Wednesday, July 10, 2013

CINTA SEJATI : BAB 12


BAB 12

Mahfeez mendengus geram. Hatinya sakit tatkala terpandang Yashmaan menghantar pulang Zara ke pejabat tengah hari itu. Kemesraan yang ditunjukkan Zara terhadap pemilik hotel Astana Malaysia itu dirasakan menghiris tangkai hatinya yang semakin membengkak sejak akhir-akhir ini.
“Wah, bukan main rapat lagi kau dengan dia sekarang,” sembur Mahfeez sebaik saja ternampak kelibat Zara melangkah masuk ke ruang pejabat yang agak luas itu.
Zara menghayun langkah tenang merapati Mahfeez. Melihat air mukanya yang serius, Zara dapat merasakan ada sesuatu yang ingin diperkatakan oleh lelaki itu padanya.
“Kau ni kenapa Feez, semacam aje aku tengok.” Suara Zara kedengaran bersahaja. Matanya merayapi wajah Mahfeez yang kelihatan tegang.
Mahfeez mendengus kasar. Terasa bengkak di hatinya menanah memandang Zara yang selamba menegurnya.
“Kaulah, bukan main rapat lagi dengan dia.” Mahfeez mengulangi kata-katanya. Kasar.
“Aku rapat dengan siapa ni?” Zara menyoal hairan. Tidak mengerti dengan maksud kata-kata lelaki itu.
“Dengan siapa lagi kalau bukan dengan Tengku Yashmaan tulah,” ujar Mahfeez meninggikan suaranya.
Tubuhnya dipeluk kemas. Bulat matanya memandang wajah wanita itu yang turut membalas pandangannya.
 “Ya ke? Aku rasa biasa aje.”
Merah padam muka Mahfeez melihatkan wajah Zara yang tenang bersuara itu.
“Biasa kau kata? Hampir setiap hari kau keluar dengan dia, kau kata tu biasa?” ujarnya sedikit menengking.
Zara menarik nafas panjang. Hatinya sedikit tersentak mendengar nada suara yang keluar dari tekak teman baiknya itu. Tidak pernah Mahfeez meninggikan suara padanya selama persahabatan mereka berlangsung. Inilah kali pertama dia mendengar lelaki itu meninggikan suara padanya.
”Mahfeez, aku bukan suka-suka nak keluar dengan dia. Kami keluar untuk berbincang pasal pembinaan hotelnya tu. Itu saja,” balasnya berlagak tenang. Cuba meredakan kemarahan lelaki itu yang tidak diketahui puncanya.
“Hingga setiap hari?” Nada suara Mahfeez semakin tinggi. Mencerlung matanya menikam anak mata Zara.
“Yang kau marah sangat pada aku ni kenapa?” Zara mula meninggikan suara.
Mula geram dengan perlakuan Mahfeez yang seolah-olah menuduhnya melakukan perkara yang bukan-bukan.
“Kau kena ingat Feez, aku dapat projek ni pun disebabkan sikap kau sendiri. Kalau kau tak buat hal pada projek sebelum ni, bos takkan serahkan projek Tengku Yashmaan tu pada aku dan sekarang, kau nak marahkan aku pula?”
Zara memuntahkan rasa marahnya. Tidak lagi peduli dengan pandangan rakan-rakan sepejabat yang majoritinya berbangsa asing itu terhadap mereka berdua.  
Mahfeez terdiam seketika. Wajahnya yang tegang tadi dikendur semula.
Jauh di sudut hati dia tidak bermaksud untuk mengungkit pemberian projek pembinaan hotel itu kepada Zara. Malah dia yakin Zara boleh memberikan yang terbaik untuk projek yang besar seperti itu. Apatah lagi Zara merupakan antara jurutera yang terbaik di syarikat mereka. Namun perasaan cemburu yang menguasai hati lelakinya menyebabkan dia bersikap begitu.
Zara memandang tepat wajah Mahfeez yang hanya mendiamkan diri. Sejak kebelakangan ini kata-kata yang dilemparkan lelaki itu terasa menyakiti hati wanitanya. Terlalu kasar dan biadap. Entah ke mana hilangnya sikap berbudi bahasa yang selalu dipamerkan lelaki itu selama ini.
“Aku nak tahu Feez, kenapa kau marah sangat pada aku?” Zara mengulang soalannya. Kali ini dengan nada yang lebih lembut.
“Kerana bos bagi projek tu pada aku ke?” tekanya.
Pantas lelaki itu mengeleng.
“Bukan sebab tu Za,” perlahan dia membalas. Nadanya tidak setinggi tadi.
“Habis tu, sebab apa?”
Mahfeez mendengus kasar. Dilarikan pandangannya ke arah lain. Tak sanggup rasanya membalas pandangan tajam Zara.
“Sebab kau rapat dengan Tengku Yashmaan sekarang,” ujarnya lambat-lambat.
“Kenapa pula aku tak boleh rapat dengan dia?” soal Zara lagi. Tidak mengerti dengan situasi yang sedang dihadapinya.
Mahfeez mendengus lagi. Lebih kasar dari tadi. Dia memandang sekilas wajah putih bersih wanita itu.
“Aku bukannya apa Zara, aku tak suka kau rapat sangat dengan dia.”
“Sebab apa kau tak suka aku rapat dengan dia?” soal Zara tegas.
“Sebabnya kau sendiri pun tahu, kan?”  sinis jawapannya.
Mata Mahfeez memandang tepat wajah Zara yang sedikit berubah air mukanya. Zara menarik nafas panjang. Mengerti kini dengan perubahan sikap lelaki itu terhadapnya. Wajah serius itu dipandang tenang.
”Feez, aku tak peduli dan aku juga tak kisah dengan apa yang kau fikirkan. Cuma aku nak kau tahu, hubungan aku dengan Tengku Yashmaan hanyalah sekadar kawan biasa. Tak lebih dari itu.
Dan aku juga nak kau tahu, hubungan kau dan aku adalah sama seperti mana hubungan aku dengan rakan-rakan sepejabat kita yang lain. Rasanya, kau sudah maklum dengan semua tu,” ujarnya lagi. Tegas.
Mahfeez menjeling tajam. Terasa luka di hati semakin dalam. Sedar keadaan dirinya yang hanya bertepuk sebelah tangan selama ini. Tidak bersambut.
Melihat Mahfeez hanya mendiamkan diri, Zara menarik nafas panjang. Dia tahu rasa hati lelaki itu. Perlahan-lahan dia kembali menenangkan dirinya sebelum lambat-lambat dia bersuara.
”Feez, kau sedarkan status aku selama ni. Jauh dari pandangan mata suami tak bermaksud aku boleh melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Aku masih tahu membezakan apa yang boleh aku lakukan dan apa yang tidak boleh aku lakukan.
Kalau aku tak bersuami sekali pun, aku nak kau tahu, antara kita takkan wujud sebarang hubungan istimewa. Bagi aku, hubungan kita yang terjalin sejak sekian lama ini hanyalah sekadar hubungan teman biasa dan tidak lebih dari itu. Rasanya kau sudah sedia maklum tenatng perkara ini sejak dari dulu lagi bukan?
Aku tak mahu hanya kerana perasaan kau itu menyebabkan hubungan persahabatan antara kita putus begitu saja. Aku sayang pada kau Feez tapi sayang aku hanyalah sekadar sayang seorang sahabat pada sahabatnya yang lain. Tak lebih dari itu,” terang Zara dengan panjang lebar.
Tanpa menunggu dengan lebih lama, Zara segera berlalu meninggalkan Mahfeez yang termangu-mangu dengan kata-katanya. Dalam hati dia berdoa semoga lelaki itu dapat menerima kenyataan yang terbentang luas di antara mereka.
Mahfeez menarik nafas panjang. Terasa kata-kata yang terluah dari mulut Zara sebentar bagaikan panah yang menusuk tajam ke lubuk hati. Tepat mengenai luka yang telah lama bernanah. Membuakkan kesakitan yang tak mampu diluahkannya dengan kata-kata. Sekeping hati lelakinya masih tidak dapat menerima kenyataan itu. Kenyataan yang Zara tidak mungkin akan menjadi miliknya.
Begitu pun jauh di sudut hati, Mahfeez mengakui kebenaran kata-kata wanita itu. Mana mungkin dia dapat memiliki Zara. Wanita itu tidak ditakdirkan untuknya. Dia harus menerima kenyataan itu walau pun dia sedar kenyataan itu amat menyakitkan.
Mahfeez kembali mengeluh. Terasa dirinya seperti sedang bermain permainan squash. Bola yang dipukul kembali melantun padanya. Dia menarik nafas lagi. Kali ini lebih panjang.

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012