Saturday, August 11, 2012

Adat dan majlis perkahwinan yang aneh lagi pelik...

Perkahwinan dengan tema Superhero


Pengantin lelaki berpakaian seperti Superman dan pengantin wanita berpakaian sepertiWonder Woman. Mereka-mereka yang menghadiri majlis ini pun turut sama memakai pakaian superhero.  Memang betul-betul terpengaruh dengan cerita komik.



Perkahwinan di atas basikal
Couple married on bicycle picture

Pengantin lelaki membawa mempelainya di atas basikal di sebuah jalan di Liuzhou, China barat daya Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang, 20 Januari 2010.

Pasangan pengantin baru ini mengadakan majlis perkahwinan di atas basikal disertai oleh lebih dari 30 penunggang basikal teman-teman kepada pengantin lelaki di Liuzhou pada hari Rabu.

10 pasangan berkahwin dalam air
underwater wedding

Mereka dari Nha Trang dan beberapa tempat lain, termasuk bandar Ho Chi Minh dan Da Lat. Ia mengambil belanja bagi setiap pasangan sekitar VND6 juta (RM872).

Pasangan-pasangan itu melakukan majlis perkahwinan @ pernikahan tradisional di atas tanah sebelum menyelam di bawah laut sedalam lima meter bersama-sama dengan 10 tenaga pengajar profesional.

Perkahwinan Mini Marathon

Upacara perkahwinan ini telah berlaku di Wilayah Hainan, China dalam tahun 2007. Pengantin-pengantin lelaki memikul pengantin-pengantin wanita di atas belakang masing-masing sambil berlari mini marathon. Sekaligus mereka juga menyambut kedatangan Tahun baru.

Kesian pengantin lelaki ya, pengantin wanita juga yang relax kat atas belakang. 

Perkahwinan terjun 'Bungee'

Pasangan pengantin terjun sepanjang 160 kaki di atas udara. Platform perkahwinan diangkat menggunakan kren setinggi 50 meter dari tanah. Begitu juga satu platform lagi untuk muzik orkestra.

Ketika pasangan itu terjun, mungkin itulah yang mereka maksudkan dengan 'Love is in the air'.  

Perkahwinan terjun bungee ini dilakukan oleh Jeroen dan Sandra Kippers, dari Brussels, Belgium pada bulan September 2010.

Belanja perkahwinan ini memang bukan murah, iaitu £25,000 (RM122,283). Belanja kahwin saja dapat beli rumah banglo sebuah.


Perkahwinan dengan tema 99,999 bunga ros


Perkahwinan ini telah menghiaskan 30 kereta perkahwinan dengan 99,999 bunga ros. Ianya telah dilangsungkan di Chongqing, China pada tahun 2010.

Perkahwinan dalam tangki ikan Jerung

Perkahwinan dalam tangki ikan Jerung

Pasangan dari New York ini sudah terlebih berani, mereka melangsungkan perkahwinan dalam tangki yang berisi ikan Jerung.

April Pignataro dan Michael Curry dimasukkan ke dalam sangkar besi, kemudian direndam dalam tangki yang berisi banyak ikan Jerung (mungkin sebagai saksi perkahwinan itu) di Atlantis Marine World, Riverhead, New York, AS.

Pasangan berkahwin dalam keadaan bogel

Pasangan yang sudah tidak berapa betul ini adalah dari Austria iaitu Melanie Schachner, 26, and Rene Schachner, 31. Melanie hanya pakai tudung gaun dan Rene hanya memakai topi hitam.

Kata Melanie, "Kami tidak malu dengan tubuh kami dan kami ingin melakukan sesuatu yang berbeza. Ini sudah tentu menjimatkan pakaian pengantin."

Mereka memenangi pertandingan di radio yang memberikan mereka perkahwinan percuma - asalkan mereka berdua tidak mengenakan apa-apa pakaian atau dengan kata lain bogel.

Namun, 250 orang tetamu perkahwinan mereka tidak diharuskan untuk berbogel sama.

Pengantin perempuan dengan baju kahwin yang paling panjang di dunia


Pengantin perempuan China menghabiskan hari perkahwinannya berpakaian gaun yang panjangnya 2,162 meter,  buatan tangan oleh keluarga pengantin lelaki, di wilayah Timur Laut Jilin, China, pada 6 Ogos 2009.

Perkahwinan tanpa graviti bumi

Perkahwinan tanpa graviti bumi

Noah Fulmor dan Erin Finnegan menjadi pasangan pengantin pertama yang berkahwin tanpa ada graviti bumi.  Mereka bersanding atas kapal G-Force One, yang dikendalikan oleh Zero Gravity Corp, syarikat pertama dan setakat ini hanya dibersihkan oleh FAA untuk menawarkan penerbangan simulasi-tanpa berat kepada orang ramai.. 

Itu perkahwinan, jom tengok tentang adat perkahwinan pulak...

Menghitamkan pengantin sebelum berkahwin
Menghitamkan pengantin wanita di Scotland
Sebelum upacara persandingan, diadakan dulu upacara menghitamkan pengantin wanita (dan ada juga pengantin lelaki) di Scotland. Semasa upacara tradisional iaitu 'menghitamkan Pengantin', rakan-rakan pasangan itu dan keluarganya menculik bakal pengantin dan mencelupkan beliau dengan bahan yang paling berbau busuk, melekit yang mereka boleh dapati. Pengantin telah diketahui dilumur dengan campuran yang mengandungi telur, pelbagai jenis sos berbau, mentega, keju, sos cranberry, mi, ikan, jeli, sosej dan lobak merah.

Pada dasarnya bancuhan itu adalah terhad kepada imaginasi kumpulan dan apa sahaja yang mereka mahu pengantin agar berbau. Apabila pengantin perempuan secara rasmi telah dihitamkan, dia diiringi sekitar bandar, ke bar pub agar semua melihatnya. Pengantin lelaki nampaknya jauh lebih bersih manakala tunangnya menghabiskan waktu mandi dan menyental tubuhnya, sebelum hari besarnya nanti yang akan berpakaian serba putih.

Berkahwin dengan haiwan untuk menghalau roh jahat
Berkahwin dengan haiwan di India
Di sesetengah tempat di India adalah dipercayai bahawa hantu boleh menghuni orang-orang tertentu di dunia ini. Paling ketara, kanak-kanak perempuan yang dilahirkan dengan gigi susu sudah meletus melalui gusi dan perempuan yang sangat hodoh atau mempunyai kecacatan pada muka dipercayai dimiliki oleh hantu.

Satu-satunya cara terbaik bagi mereka untuk membalas dendam pada hantu itu adalah agar gadis itu berkahwin dengan binatang, biasanya kambing atau anjing. Walaupun ada majlis perkahwinan mewah lengkap dengan minuman keras dan menari, gadis itu dijangka tidak bersetubuh dengan binatang tersebut. Dia bebas untuk berkahwin dengan seorang lelaki kemudian hari, apabila hantu-hantu yang terbukti menghilangkan diri dari situ.

Membuat ukiran itik untuk pengantin
Itik Perkahwinan di Korea
Antara Upacara perkahwinan tradisional Korea, apabila seorang wanita ingin berkahwin, keluarganya akan mencari seorang lelaki yang boleh mengukir sepasang 'Itik perkahwinan' untuk pasangan yang akan berkahwin itu.

Orang yang dipilih mestilah seorang yang suci dan mulia, serta rakan baik kepada orang lain, ini adalah kerana manusia yang dipilih untuk mengukir itik perkahwinan berkongsi Semangatnya, Wataknya dan Nasibnya dengan pasangan muda itu. Ciri-ciri yang masuk ini bukan sahaja simbol 'Itik Perkahwinan' , tetapi juga semangat dan masa depan perkahwinan pasangan itu.

Pengukir kayu tidak boleh menerima wang untuk kerjanya, dan pengukir yang bijak tidak akan mengukir lebih dari sepasang itik dalam hidupnya, untuk memelihara nasib baik beliau.

Ketikaa mengukir, dia berdoa bahawa kebahagiaan yang sebenar, tuah dan nasib yang baik akan membawa keamanan, kemakmuran dan ramai anak-anak (seperti itik yang telah banyak telur) untuk pengantin.

Selepas perkahwinan itu, 'Itik Perkahwinan' itu dibawa ke rumah baru pasangan itu dan diletak di tempat yang mulia. Kedudukan Itik memberitahu keadaan perkahwinan pasangan itu. Hidung ke hidung bermaksud hubungan yang baik, ekor ke ekor bermakna mereka bertengkar sesama sendiri.

Bakal pengantin perempuan dipaksa supaya makan hingga gemuk

Adat yang dipanggil 'Leblouh' ini diamalkan di Mauritania, Afrika, di mana orang perempuan dari usia 5 tahun lagi disuruh makan banyak agar nanti gemuk. Wanita gemuk adalah wanita idaman di sana tidak kiralah ianya membahayakan kesihatan atau tidak.

Orang-orang tua mereka akan paksa budak-budak perempuan agar makan dan minum banyak, termasuk muntah mereka sendiri. Jika mereka tidak mahu makan, mereka akan disakiti.

Sebagai contoh kanak-kanak perempuan usia 6 tahun dipaksa minum 20 liter susu unta, makan 2 kilo padi yang ditumbuk dengan 2 cawan mentega setiap hari, bayangkan...

Ini pula pula perkahwinan yang tidak masuk di akal...

Perkahwinan katak

Ini bukan satu gurauan tetapi benar-benar terjadi di satu tempat di India. Mereka mengadakan satu upacara perkahwinan untuk sepasang katak!

Perkahwinan katak ini dilakukan kononnya untuk memujuk Dewa Hujan iaitu Barun Devata agar menurunkan hujan , apabila hujan lama tidak turun.  Katak jantan dipanggil Barun (angin) dan katak betina dipanggil Bijuli (petir).

Upacara itu dilakukan secara tradisi di Hengrabari, Assam, barat laut India.

36 pasangan sama jantina kahwin serentak

36 pasangan sama jantina @ gay / lesbian telah melangsungkan perkahwinan pada hari Khamis, 2 Jun 2011, di Millennium Park, Chicago, sehari selepas ditandatangani Illinois Religious Freedom Protection and Civil Union Act, yang membolehkan perkahwinan tersebut menjadi efektif.

Perkahwinan dengan teman lelaki yang sudah mati

Wanita ini mengahwini tunangnya yang sebelum itu dibunuh oleh sekumpulan gangster. Michelle menganjurkan perkahwinan itu di rumah mayat di John Radcliffe Hospital, Oxford , di mana mayat Kevin ditempatkan.

Ayah Kevin iaitu Paddy, meletakkan cincin di jari Michelle dan cincin juga diletakkan di jari Kevin yang berada di dalam keranda.

So bagi yang beragama Islam tu, janganlah sesekali buat perkara-perkara gila ni ya? Upacara Perkahwinan yang dianjurkan dalam Islam ialah yang sederhana, belanja yang murah, tidak menyusahkan kedua belah pihak, tidak membazir, tidak keterlaluan dan seumpamanya. 
Ia hanyalah satu majlis untuk memberitahu orang bahawa pasangan itu sudah berkahwin, dan hubungan untuk bersama sudah dihalalkan. Itu yang utama!!!

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012