Wednesday, July 10, 2013

CINTA SEJATI : BAB 13


BAB 13

Hari semakin merangkak senja. Keadaan di balai raya Kampung Sungai Kepayang semakin lengang. Hanya tinggal seorang dua saja lagi penduduk kampung yang masih berbual dengan beberapa orang petugas hospital.
Zarif menyandar tubuh ke kerusi yang ada di tepi dinding. Keletihan jelas terpancar di raut wajahnya. Program pemeriksaan kesihatan yang di jalankan sepanjang hari itu benar-benar meletihkannya.
“Ya Allah, penat betul rasanya badan aku ni,” ujar Baharin.
Zarif menoleh. Tersenyum memandang Baharin yang turut menyandar tubuh di sebelahnya. Lelaki itu turut kepenatan.
“Tak sangka aku, ramai pula yang datang hari ni,” ujar Baharin lagi. Jari-jemari kasarnya dipatah-patahkan satu persatu.
“Biasalah Baha. Hari ni kan hari terakhir program ini diadakan. Hari Ahad pula tu. Ramai yang cuti.” Zarif membalas perlahan.
“Kau ni Rif, cakap macamlah penduduk kampung ni kerja ikut waktu pejabat,” tingkah Baharin sedikit kuat.
Zarif tersenyum lagi. Tidak disahut kata-kata teman baiknya itu.
Zarif memandang sekeliling balai raya. Sekali sekala tangannya menyelak rambut yang di tiup angin. Angin yang bertiup agak kuat petang itu memaksanya memeluk kejap tubuh tegapnya. Meredakan kesejukan yang mula membaluti tubuh.
Dilempar pandangannya ke arah beberapa orang jururawat yang masih sibuk mengemas. Segala peralatan yang digunakan sepanjang tempoh program itu dijalankan kelihatan tersusun kemas di tepi dinding. Menunggu masa untuk di angkut ke dalam van hospital yang tersedia di luar balai raya.  
Zarif mengalih pandangan ke arah sekumpulan doktor yang duduk berbual di hujung balai raya. Pandangannya bertembung dengan pandangan Intan yang turut berada di situ. Untuk seketika mereka bertukar senyuman.
“Zarif, boleh aku tanya kau sesuatu?”
Zarif menoleh. Memandang sekilas ke arah Baharin yang tersenyum lebar memandangnya. Dari riak wajah tampan itu Zarif dapat mengagak ada sesuatu yang bermain di fikiran pemuda bertubuh tegap itu.
Zarif hanya membalas dengan anggukan kecil.
“Kau dengan Intan ada apa-apa ke?”
Tenang Baharin bersuara. Melontar soalan yang telah lama berlegar di ruang fikirannya.
Zarif sedikit tersentak. Tubuhnya ditegakkan semula. Dia kembali memandang Baharin yang turut membalas pandangannya.
“Apa maksud kau?” soalnya kurang mengerti dengan pertanyaan lelaki itu.
“Ala Rif, tak payahlah kau sangkalkan lagi. Dah heboh di hospital sekarang pasal hubungan kau dengan dia.”
“Hubungan apa pula ni Baha? Aku tak fahamlah.”
“Kau ni, tak faham ke, atau sengaja buat-buat tak faham?”
Baharin tersengih nakal. Diangkat kening kanannya sedikit.
Zarif mengerut dahi. Cuba memahami maksud kata-kata teman yang dikenalinya sejak dia bertugas di hospital Besar Melaka itu. Walau pun Baharin lebih muda beberapa tahun darinya namun itu tidak menjadi penghalang untuk mereka rapat sehingga kini.
“Sejak kejadian kau menyelamatkan dia dua bulan lepas, aku tengok kau bukan main rapat lagi dengan dia,” ujar Baharin lagi.
Zarif melepaskan keluhan kecil. Dijeling sedikit ke arah Baharin yang masih tersengih memandangnya. Hatinya kurang senang mendengar kata-kata yang keluar dari mulut doktor muda itu.
“Kalau betullah seperti yang dikata orang, aku ucapkan tahniah. Tak sangka aku, banyak-banyak perempuan dalam dunia ni, Intan yang berjaya lembutkan hati kau yang keras seperti batu tu.”
Baharin tersenyum lagi. Wajah tenang Zarif direnung lama. Jauh di sudut hati, dia sebenarnya begitu cemburu pada wajah yang sentiasa murah dengan senyuman itu.
Zarif seperti tidak pernah dilanda masalah. Wajah tampan Zarif sentiasa kelihatan ceria. Tidak pernah dia melihat lelaki itu bermasam muka jauh sekali bersedih hati. Atau dia yang tersilap, tak pernah mengetahui masa lalu doktor itu.
Ah, mana mungkin dia dapat mengetahuinya. Walau pun mereka begitu rapat namun Zarif tidak pernah berkongsi perihal peribadinya dengan oarng lain. Pernah juga dia bertanya tentang status doktor itu namun hingga kini dia tidak mendapat jawapannya. Lelaki itu begitu perahsia!
“Kau jangan nak merepeklah Baha. Aku dengan dia tu tak ada apa-apa pun.” Zarif menjawab tegas. Tidak suka dirinya dikaitkan dengan gadis bertubuh genit itu.
“Tak payahlah kau nak menyangkal lagi Zarif. Semua orang nampak. Cara kau dan dia pandang antara satu sama lain pun dah menunjukkan dengan jelas perasaan masing-masing,” ujar Baharin lagi. Cuba menebak lubang hati lelaki itu.
Zarif tertawa kecil. Kata-kata Baharin itu dirasakan mengeletek tangkai hatinya.
Tidak pernah terlintas di fikirannya untuk menjalin hubungan yang serius dengan Intan. Tak pernah sama sekali.
Tak masuk akal langsung, gerutunya perlahan
Baharin yang memandang gelagat doktor tampan itu terasa geram.
“Eii Zarif, kau fikir aku main-main ke? Aku cakap seriuslah.”
Zarif hanya menguntum senyuman.
“Kau tak perasan ke, sejak dari pagi tadi sampailah sekarang Intan hanya pandang kau aje.” Baharin bersuara lagi.
“Kau tengok tu, dia sedang pandang kau sekarang,” sambungnya.
Mata Baharin memandang Intan yang masih berbual dengan doktor-doktor lain di hujung balai raya. Zarif juga turut memandang. Pandangan matanya bertembung dengan pandangan Intan yang kebetulan memandang ke arahnya. Mereka kembali berbalas senyuman.
“Ha, kan betul kata aku, mata dia tak tengok orang lain, dia asyik tengok kau aje,” ujar Baharin lagi.
Zarif tertawa kecil. Digeleng kepalanya beberapa kali.
“Kau ni Baha, biar betul. Kalau dia asyik tengok aku je, bila masa pula dia buat pemeriksaan pada orang kampung,” ujar Zarif kembali menyambung tawanya.
Baharin yang memandang gelagat Zarif itu hanya menjeling geram.
“Dahlah tu Baha. Tak payahlah kau fikir yang bukan-bukan. Antara aku dengan dia hanyalah sekadar rakan sekerja saja.”
Zarif tersenyum lagi. Memandang Baharin yang kelihatan bengang dengan tingkahnya.
“Rakan sekerja konon,” ejek Baharin menjuih bibir.
Belum sempat Zarif menjawab, terdengar jeritan seseorang dari arah luar balairaya.  
Mereka berpandangan seketika sebelum serentak keduanya bangun. Berlari ke arah luar dengan diikuti mereka yang lain yang turut mendengar jeritan itu. Langkah kedua doktor itu terhenti saat terpandang seorang gadis sedang berlari sambil menjerit kuat ke arah mereka.
“Kenapa ni dik, kenapa menjerit?” kelam kabut Baharin menyoal sebaik saja gadis itu merapati mereka.  Nadanya kedengaran cemas.
“Tolong doktor, tolong Laila, dia jatuh ke dalam sungai,”
Tercungap-cungap gadis itu menjawab. Tubuhnya yang mengeletar dipeluk kemas dengan kedua-dua belah tangannya. Dia mengigil ketakutan.
“Astaghfirullah hallazim! Macam mana boleh jatuh?”
“Ya Allah, arus sungai tu terlalu deras. Macam mana dia boleh jatuh ke dalam tu Anis?” kedengaran suara lain yang menanya cemas.
Gadis itu hanya menggeleng.
“Tak tahu pakcik, saya cuma dengar suara dia waktu saya lalu kat situ tadi,” ujarnya mengeletar.
Sepantas kilat mereka berlari ke arah sungai yang terletak tidak jauh dari situ. Dari jauh, suara seseorang yang menjerit meminta tolong kedengaran tenggelam timbul dalam arus sungai yang deras. Mereka mempercepatkan langkah.
Sebaik tiba di tebing sungai, Zarif segera menanggalkan baju yang tersarung di tubuh. Dihumban tubuhnya ke dalam arus sungai yang menggila. Hujan lebat yang turun malam tadi menyebabkan arus sungai begitu deras.
Zarif menyelam jauh ke dalam sungai. Seketika dia kembali timbul ke permukaan. Meliar matanya memandang permukaan sungai yang lebar itu. Mencari kelibat Laila yang sedari tadi menjerit meminta tolong.
Suara gadis yang kedengaran semakin serak itu semakin hilang ditelan bunyi arus sungai terus-terusan menggila. Matanya menangkap tubuh Laila yang berpaut pada sebatang pokok tumbang di tengah sungai. Dia kembali menyelam mendapatkan gadis itu.
Beberapa kali Zarif menyelam dan timbul semula di permukaan air. Arus sungai yang begitu kuat menampar tubuh menyukarkan pergerakannya. Sedaya upaya dia melawan agar tubuhnya tidak terhanyut dalam arus.
Zarif menyelam lagi. Kali ini dia berjaya berpaut pada sebahagian dahan pokok yang telah tenggelam. Dipegang kuat dahan pokok itu sebelum timbul semula ke permukaan air. Ditarik nafasnya dalam-dalam sebelum perlahan-lahan tangannya meniti pokok tumbang itu hingga tangan kanannya berjaya mencapai tubuh Laila yang kelihatan semakin lemah.
Sedaya upaya dia menarik tubuh gadis itu ke pangkuannya. Dipaut pinggang gadis itu dengan tangan kiri sementara tangan kanannya mengenggam kuat dahan pokok.
Menyedari pautan kejap itu Laila segera menoleh. Tanpa sebarang sahutan dia memeluk kuat tubuh Zarif. Kedua-dua belah tangannya yang mengigil kesejukan di lingkar kemas pada leher doktor itu. Dia cuba menahan tubuh kecilnya yang semakin kehilangan tenaga agar tidak terlepas dari pelukan Zarif.
Zarif memperkemaskan pelukannya pada tubuh Laila. Setelah memastikan semuanya berkeadaan baik, perlahan-lahan dia melepaskan pegangan tangannya dari dahan pokok.
Dengan sisa-sisa tenaga yang masih ada dia berusaha membawa tubuh gadis itu melawan arus. Tangannya semakin erat memeluk tubuh gadis itu yang tidak lagi sedarkan diri.  
Di tebing sungai, suara-suara orang kampung menjerit memintanya bertahan semakin kuat kedengaran. Masing-masing memberi semangat padanya untuk melawan arus sungai yang masih menderas.
Setibanya di tebing sungai, beberapa orang kampung dan petugas hospital segera membantu Zarif menaikkan tubuh Laila yang telah lama tidak sedrakan diri ke kawasan lapang manakala Baharin membantunya memanjat tebing yang sedikit curam itu.
Riuh rendah keadaan sekeliling dengan suara mereka yang cemas dan ingin memberikan pertolongan.
Zarif termengah-mengah kepenatan. Tubuhnya yang basah kuyup segera dibalut dengan tuala kering yang dihulurkan oleh para petugas hospital. Dia cuba untuk berdiri tegak. Beberapa langkah menapak, Zarif terasa pandangan sekelilingnya berpinar-pinar. Dia hanya sempat mendengar jeritan Baharin yang memanggil namanya sebelum tubuhnya rebah semula. Zarif pengsan di situ. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012