Tuesday, August 28, 2012

Berhutang – Roh tergantung antara langit dan bumi…

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud:

“Roh seorang mukmin yang berhutang jika hutangnya tidak dijelaskan semasa hayatnya maka tergantung-gantunglah dia di antara langit dan bumi yakni terseksalah roh itu hingga diselesaikan hutangnya itu”.

Oleh itu, walaupun banyak amal ibadat kita, banyak sedekah yang kita lakukan, jika ada hutang yang masih tidak selesai walau pun hanya satu sen pasti roh kita akan terseksa setelah kita mati.
Oleh itu, jika brhutang hendaklah ditulis dan diberitahu kepada waris kita sebelum kita menemui ajal supaya waris kita dapat menyelesaikannya.

Seperti firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 282 yang bermaksud:

“Wahai orang mukmin, apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan cara berhutang (yang bertempoh) hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulisnya (kadarnya dan tempohnya) dan hendaklah ada jurutulis yang menulisnya dengan adil dan benar dan janganlah seorang penulis itu enggan menulis/mencatit sebagaimana yang telah Allah perintahkan. Oleh itu hendaklah penulis itu mengikut yang merencanakan olh pihak yang terlibat dengan penuh rasa taqwa kpada Allah Tuhannya dan janganlah dia mengurangkan sesuatu pun dari jumlah atau kadar dan tempoh masa berhutang itu dimulakan hingga selesai dibayarkan balik dengan sempurna,”

(dipetik dari nursyirah.wordpress.com)

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012