Sunday, October 21, 2012

CINTA SEJATI : BAB 6

BAB 6

“Doktor Zarif, tolong doktor!” jerit satu suara.
Zarif yang sibuk memeriksa seorang pesakit di wad segera berpaling sebaik terdengar namanya di laung dari jauh. Alia, salah seorang jururawat hospital berlari laju ke arahnya. Hampir saja gadis bertubuh kecil molek itu melanggar tubuh tegapnya.
“Kenapa Alia, kenapa awak nampak cemas sangat ni?”
“Tolong doktor, ada orang mengamuk kat Unit Farmasi.”
Tercungap-cungap gadis itu menjawab. Dadanya berombak kencang. Kepenatan.
What!!” Terbeliak mata Zarif yang mendengarnya.
“Iya doktor, ada seorang lelaki datang, meminta ubat. Bila jururawat minta resit dari doktor, tiba-tiba je dia terus mengamuk, tendang apa saja yang ada kat situ,” ujarnya lagi.
Tanpa membuang masa, Zarif segera berlari ke arah yang dimaksudkan. Alia mengikutnya dari belakang. Hampir tubuh Zarif berlanggar dengan beberapa orang petugas hospital yang melintasi laluannya.
Dari jauh, telinganya menangkap jeritan seseorang diikuti dengan jeritan beberapa orang yang lain.  Zarif mempercepatkan langkah.
Langkah Zarif terhenti sebaik saja matanya terpandang seorang lelaki melibaskan parang ke arah sekumpulan pengawal keselamatan yang cuba mendekatinya.
Wajah lelaki yang kelihatan kusut masai itu kelihatan merah padam. Marah. Manakala sepasang matanya yang begitu cengkung begitu tajam meligas memandang sekeliling. Dengan tangan yang mengeletar dia memegang erat parang yang berada di tangannya.
“Siapa yang bertugas di kaunter sekarang?” Agak tercungap-cungap Zarif melontar soalan. Dadanya sedikit berombak.  
“Salmah dan Aisyah doktor,”
Amir, salah seorang atendan yang bertugas di hospital waktu itu menjawab pantas pertanyaannya.
“Mana doktor-doktor yang lain?”
Sempat lagi Zarif melingaskan mata ke sekeliling.
“Dia orang dah keluar doktor, sekarangkan waktu rehat. Cuma ada beberapa orang doktor saja lagi yang masih bertugas dalam bilik masing-masing,”
“Doktor Fahmi?”
“Dia pun dah keluar,”
Zarif menghembus nafas kasar. Otaknya ligat memikirkan sesuatu.
“Dah lama ke dia berkeadaan begitu?”
Zarif menghalakan pandangannya ke arah lelaki yang dari tadi melibaskan parangnya pada sesiapa yang cuba mendekatinya. Sesekali dia menjerit marah.
“Baru saja doktor,”
“Dah panggil polis?” Tanyanya lagi.
“Sudah. Mungkin mereka on the way sekarang,”
Zarif mengangguk perlahan. Dia melemparkan pandangan ke seluruh ruang menunggu yang kelihatan kosong.
Mungkin semua orang sudah di bawa keluar, fikirnya.
Di hala semula pandangannya ke arah lelaki itu. Melihat keadaan dirinya dia dapat mengagak lelaki itu seorang penagih dadah.
Seketika Zarif mengeleng kepala sebelum melepas satu keluhan berat. Hatinya begitu kesal dengan sikap para penagih yang sanggup melakukan apa saja demi menghilangkan rasa gian akibat ketagihan dadah.
Rasa ketagihan yang melampau terhadap musuh utama manusia itu menyebabkan seseorang penagih itu hilang kawalan terhadap diri sendiri hingga tidak dapat lagi berfikir secara rasional.
Zarif memetik jari-jemarinya beberapa kali. Mengisyaratkan agar pengawal keselamatan yang dari tadi cuba menghampiri lelaki itu berundur.
Perlahan-lahan Zarif menghampirinya. Langkahnya diatur kemas. Berhati-hati.
Wajah lelaki yang dalam kemarahan itu dipandang tepat.
“Encik, tak elok buat begini. Ini kawasan awam. Encik tak boleh bertindak begini,” Zarif bersuara lembut, cuba memujuk lelaki itu agar bertolak ansur. Sedar, api tidak boleh dilawan dengan api.  
“Hei kau, jangan cuba nak dekat dengan aku. Karang, aku libas kepala kau dengan parang ni baru kau tahu,”
Dalam nada yang mengeletar lelaki itu bersuara keras. Diacu parangnya ke arah Zarif. Mengacahnya beberapa kali. Sesekali, tangan kirinya menyapu hidungnya yang berair.
“Jangan buat begini encik, malu di tengok orang. Kita boleh berbincang dengan cara yang lebih baik,” Zarif cuba memujuk lagi.
Matanya masih melekat pada wajah lelaki yang berbau hamis itu.
“Hei, kau pekak ke! Aku kata jangan dekat, jangan dekatlah!!”
Nada suara lelaki itu semakin tinggi. Tangannya yang dari tadi hanya memegang parang kelihatan tergetar-getar menahan rasa gian yang semakin kuat mencengkam tubuhnya. Di libas sekali parangnya apabila dilihat Zarif cuba mendekatinya.
“Tolong jangan buat begini encik, bahaya,”
Suara Zarif masih lembut seperti tadi. Berusaha memujuk. Sekali lagi dia cuba menghampiri lelaki itu.
“Hei bodoh, aku kata jangan dekat dengan aku!!!”
Jeritnya sekuat hati. Seraya itu dia berpaling ke kiri dan kanan. Sebaik terpandang ke arah Intan yang sedang menuruni tangga yang terletak bersebelahan Unit Farmasi dia segera meluru ke arah doktor muda itu sebelum menariknya ke dalam pangkuan.
Tindakannya itu menyebabkan beberapa orang kakitangan hospital dan orang awam yang masih berada di situ menjerit ketakutan. Suasana di kawasan unit itu menjadi semakin tegang.
Zarif tergamam seketika. Dia turut terkejut dengan tindakan pantas lelaki itu.
Intan cuba meronta. Dia menjerit kuat. Wajahnya kelihatan pucat. Ketakutan. Dia berhenti meronta apabila lelaki itu membentak menyuruhnya diam.  Parang yang berada di tangan kiri di letakkan di leher doktor muda itu.
“Hei kau!” jerit lelaki itu lagi.
Parang di tangan diacukan seketika ke arah Zarif yang berdiri tidak jauh darinya.
”Suruh dia keluarkan semua jenis ubat batuk yang ada kat dalam tu,”
Dihala pula parangnya ke arah kaunter disebelahnya.
“Cepat!!!” tengkingnya sekuat hati.
Perlahan-lahan Zarif bergerak ke kaunter Unit Farmasi. Dalam pada itu matanya tidak lepas dari memandang Intan yang mengigil ketakutan dalam pelukan lelaki itu.
“Saya boleh bagi apa yang encik nak, tapi encik lepaskan dulu doktor tu,” Zarif bersuara tegas.
Dia masih berusaha memujuk lelaki itu walau pun suaranya tidak selembut tadi.
“Aku peduli apa. Kalau kau nak sangat perempuan ni, kau bagi dulu apa yang aku minta,” Matanya dibeliakkan ke arah Zarif.
Zarif memandang ke arah kaunter. Tangan kirinya mengisyaratkan agar jururawat yang berada di situ menuruti kemahuan lelaki itu.
Kedua-dua jururawat yang bersembunyi di sebalik rak-rak yang dipenuhi segala jenis ubatan segera melangkah ke hadapan kaunter sebaik saja terlihat isyarat Zarif.
Dengan tangan yang sedikit mengeletar perlahan-lahan Aisyah meletakkan beberapa botol berisi ubat batuk ke atas meja sebelum menyorongnya perlahan ke tengah meja kaunter itu.
“Kau, ke tepi sikit,” tengking lelaki itu lagi sebaik saja matanya tertancap pada botol-botol ubat yang berselerakan di atas meja kaunter.
Aisyah yang sedari tadi berkeadaan mengeletar segera berlalu meninggalkan kaunter itu. Mendapatkan Salmah yang mengeletar ketakutan di sudut rak.
“Kau pun sama, ke tepi sikit,” tengkingnya lagi. Sekali lagi parangnya diacukan ke arah Zarif. Dalam masa yang sama dia mengejapkan pelukannya terhadap Intan.
Zarif berundur selangkah. Dari tadi matanya tidak lepas dari memandang tingkah laku lelaki penagih itu.
Dalam keadaan tubuh yang terhoyong-hayang, lelaki itu mengheret kasar Intan supaya menurut langkahnya. Pada masa yang sama matanya mengerling tajam ke arah Zarif yang berdiri tidak jauh darinya.
Zarif masih memandang tepat wajah kedua-duanya. Fikirannya turut ligat memikirkan cara untuk melepaskan Intan dari cengkaman lelaki itu.
Bersusah payah lelaki penagih itu mengheret langkahnya. Sesekali matanya memandang ke arah Zarif yang sedari tadi merenung tajam ke arahnya. Parang yang masih berada di leher Intan digerakkan sedikit ke leher gadis itu apabila dirasakan Intan cuba melonggarkan pelukannya.
Tiba di kaunter, tanpa memandang sekeliling tangannya segera mencapai botol-botol ubat yang memenuhi ruang meja kaunter.
Saat dia berpaling untuk mengambil botol-botol tersebut, sepantas kilat Zarif mengambil peluang itu menendang kedua belah betis keringnya. Tindakan Zarif yang pantas itu menyebabkan lelaki itu jatuh tersungkur di depan kaunter.
Terdengar jeritan sakit dari celahan mulutnya. Segala jenis botol ubatan yang berada di meja kaunter jatuh bertaburan ke lantai. Parang yang berada di tangannya terpelanting ke satu arah.
Intan yang turut terjatuh mengambil kesempatan itu untuk melepaskan diri. Pantas dia menolak tubuh kurus kering itu sebelum bangun melarikan diri mendapatkan sekumpulan pengawal keselamatan yang sedari tadi menyaksikan kejadian itu. 
Dengan keadaan tubuh yang mengigil, lelaki itu bangun. Dia cuba untuk mencapai parang yang berada tidak jauh darinya namun sempat disambar oleh salah seorang pengawal keselamatan yang berada di situ.
Marah dengan tindakan itu, dia menjerit kuat sebelum meluru laju ke arah Zarif.
Zarif yang telah bersiap sedia dengan serangan itu mengelak tendangannya.
Penagih itu cuba menendang lagi namun gagal. Tanpa mempedulikan keadaan sekeliling yang hingar bingar dengan pekikan orang awam yang melihat kejadian itu, dia menjerit sekuat hati. Melepaskan rasa amarahnya. Beberapa kali dia melepaskan tendangan ke arah Zarif namun tetap gagal.
Zarif yang tidak berusaha untuk membalas tendangan lelaki itu hanya tersenyum kecil. Sedar, dalam keadaan tubuh yang mengeletar mana mungkin lelaki itu tidak dapat mengimbangi kedudukannya.
Melihat keadaan Zarif yang hanya menguntum senyum memandang gelagatnya, dia menjerit marah.  
Sekali lagi tendangannya dilepaskan namun hanya terkena angin. Tubuhnya yang sedia mengeletar termengah-mengah kepenatan. Dia menyandar tubuh seketika di dinding. Matanya tidak lepas dari memandang Zarif yang membalas tenang pandangannya.
Untuk seketika, lelaki itu membongkokkan tubuhnya. Mengosok kakinya yang terasa sakit dek penangan Zarif tadi.
Melihat keadaan dirinya yang sedikit terleka, Zarif mengambil peluang itu menendang tepat ke pinggang kirinya. Tendangan itu menyebabkan tubuh yang sedia tidak bermaya itu meraung kesakitan sebelum jatuh tersungkur mencium lantai. Dia meringkuk kesakitan.
Para pengawal yang dari tadi memandang adegan itu segera meluru mendapatkannya. Tangannya segera di ikat dengan tali sebelum di serahkan kepada polis yang kebetulan tiba.
Zarif menarik nafas panjang. Dilap wajahnya yang berpeluh dengan telapak tangannya. Dia hanya menganggukkan kepala apabila ada di antara kakitangan hospital dan orang ramai yang tersenyum dan menghulurkan tangan padanya.  Mengucap tahniah.
Zarif tersenyum menang. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012