Monday, November 19, 2012

KEJORAKU BERSATU : BAB 7

BAB 7

“Assalammualaikum ya sahabat baikku,”
Shahrul yang tekun membuat kerja di mejanya segera mendongakkan kepala. Mengorak senyuman memandang Tengku Azhar berdiri di balik pintu.
“Waalaikumussalam,” balasnya ceria.
Pen di tangan di letak ke atas meja. Sambil membetulkan kedudukan kemeja yang tersarung di tubuh, dia bangkit menghayun langkah ke arah Tengku Azhar yang sudah menapak masuk. Melangkah ke sofa di sudut bilik.
“Mimpi apa kau datang jumpa aku pagi-pagi begini?” Shahrul bersuara ramah. Di labuh punggungnya setentang Tengku Azhar.  Lelaki itu tersenyum lebar.
“Tak ada apa Shah. Tiba-tiba saja teringatkan kau, jadi aku datanglah. Nak harapkan kau ke pejabat aku, mimpilah,” Dia tertawa kecil.
Shahrul turut melempar senyum.
“Aku sibuklah sekarang Zhar, banyak kerja yang perlu aku lakukan sekarang,”
“Ewah, macam kau seorang aje yang banyak kerja, aku ni tak ada kerja? Goyang kaki je?”
Meledak ketawa kedua lelaki itu.
So, macam mana dengan perkembangan syarikat kau setakat ni?” soalan Tengku Azhar kembali meredakan tawa keduanya.
“Alhamdulillah, setakat ni syarikat beroperasi macam biasa saja,” balas Shahrul tenang.
Tengku Azhar mengangguk.
“Eloklah kalau begitu,” sahutnya bersahaja.
“Aku dengar khabar dari ayah aku, adik lelaki kau dah balik,” Shahrul melontar pertanyaan sekaligus menukar pertanyaan.
“Dah hampir dua bulan dia balik ke Malaysia ni Shah,”
“Tak tahu pula aku yang kau ada seorang lagi adik. Aku fikir Adilla yang terakhir,”
“Jangan katakan kau, orang yang tak tahu tentang kewujudan adik lelaki bongsu aku tu cakap perkara yang sama,”
“Tapi memang betullah Zhar, aku tak pernah tengok dia sebelum ni,”
“Macam mana kau nak kenal dia. Masa dia kecil dulu dia tinggal dengan arwah datuk dan nenek aku kat kampung. Tamat saja sekolah rendah, arwah datuk aku hantar dia ke sekolah asrama. Habis sekolah pula dia sambung belajar kat Amerika. Lepas tu kerja pula kat sana beberapa tahun. Ini dia balik pun sebab ayah aku minta sangat dia balik. Risau dia jadi warganegara sana pula,” “Oo, patutlah aku tak pernah nampak dia kat sini,” ujar Shahrul mengangguk faham.
“Nasib keluarga kau memang baik. Walau pun duduk berjauhan tapi hubungan adik-beradik antara kau orang tak pernah renggang,”
“Betul kata kau tu Shah. Mungkin kerana dari kecil lagi ayah selalu ingatkan kami, jangan lupakan adik lelaki kami nan seorang ni. Cuti sekolah saja, ayah bawa kami balik ke kampung. Nak bawa Anuar ke sini, nenek pula tak bagi,”
“Sayang benar nenek pada adik kau tu ya,”
“Mahu tak sayang. Adik aku tu lah satu-satunya cucu lelakinya yang sejak kecil lagi mendengar kata orang tua. Berbanding aku dengan Afzan, huh, masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Mana yang di larang itulah yang di buat,” ujar Tengku Azhar tergelak kecil.
“Nenek kau tahu tak dia balik ke sini?”
Tengku Azhar mengangguk.
“Ayah aku dah beritahu dia. Bising orang tua tu, cucu kesayangan dia belum menjenguk dia sejak balik ke sini. Mana tidaknya, baru saja beberapa hari balik ke Malaysia, dia dah bantu kita orang kat office tu. Lepas tu pula ayah aku bagi dia projek besar.
Lagilah dia tak ada masa. Nak harapkan aku dengan Afzan nak handle projek besar macam tu, tak terdaya kami dibuatnya. Lainlah Anuar, memang dah ada pengalaman waktu bekerja kat Miami dulu,”
“Aik, bukankah selama ini pun kau dengan Afzan yang handle semua projek besar di syarikat tu? Kenapa tiba-tiba saja kau cakap kau tak berdaya?”
Tengku Azhar melemparkan senyuman. Mencerlung mata ke arah Shahrul yang mengerut dahi.
“Aku bukannya tak berdaya Shah tapi kau sendiri pun tahukan, projek-projek yang besar ni selalunya memakan masa yang lama. Sudahlah tu, projek sebegitu memerlukan komitmen yang cukup tinggi. Cabaran untuk selesaikannya juga bukannya sedikit. Itu yang membuatkan aku adakalanya rasa dah tak nak handle lagi tu,” terang Tengku Azhar.
“Untunglah kau Zhar, ada adik beradik yang boleh membantu. Aku ni, harapkan tulang empat kerat aku ni ajelah bantu ayah aku pun. Nak harapkan Nina, dia lebih sayangkan bengkel buruknya tu daripada syarikat ni. Syafiq lagilah. Tak berminat langsung dengan business,”
“Tak payahlah kau risau tentang tu Shah. Insya Allah, selagi ada daya dan tenaga, aku akan sentiasa membantu kau,” ujar Tengku Azhar.
“Itu aku tahu tapi adakalanya aku berharap sangat yang adik beradik aku yang lain dapat membantu aku dalam mengendalikan syarikat ni. Walau pun syarikat ni tak sebesar mana tapi ada masanya aku terlalu sibuk hinggakan kadangkala aku tak ada masa untuk diri sendiri dan keluarga aku pun,” keluhnya perlahan.
“Aku faham perasaan kau Shah. Kau tak cuba pujuk Nina untuk kerja kat sini?” soal Tengku Azhar memandang raut wajah muram itu.
Walau pun dia tidak pernah melihat Nina jauh sekali berbual dengannya namun sedikit sebanyak dia mengetahui perihal gadis itu melalui perbualannya dengan Shahrul.
“Huh, dah berbuih mulut aku nasihatkan dia Az. Degilnya Tuhan saja yang tahu. Dah naik letih aku di  buatnya,”
“Biasalah tu, setiap orang ada minatnya yang tersendiri. Mungkin pada waktu sekarang dia tak berminat nak kerja di sini. Masa depan, kita tak tahu. Doa-doakanlah dia berubah hati Shah,”
“Entahlah. Malas aku nak fikir lagi tentang semua ni. Eh, kau dah sarapan ke belum? Kalau belum aku minta Nurul siapkan,” Shahrul mengubah tajuk perbualan.
“Apalah kau ni Shah, dah berjam-jam aku kat sini baru sekarang kau nak tanya aku dah sarapan ke belum,” tempelak Tengku Azhar sambil tertawa kecil.
“Ala Zhar, sorrylah. Aku terlupa,” ujar Shahrul sambil tersengih.
“Tak payahlah Shah, aku pun dah nak balik pejabat ni. Banyak lagi kerja yang perlu setiausaha kau tu buat. Lagi pun aku dah sarapan di rumah tadi. Apa-apa hal nanti kau call lah aku,” ujar Tengku Azhar bingkas bangun.
Dia mula mengatur langkah menuju ke muka pintu.
“Insya Allah Zhar,” sahut Shahrul sambil tersenyum memandang langkah sahabatnya yang semakin hilang di balik pintu.  

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012