Saturday, November 17, 2012

Jom bercuti....

Sekian lama tidak bercuti, akhirnya tercapai juga impian saya untuk melihat-lihat tempat orang… walau hanya untuk sehari, cukuplah bagi seseorang seperti saya yang jarang-jarang punya masa untuk membawa badan ke mana-mana tempat selain dari tempat-tempat yang sepatutnya saya berada saban hari…
Nama saja anak Kedah dan tempat tinggal keluarga saya pun terletak tidak jauh, tapi jujurnya inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi… tidak ada apa-apa aral yang selalu melintang bahkan saya seringkali diajak bercuti ke pulau lagenda ini tapi aral terbesar yang perlu saya tempuhi saban hari hanyalah masa yang benar-benar terluang… namun mungkin ini namanya rezeki, sesibuk mana pun diri dapat juga akhirnya saya ke sana walau hanya untuk beberapa jam… sekadar bersiar-siar bersama-sama adik-beradik yang tidak ketinggalan mahu mengikut… inilah untungnya jika punya adik-beradik ramai… seorang tidak dapat membantu, pasti yang lain tidak keberatan…
Bahagia rasanya bila dapat bercuti walau hanya seketika… cukup dengan bersiar-siar, melihat gelagat orang ramai yang berpusu-pusu memenuhi feri-feri di jeti, menatap pemandangan sekeliling yang indah serta menikmati makanan yang boleh dikatakan sedap-sedap belaka, hati dan kepala yang penuh dengan tekanan pasti akan lega dengan sendirinya… tapi pastikan segala urusan yang ingin kita lakukan telah selesai semuanya… jika tidak, janganlah sesekali berangan-angan yang anda akan berasa bahagia sepanjang percutian… silap langkah, derita pula yang menunggu di hujung percutian…
Benar kata orang, Pulau Langkawi pulau yang unik… pelbagai benda ada di sini… hanya perlu sedia tubuh yang sihat untuk menjelajah dan jumlah wang yang mencukupi untuk membeli-belah, segalanya pasti boleh dimiliki… mujur juga saya bukanlah seorang yang suka membeli-belah, bergambar pun jarang-jarang saya lakukan, jika tidak pasti saya pulang dengan keadaan kocek yang kosong…
Berusaha sedaya mungkin untuk tidak membazir, namun melihat pelbagai jenama coklat yang murah-murah, tergadai jua wang saya di kedai-kedai yang menjual coklat… apalagi bila melihat bungkusan coklat dibalut dengan cantik dan kemas… cukup sesuai dijadikan hadiah buat kawan-kawan serta jiran tetangga apatah lagi di musim majlis perkahwinan banyak berlangsung ini…
Banyak lagi tempat yang ingin saya lawati sepanjang di Pulau Langkawi namun apa daya… dalam keadaan tubuh tidak sihat dan timbunan kerja yang jarang-jarang dapat dilangsaikan dalam masa yang singkat, saya terpaksa akur bersiar-siar di sana semampu mana tubuh dibawa… memang sedikit terkilan kerana tidak mampu berlama-lama di pulau hak milik negeri sendiri namun kesihatan diri juga harus saya utamakan dari segala perkara lain waktu ini… memang tidak seteruk mana namun tetap juga mengundang rasa tidak selesa pada saya yang jarang-jarang dihinggap penyakit waima demam mahupun selesema…
Apapun, buat mereka yang mahu bercuti, pergilah melancong selagi punya peluang… pasti kewangan menjadi masalah utama bagi sesetengah orang tapi keadaan itu tidak boleh dijadikan alasan buat kita jika kena pada tempatnya… tidak perlu bermalam di hotel, tidak juga perlu memandu jauh-jauh, cukuplah jika membawa keluarga berkelah di tepi pantai, air terjun atau sesekali bermandi-manda di kolam air panas terdekat, itu sudah cukup menggembirakan hati orang-orang yang kita sayang… percayalah, bukan tempat yang menentukan kebahagiaan kita sekeluarga tapi hubungan yang erat dan kasih sayang antara kita yang memeriahkan kehidupan kita sekeluarga selama ini… jika masih tidak mampu, ajaklah keluarga kita untuk membuat pelbagai aktiviti di rumah bersama-sama… mengemas rumah, menyapu laman, memasak, semua itu boleh juga mengeratkan hubungan sesama kita jika kena caranya… selamat bercuti bagi yang mereka yang bercuti!!!

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012