Monday, August 05, 2013

SETIAKU DI SINI : BAB 20



BAB  20

“Hai. Saya Dhia, Dhia Maihani. Awak?”
Dhia bersuara penuh ceria sebaik saja terlihat kelibat Farhan yang menghayun langkah ke laman rumah milik keluarga lelaki itu. Dhia berkunjung ke sana untuk bertemu Puan Wardah petang itu. Namun kelibat wanita itu yang tidak kelihatan sedari tadi membuatkan Dhia melabuhkan punggung buat sejenak di bangku batu di laman rumah. Menunggu seketika kehadiran orang yang di cari.
Dia segera bangun dari duduknya tatkala terpandangkan Farhan yang menghala kaki ke arahnya sebelum dengan selamba mendudukkan diri di bangku di depan Dhia.
Bulat matanya menikam wajah Farhan yang kelihatan begitu bersahaja. Seolah-olah kehadiran Dhia tidak wujud di pandangan mata lelakinya. Seakan dirinya menjadi halimunan di situ. Dhia merengus halus. Sedikit terasa dengan sikap yang dipamerkan Farhan. Namun dia cuba bersikap tidak acuh dengan keadaan itu.
“Mana ya adik–adik awak? Tak nampak pun dari tadi. Dia orang tidur ke? Tapi, takkanlah dia orang tidur pula petang–petang macam ni. Kata orang-orang tua, kalau tidur lepas Asar, otak kita boleh jadi lembap. Badan pun menjadi lemah. Tak elok untuk kesihatan diri,” Dhia terus bersuara dan membuka ruang untuk berbicara dengan lelaki itu.
Selain itu dia cuba menghalau rasa geram dek tingkah bersahaja Farhan. Melilau pandangan ke sekelling sebelum kembali mengadap wajah serius itu.
Farhan yang telah melabuhkan punggung di bangku batu hanya mendiamkan diri. Tidak berminat untuk menyahut. Jauh sekali bersuara kata. Diselak helaian surat khabar yang dibawa keluar bersama. Dibacanya dengan tekun. Tidak peduli pada Dhia yang kembali menghenyak punggung di hadapannya.
“Awak ni bisu ke? Tak boleh bercakap ya? Tapi kalau bisu pun tak apa juga. Saya tahu bahasa isyarat. Saya pernah belajar masa di sekolah rendah dulu,” Dhia bersuara lagi apabila tiada respon dari Farhan.
Lelaki itu masih seperti tadi. Tekun membaca tanpa terkutik walau sedikit dengan kata–kata Dhia. Seakan hanya dirinya yang berada di situ. Farhan tenggelam dengan dunianya sendiri.
Dhia kembali mendengus halus. Laju benaknya berputar. Mencari kata-kata untuk terus bersuara. Mengharapkan lelaki berhati batu itu membuka mulut. Terkebil-kebil matanya seketika. Memerhati tingkah Farhan yang masih tidak menunjukkan sebarang reaksi terhadap tingkahnya. Jauh sekali untuk berbicara.
“Apa yang awak makan tengah hari tadi sampai tak boleh buka mulut ni? Takkan awak makan batu pula. Tak pun awak makan batang kayu tak? Hai, punya banyak makanan yang ada dalam dunia ni takkan batu atau kayu pula yang jadi pilihan selera awak.
Mmm, tapi boleh jadi juga awak makan batu. Sebab tu agaknya mulut awak berat. Bila dah berat payahlah awak nak cakapkan. Bila awak tak bercakap samalah macam orang bisukan. So, apa kata kalau awak luah saja batu tu. Jangan letak lagi dalam mulut awak tu. Bahaya tau awak. Kalau awak telan pun buat rosak badan je,” Dhia bersuara.
“Tapi kan...”
Kata–kata Dhia terhenti di situ tatkala matanya terpandang Farhan yang laju mengangkat kepala. Memandang tajam wajah cerah berseri itu.
“Awak ni macam burung murailah, tak reti diam ke?”
Untuk kali pertamanya, Farhan membuka mulut. Bersuara tegas. Tidak tahan telinganya mendengar celoteh gadis itu yang baginya tak dapat diterima di akal itu. Sedari tadi dia cuba memekakkan telinga dari mendengar celoteh gadis itu yang terus-terusan bersuara tanpa henti. Hingga akhirnya dia terpaksa beralah jua dek terganggu pembacaannya.
Memang sedari dulu sikapnya begitu. Tidak gemar membuka mulut pada orang yang tidak dikenalinya. Jauh sekali berbual mesra sebagaimana ahli keluarganya yang lain. Dijeling sekilas wajah ceria itu sebelum kembali mengadap kertas surat khabarnya. Begitu tajam. Dia merengus kecil.
“Hah, awak boleh bercakap rupanya,” ujar Dhia ceria, seolah–olah kedinginan yang ditunjukkan Farhan tidak melekat padanya. Menepuk kedua tangan. Penuh gembira.
“Kan bagus kalau awak bercakap. Tak baik simpan suara tahu. Allah dah bagi kita suara, kita kena gunakannya. Bukannya simpan macam simpan harta karun,” suaranya lagi. Bersungguh-sungguh.
Farhan mencebik sedikit.
“Tapi Allah tak suruh kita cakap yang bukan–bukan. Allah bagi kita suara untuk cakap benda-benda yang berfaedah. Bukan untuk berbuat dosa,” balas Farhan sedikit keras. Matanya masih melekat di permukaan akhbar.
“Eh, mana ada saya cakap yang bukan–bukan. Saya bukannya mengumpat atau mengata siapa-siapa pun. Betullah kata saya tadi tu kan,” Dhia masih ingin menegakkan benang yang basah. Sekadar ingin memanjangkan perbualan mereka. Hakikatnya, dia ingin mengetahui isi hati lelaki itu. Dan yang paling penting, dia ingin mengetahui tanggapan lelaki itu terhadapnya.
“Huh!”
Hanya sepatah itu yang terkeluar dari mulut Farhan. Menjeling lagi wajah itu sebelum kembali menyelak helaian akhbar.
Sebuah kereta tiba-tiba meluncur masuk ke laman rumah itu mematikan tingkah Dhia yang ingin bersuara semula. Matanya melekat sejenak pada Puan Wardah yang melangkah keluar dari keretanya. Wanita itu tersenyum lebar.
“Hah Dhia, dah lama sampai?” tegur Puan Wardah ramah.
Dhia segera bangun, mendapatkan wanita itu. Lalu dihulur tangan bersalaman.  
“Baru saja sampai makcik. Saya datang hantar gulai ikan parang sikit. Makcik yang buat. Saya dah beri pada nenek tadi,” balasnya sopan.
“Iya ke? Mmm, sedap tu. Bolehlah kami makan masa makan malam nanti,” sahut Puan Wardah.
Dia berpusing tubuh. Mencapai barang-barang yang dibeli dari dalam kereta sebelum kembali berpaling. Tersenyum lagi.
“Dhia berbuallah dulu dengan Farhan ya. Makcik ke dapur dulu,” ujarnya mengerling sekilas pada Farhan yang masih seperti tadi. Tidak berganjak dari bacaannya.
Puan Wardah segera berlalu ke dalam rumah bersama dengan barangan yang berada di tangannya. Meninggalkan Dhia yang hanya tersenyum mengangguk.
“Eh Kak Dhia, bila sampai?” tegur Fakhira.
Dia yang mengikut Puan Wardah ke pasaraya bersama Fadlan tersenyum lebar. Gembira dengan kehadiran gadis ceria itu.
“Akak baru saja sampai dik,”  suaranya mesra. Memandang wajah gembira Fakhira dan Fadlan silih berganti.
“Bang Han, cantik tak baju ni? Mak belikan tadi,” suara Fadlan menayang sehelai tee shirt yang ditarik keluar dari beg plastik pada abang kesayangannya.
Pertanyaan Fadlan hanya dibalas dengan anggukan Farhan. Matanya hanya menjeling sekilas pada adik bongsunya sebelum kembali melekat pada kertas suratkhabar di tangannya. Tidak peduli pada Fadlan yang masih mengacah baju baru itu ke tubuhnya.
“Abang kamu ni memang begini ke perangainya?” soal Dhia mencekak pinggang sambil memandang Fakhira dan Fadlan yang sedikit tersentak dengan pertanyaan tiba–tiba Dhia itu. Wajah geram gadis itu dipandang sejenak.
“Haah, abang Farhan memang macam ni. Dari dulu lagi,” pantas saja Fadlan menyahut. Bersahaja. Tangannya masih memegang baju tee shirt berwarna coklat muda itu.
Farhan yang mendengar hanya memekakkan telinga. Tidak menghiraukan perbualan di antara mereka bertiga. Jauh sekali berminat untuk mencelah kata.
“Oh ya bang Han. Mak ada beli buah tembikai tadi. Nanti bolehlah abang Han buatkan jus tembikai untuk kita orang ya,” ujar Fakhira.
Dia mengalih pandangan pada Farhan yang hanya mengangguk kecil. Wajahnya masih seperti tadi. Serius. Namun tiada kemarahan yang terukir di situ.
 “Kak Dhia tahu, mak katakan, masa kecil dulu abang suka sangat makan buah asam. Tapi sekarang dia dah tak nak makan lagi sebab perutnya selalu sakit lepas makan buah asam. Mak bimbang kalau-kalau abang Han dapat penyakit gastrik pula nanti. Sebab tulah mak selalu belikan abang Han buah tembikai. Nak bagi perutnya selalu selesa. Taklah sakit perut saja macam dulu,” cerita Fakhira tanpa dipinta. Kanak-kanak comel itu tersenyum gembira.
“Oh, patutlah,” balas Dhia selamba. Menjeling sekilas pada Farhan yang masih melekatkan mata pada surat khabar di tangannya.
“Apa yang patutnya kak?” Fadlan bertanya hairan. Bulat mata miliknya dan Fakhira merenung wajah bersahaja Dhia.
“Patutlah masam je mukanya. Terlebih makan buah asam rupanya,”
Kata–kata selamba Dhia mengundang tawa besar kedua kembar itu. Memandang selamba wajah Farhan yang hanya menjeling marah dengan kata-katanya.

Hari telah diselaputi kegelapan ketika lelaki itu tiba di perkarangan rumah banglo mewah itu. Dipangkir kereta mewah miliknya di garaj sebelum mengatur langkah menuju ke dalam rumah.
“Hah Azfar, lewat kamu balik kerja hari ni,” tegur Datin Zawani sebaik ternampak kelibat anak tunggalnya di ruang tamu rumah.
Azfar hanya mengangguk. Rasa letih yang mencengkam diri membuatkan dia ingin segera berlalu ke biliknya di tingkat atas. Tidak peduli dengan kehadiran kedua orang tuanya di ruang luas itu.
Langkahnya terhenti tatkala kedengaran suara sang ayah memanggilnya. Dia kembali memaling tubuh seraya mengheret langkah perlahan. Mendekatkan diri pada pasangan suami isteri itu yang sedari tadi tidak lekang dari memerhati tingkahnya.
“Ada apa papa?” Malas dia membuang soalan. Masih menegakkan tubuh di belakang sofa.
Tangan kanannya mengosok perlahan belakang tengkuk yang terasa lenguh sementara tangan kirinya masih menjinjing kemas briefcase miliknya. 
“Duduk dulu. Papa dan mama ada hal sikit nak cakap dengan kamu,” suara Dato’ Raid sedikit tegas. Menyorot pandangan ke wajah lesu itu.
Azfar kembali mengatur langkah ke tengah ruang tamu rumah. Merebah tubuh ke sofa. Bertentangan kedua orang tuanya. Matanya tertancap pada wajah tenang Dato’ Raid. Lelaki itu kelihatan bersahaja menyandar tubuh ke sofa rumah.
“Az, papa nak tanya kamu. Ada kamu dapat apa-apa berita tentang Nisa?” lembut suaranya membuka ruang bicara antara mereka. Memandang wajah pada anak yang segera membentuk kerutan di dahinya.
“Maksud papa?” tanya Azfar ingin tahu. Tubuh yang berbalut rasa letih disandar lemah ke dada sofa.
“Maksud papa, Az dah tahu ke di mana Nisa berada sekarang? Atau ada apa-apa berita lain yang berkaitan dengan Nisa?” soal Dato’ Raid memperincikan pertanyaannya sebentar tadi.
Azfar menggeleng perlahan.
“Tak ada papa,” sahutnya lemah. Jari-jemarinya masih memicit lembut batang lehernya.
Dato’ Raid merenung lama wajah itu. Mencari kepastian di balik kata-kata bersahaja pemuda itu sebelum kembali membuka mulut. 
“Papa dengar khabar, kamu mengupah orang mencari Nisa. Betul ke?” tanyanya lembut namun tegas. Wajah lesu itu menjadi mangsa pandangan tajamnya.  
Gerakan tangan Azfar terhenti sejenak. Dia tidak menyahut. Lidahnya kelu. Kata-katanya mati. Kepalanya ditunduk sedikit.
Melihat reaksi Azfar membuatkan Dato’ Raid menghela nafas pendek. Memandang sekilas wajah Datin Zawani sebelum berpindah ke wajah pemuda itu.
“Papa sebenarnya tak tahu sebab musabab utama yang menjadikan hubungan kamu berdua retak. Apa yang dah berlaku antara kamu dengan Nisa sampai hubungan kamu boleh jadi begini Az?” Dato’ Raid kembali melontar pertanyaan.
Azfar menarik nafas panjang.
“Entahlah pa, Az pun tak tahu sebab musababnya,” jawabnya lemah. Disebak rambutnya sekali.
“Mana boleh kamu tak tahu. Nisa tu kan tunang kamu. Takkan kamu tak tahu apa–apa pula,” sanggah ayahnya cepat.
Dato’ Raid mengerti benar dengan sikap anak bujangnya yang gemar memaksa dan pantang mengalah dalam melakukan sesuatu perkara itu. Baginya, selagi ada daya, selagi itu akan diusahakannya hingga berjaya. Sikap yang adakalanya merimaskan bukan saja dirinya dan Datin Zawani tetapi juga Nisa, tunangnya sendiri.
Azfar hanya membeku lidah. Tidak menyahut kata-kata sang ayah.
Melihatkan keadaan anak itu Dato’ Raid kembali melontar suara.
“Dengar sini Az. Sedari dulu lagi, baik mama mahupun papa, kami tak pernah menghalang Az buat apa saja yang Az suka. Tapi kalau dah sampai begini keadaannya, kami tak boleh berdiam diri lagi,” Dia kembali merendahkan nada suara. Lembut.
“Papa sayangkan kamu dan papa juga sayangkan Nisa. Papa tak mahu hubungan kamu berdua putus hanya disebabkan perkara–perkara yang remeh. Ingat Az, untuk membina sesuatu hubungan itu memang senang tapi untuk mengekalkannya, kita perlu berkorban dalam sesetengah perkara,” suaranya mengalun nasihat.
Azfar menghela nafas pendek.
“Az tak tahulah kenapa Nisa sanggup buat macam ni,” sahutnya perlahan. Kepalanya ditundukkan sedikit.
“Dalam hal ini, papa tak salahkan Nisa seratus peratus tapi papa salahkan Az. Silap Az sendiri kerana terlalu mengongkong Nisa,” suara Dato’ Raid lagi.
“Az buat semua tu sebab Az sayangkan dia pa,” jawab Azfar sedikit keras.
Marah bila ditujah dengan kata–kata sedemikian rupa. Seolah–olah dia bersalah sepenuhnya dalam perkara yang sedang diperdebatkan.
“Itu papa tahu Az tapi Az, sayang pun ada batasnya,” sahut Dato’ Raid pantas.
Azfar tidak menjawab. Kata-kata ayahnya ditelan bulat-bulat. Tidak mahu terus berlawan bicara dengan Dato’ Raid yang terkenal dengan ketegasan dan kebijaksanaannya dalam mematahkan kata lawan. Ketegasan yang tidak mampu dipancung dek sesiapa. Kebijaksanaan yang jarang dapat dibidas begitu saja. Azfar cuba meredakan kemarahan yang mula terpercik di hati.
“Ayah nak Az cari Nisa, pujuk dia baik–baik. Jangan berkasar dengan dia. Hati perempuan ni lembut Az. Tapi bila sekali bila sampai tahapnya, kelembutan itu boleh bertukar menjadi kekerasan. Malah boleh menjadi lebih keras dari hati lelaki.”
Dato’ Raid melantunkan kata-kata berupa peringatan buat sang anak yang kembali mengunci mulut. Penuh ketegasan dalam kelembutan. Memandang wajah Azfar yang terus-terusan mematikan lidah. Mengharapkan kata-kata diterima di akal pemuda itu.
Dato’ Raid tidak menyedari ada sesuatu yang bermain di fikiran anaknya dek tujahan nasihatnya. Sesuatu yang dalam diam dirancang oleh anak itu. Sesuatu yang mampu mengubah keadaan yang sedang dialami oleh pemuda itu ketika ini.
Azfar tersenyum dalam hati. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012