Sunday, August 12, 2012

Khalifah yang peka

Khalifah Harun Ar-Rasyid sangat suka mendengar nasehat dan syarahan yang dapat menakutkan hatinya kepada Allah. Suatu hari Fuzdhail bin Iyadh telah diundang oleh beliau untuk memberikan syarahan khusus. Khalifah menghayati betul-betul nasehat Fuzdhail sehingga air matanya mengalir membasahi pipinya kerana takutnya pada Allah.

"Teruskan, teruskan..." pinta Khalifah apabila Fuzdhail berhenti sekejap.

Fuzdhail terus memberikan nasihat, sehingga pada kemuncaknya, Khalifah menjerit dan jatuh pengsan. Wazirnya risau dan Fuzdhail dimarahinya.

"Cukup! cukup! Kalau begini keadaannya, engkau seperti telah membunuh pemimpin kaum Muslimam keseluruhannya." kata Wazir.

"Hai Haman! Engkau diam! Ingat orang seperti engkau dan kuncu-kuncunya inilah yang telah menjerumuskan Khalifah. Aku hanya menasihatinya saja, bukan bermaksud untuk memudaratkannya." kata Fuzdhail.

Khalifah yang telah sedar dari pengsannya itu, tiba-tiba bertambah menangis dan menyesali dirinya.

"Kenapa....................kenapa wahai Amirul Mukminin?" tanya si Wazir, yang bertambah risau melihat Khalifah yang semakin sedih.

"Astaghfirullahal azhim, dia telah menganggapku sebagai Firaun." kata Khalifah, lalu menangis lagi....

"MasyaAllah, dia telah menganggap tuanku sebagai Firaun...?"
"Mana ada wahai Amirul Mukminin?" kata Wazir.

"Sebentar tadi, dia telah memanggilmu sebagai Haman. Sedangkan Haman adalah perdana menteri Firaun. Kalau demikian, aku telah dianggap sebagai Firaunlah." kata Khalifah.

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012