingat kamu ke manalah tadi,” Puan Marini tersenyum kecil.  Melangkah merapati anak saudara kesayangannya.
Dahi Dhia berkerut.
“Kenapa makcik?” soalnya lembut. Memaling seluruh tubuh mengadap wanita itu.
“Kamu buat apa kat balkoni ni?” soal Puan Marini tanpa menjawab pertanyaan gadis itu.
Dia turut menjengul kepala ke luar namun hanya seketika. Tiada apa yang dapat dilihatnya melainkan kegelapan semata–mata.
“Tak buat apa,” teragak-agak Dhia menjawab.
Sempat matanya mengerling pada tempat yang menjadi tarikannya sebentar tadi. Ketiga-tiganya masih berkeadaan seperti tadi. Menadah tangan seraya berdoa meminta sesuatu.
Tanpa sedar bibir Dhia kembali mengukir senyum. Hatinya kembali dipagut damai melihatkan keadaan itu.
“Dah, jom turun makan. Pakcik kamu dah tunggu nak makan sekali,”
Teguran itu menyentak semula pandangannya. Segera dia berpaling. Memandang Puan Marini yang kembali memusing tubuh. Menuju ke pintu bilik. Dhia mengikutnya dari belakang.
“Makcik masak apa malam ni?” sempat lagi dia bertanya.
“Apa lagi, makanan kesukaan kamulah, sambal petai campur udang,” jawab Puan Marini tersenyum lebar.
“Lah, itu saja ke makcik? Lauk lain tak ada ke?” tanya Dhia seraya mengukir senyuman lebar. Ada sinar nakal di kedua matanya yang bercahaya itu.
Puan Marini mendengus lembut. Turut menguntum senyum mendengar gurauan pemilik wajah cantik itu.
“Amboi, banyaknya songeh kamu ya. Ada makcik masakkan sambal ayam dan sup sayur sedikit. Puding jagung kegemaran kamu pun ada makcik buatkan,” sahutnya mengerling sekilas pada Dhia yang tersengih suka.
“Nyum, nyum. Tak sabar rasanya Dhia nak makan. Mesti sedapkan,” Dhia bersuara lagi seraya mengosok-gosok kedua tapak tangannya. Membayangkan masakan yang bakal berpindah ke ruang perutnya tidak lama lagi.
“Hah, tahu tak apa. Jom turun makan, nanti sejuk tak sedap pula,” Puan Marini berkata lagi.
Dia menarik tangan gadis itu sebelum tangannya menyentuh suis lampu yang ada di dinding bilik. Untuk seketika ruang bilik tidur itu menjadi gelita.

“Baru balik bang?” suara Datin Zawani lembut tatkala menyambut kepulangan suaminya di muka pintu rumah banglo mewah mereka.
Dato’ Raid mengangguk perlahan. Memandang tingkah Datin Zawani yang tunduk seketika mengucup jari–jemarinya. Matanya merayap ke seluruh ruang tamu rumah sebelum melangkah masuk.
“Mana anak teruna awak? Abang tak nampak dia pun hari ni,” tanyanya.
Tali leher yang terikat kemas di leher ditarik keluar. Dihulur pada Datin Zawani yang menyambut sopan.
“Ada kat dalam biliknya bang. Tengah solat Maghrib,” sahut Datin Zawani lembut. Memandang sejenak suaminya yang kini merebahkan tubuh ke sofa rumah. Kepenatan.
“Huh, dah begini lewat baru nak solat Maghrib? Dia buat apa kat rumah sepanjang hari ni? Tidur?” suara Dato’ Raid kedengaran tegas.
Datin Zawani menarik nafas panjang. Dia turut melabuh punggung ke sofa. Di sisi lelaki itu.
“Entahlah bang, saya pun tak tahu nak cakap apa. Dari tadi dia berkurung dalam bilik saja. Makan pun tak nak, bercakap pun cuma sepatah dua saja. Yang dia tahu tengok televisyen, termenung. Itu saja,” jawab Datin Zawani sedikit mengeluh.
Dato’ Raid merengus kasar.
“Apalah nak jadi dengan anak kesayangan awak tu. Baru saja ditimpa masalah kecil macam tu pun dah jadi macam orang gila saja lagaknya. Masalah syarikat pandai pula dia selesaikan. Masalah peribadi sendiri dah tertunggang terbalik,” suaranya sedikit mencemuh. Tidak senang dengan keadaan itu.  
“Nak buat macam mana bang, dia tu memang dah sayang sangat dengan si budak Nisa tu. Manalah dia tahu begini pula jadinya,” suara Datin Zawani lembut.
Dato’ Raid tidak menjawab. Tangannya mencapai gelas berisi minuman sejuk yang ada di meja berdepannya. Dalam hati dia bersyukur kerana mendapat isteri sebaik Datin Zawani. Sentiasa menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri tanpa mengira masa dan tempat. Diteguk sedikit air manis itu.
“Abang tak dengar apa–apa berita pasal si Nisa tu ke?” Datin Zawani menyoal lembut. Memandang lama wajah Dato’ Raid yang menggeleng perlahan.
“Tak ada Wani. Abang sendiri pun tak ada masa nak fikirkan tentang hal budak–budak ni. Banyak lagi perkara lain yang perlu abang fikirkan,” sahutnya cepat.
Gelas di tangan kembali diletak ke atas meja.  Di picit perlahan pangkal leher yang terasa sengal.
Datin Zawani mengeluh panjang.
“Abang ni, Nisa tu kan bakal menantu kita, takkan abang nak biar je budak tu menghilang macam tu je. Entah–entah kena culik ke, nak kena bunuh ke, abang tak risau ke?” matanya masih menombak wajah letih sang suami.
“Nak risau apanya Wani. Mak ayah dia pun tak tahu ke mana dia pergi, tambahlah kita ni. Lagi pun kalau betullah si Nisa tu kena culik, dah lama penculik tu telefon keluarganya. Minta wang tebusan,” sahut Dato’ Raid menghela nafas panjang.
Rasa letih yang mengepung tubuh membuatkan dia tidak berminat lagi menyambung perbualan.
“Dahlah Wani, abang penat ni. Abang nak mandi  dulu. Awak pergi sediakan makanan. Sekejap lagi kita makan sama–sama. Ajak anak lelaki kesayangan awak tu sekali,” ujar Dato’ Raid lagi sebelum bangun dari duduknya. Berlalu ke tingkat atas.
Datin Zawani hanya memandang langkah suami yang semakin menghilang. Dia mengeluh lagi. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012