Tuesday, October 09, 2012

SETIAKU DI SINI : BAB 4

BAB  4
“Assalammualaikum dan selamat pagi semua. Seperti yang kamu semua telah sedia maklum, hari ini saya akan membentangkan satu lagi projek terbaru yang mana syarikat kita baru saja perolehi dari salah sebuah syarikat tempatan yang beroperasi di selatan negara.
So, untuk kali ini, mereka meminta kita menghasilkan iklan yang memaparkan tentang projek yang bakal mereka laksanakan tidak lama lagi. Iklan ini akan ditayangkan di semua media massa termasuklah di media elektronik dan media cetak,” lantang Farhan memberi penerangan.
Matanya melekat pada setiap wajah pekerjanya. Dia tekun memberi penjelasan pada semua yang turut khusyuk mendengar kata-kata ketua mereka itu. Tidak menyedari pandangan seseorang yang dalam diam mengagumi dirinya.
Nuraini, salah seorang pereka grafik yang bertugas di syarikat milik Farhan begitu ralit memerhati tingkah lelaki itu. Dalam diam Nuraini menilai diri lelaki bertubuh sederhana tinggi itu. Wajah tampan Farhan dipandang lama sebelum dikalih ke bahagian lain tubuh lelaki yang tidak pernah mengukir senyuman itu. Leka dirinya memerhatikan gerak geri Farhan yang senantiasa kelihatan tegas dan serius. Memperlihatkan kematangan lelaki itu dalam semua perkara.
“Okey, ada apa–apa lagi yang kamu semua nak tanya?” pertanyaan Farhan pada semua pekerja menghalau lamunan Nuraini.
Sedikit tersentak tatkala mata Farhan berkalih sejenak ke arahnya sebelum dipaling ke arah mereka yang lain.
“Kalau tak ada apa–apa, mesyuarat kita tamat di sini dulu. Apa–apa hal kamu semua boleh rujuk pada Tania atau pada saya nanti,” suara Farhan lagi. Kembali mengadap wajah Nuraini yang sedikit kaget dengan pandangan itu.
“Ain, saya nak jumpa awak sekejap,” ujar Farhan serius menghayun langkah pantas.
Lelaki itu berlalu ke biliknya. Meninggalkan kumpulan pekerjanya yang kini kembali berkeliaran ke tempat masing-masing.
Ain segera membuntuti Farhan yang terlebih dahulu menapak ke dalam. Hatinya diterpa rasa bimbang.
Dia mengetuk daun pintu perlahan sebelum ditolak cermat, lalu melangkah merapati Farhan yang melabuh punggung ke kerusi.
Farhan mengamit gadis bertudung hijau lumut itu agar mendekatinya. Menjeling sekilas ke kerusi di depannya. Memberi isyarat pada gadis  itu agar mendudukkan diri.
Nuraini segera menarik kerusi, meletak punggung dan mengadap lelaki itu. 
“Ada apa Encik Farhan?”  lembut suaranya melontar soalan. Matanya menikam lembut wajah serius lelaki itu.
Farhan melingaskan mata. Menarik beberapa helaian kertas bersaiz A1 yang ada di muka meja. Membentangkannya di tengah meja sebelum matanya kembali menujah pandangan mata Nuraini. 
So Ain, saya dah tengok hasil kerja awak untuk projek kita untuk syarikat Seri Utama. Terus terang saya katakan, saya suka dengan cara olahan yang awak lakukan untuk iklan tu. Nampak menarik dan senang untuk difahami. Klien kita pun memuji cara awak yang begitu ringkas dan kreatif. Rasanya, saya perlu memberi peluang yang lebih luas untuk awak kembangkan bakat awak dalam bidang ni di masa depan,” suara Farhan membuka bicara. Nadanya kedengaran mendatar. Tiada intonasi marah.
Nuraini menunduk wajah. Kembang hatinya bila dipuji begitu. Hilang rasa bimbang yang bertamu dihatinya sebentar tadi.
“Oleh sebab itu saya ingin memberi peluang pada awak untuk libatkan diri dalam projek yang telah saya bentangkan sebentar tadi. Kalau boleh saya nak awak bantu Danish membuat lakaran untuk iklan itu. Saya nak hasil yang lebih baik dari iklan-iklan yang pernah syarikat kita hasilkan sebelum ini. Boleh saya sandarkan harapan itu pada awak Ain?” pandangan mata Farhan masih menusuk ke wajah manis itu.
Nuraini mengangguk kecil.
“Insya Allah Encik Farhan, saya cuba melakukan yang terbaik nanti,” sahutnya penuh semangat walau dia kurang mengerti dengan intipati projek yang disuarakan Farhan sebentar tadi.
Keasyikannya menilai diri lelaki itu membuatkan Nuraini tidak memusat fikiran pada perbentangan itu sepenuhnya.
Good. Oh ya Ain, ada satu lagi perkara yang saya inginkan bincangkan dengan awak. Saya sebenarnya nak minta pertolongan dari awak Ain. Itu pun kalau awak setujulah,”
Kata–kata Farhan membuatkan bola mata gadis itu kembali menusuk ke wajah tampan itu. Lembut lelaki itu membalas tatapannya.  
“Encik Farhan nak minta tolong apa?” tanyanya. Masih meratah wajah tenang itu.
Farhan menghempas nafas perlahan.
“Begini Ain. Awak sendiri pun maklumkan, Tania akan bercuti bersalin tak lama lagi. Memandangkan saya sendiri pun tak ada masa untuk mencari penggantinya, jadi boleh tak kalau sekiranya saya lantik awak jadi setiausaha saya buat sementara waktu? Lagipun awak dah ada pengalaman menjadi setiausaha sebelum ini kan? Saya ada terbaca dalam resume yang awak bagi tak lama dulu,”suara Farhan lagi.
Nuraini terdiam sejenak. Berfikir seketika.
Jadi setiausaha? Habis kerja aku macam mana? Nuraini tertanya sendiri dalam hati.
“Tentang kerja awak tu, awak tak payah risau. Saya akan bantu awak. Cuma itulah, saya harap sangat awak boleh mengambil alih tempat Tania nanti. Tapi untuk sementara waktu sajalah sebelum dia kembali bertugas,”
Nuraini masih mengunci mulut. Ligat otaknya berpusing. Mencari kata-kata yang sesuai untuk kembali bersuara.
“Saya faham Ain, susah untuk awak membuat dua kerja dalam satu masa tapi saya benar–benar berharap awak dapat membantu saya. Silap saya sendiri sebab terlalu sibuk dengan kerja sampai tak terfikir nak mencari pengganti tempat Tania buat sementara waktu,” Farhan sedikit mengeluh. Kesal dengan kelalaian diri dalam menjalankan tanggungjawab sebagai ketua syarikat.
Nuraini menarik nafas panjang. Serba salah dirinya untuk menolak permintaan lelaki yang dalam diam begitu dikaguminya itu. Jawapan yang sedia ada di benak ditimbal beberapa kali.
“Kalau tentang gaji yang merisaukan awak, awak tak perlu risau. Saya akan bayar lebih dari gaji yang awak dapat sekarang. Maksud saya, saya akan bayar gaji berdasarkan dua jawatan yang disandang awak nanti,” suara Farhan lagi. Lebih kepada memujuk. 
Dalam hati, Farhan tergelak sendiri. Tak pernah dibuat dek orang pereka grafik dan setiausaha dijawat oleh orang yang sama dalam satu masa. Namun keadaan yang terdesak membuatkan dia tidak lagi memikirkan tentang semua itu.
“Eh, bukan itu yang saya fikirkan Encik Farhan. Cuma saya rasa bimbang,” kata–kata pantas Ain tersangkut di situ.
“Bimbang?” Farhan mengangkat kening. Menanti kata–kata seterusnya.
“Saya sebenarnya bimbang tak dapat tumpukan sepenuh perhatian pada kedua–dua kerja tu nanti. Lagi pun Encik Farhan, pengalaman saya menjawat jawatan setiausaha tu tak lama. Sebulan dua saja. Banyak lagi kerja setiausaha yang saya tak tahu. Saya risau tak dapat melakukan yang terbaik nanti,” jujur dia berterus terang.
Farhan menghela nafas pendek.
“Seperti mana yang saya katakan tadi, saya sendiri akan bantu awak dalam menjalankan tugas–tugas itu nanti. Cuma buat masa sekarang, saya hanya nak kepastian dari awak sama ada awak terima atau tidak permintaan saya. Itu saja,” tegas dia bersuara.
“Lagi pun, sementara Tania masih belum bercuti, awak boleh belajar dengan dia. Tak banyak pun tak apa. Buat setakat mana yang awak boleh lakukan. Selebihnya nanti, saya akan ajarkan,” Farhan bersuara lagi.
Dia merenung lama wajah Ain yang perlahan–lahan menghembus nafas panjang. Dia terdiam semula sebelum mengangguk kecil.
Farhan menarik nafas lega. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012