Thursday, September 13, 2012

Cara Nabi Musa Dimakamkan

Ketika Nabi Musa sudah mendekati akhir hayatnya, Allah mengutuskan malaikat Munkar dan Nakir menggali tanah. Mereka baru saja selesai membuat kuburan ketika Nabi Musa secara kebetulan melihat mereka.
“Semoga kamu bekerja dalam keadaan sihat wahai bunga di antara manusia,” suara Nabi Musa lalu menyalami mereka.
“Smoga kamu pun dikurniai kesihatan wahai manusia terkasih. Katakan pada kami, siapakah kamu?” mereka bertanya kepadanya.
“Aku Musa, yang berbicara dengan Tuhanmu, tumpuan segala puji dan kemuliaan,” kata Nabi Musa.
“Apa yang sedang kamu lakukan di sini?” soalnya.
“Wahai manusia yang paling dicintai, kami diutus oleh Allah SWT yang merupakan tumpuan segala puji dan kemuliaan untuk menggali kuburan bagi seorang manusia. Tapi kami tidak tahu berapa ukuran putera Adam itu dan berapa besar kuburan yang harus digali,”
“Aku sendiri seorang putera Adam,” kata Nabi Musa.
“Mengapa kamu tidak membuat kuburan sepanjang dan selebar tubuhku saja?”
“Kalau begitu, mahukah kamu mencubanya dan membuktikan lubang yang kami gali ini sudah cukup besar?”
Maka Nabi Musa pun masuk ke dalam kuburan itu dan membaringkan tubuhnya dan ternyata ukurannya tepat. Saat dia hendak bangkit keluar dari lubang itu, salah seorang malaikat memberikan sekuntum bunga padanya sambil berkata,
“Ciumlah harum bunga mawar ini,”
Nabi Musa pun mencium bunga mawar itu lalu jatuh mati ke dalam kuburan tanpa mengalami kejang atau gementar pada tangan mahupun kakinya. Kedua malaikat itu menguburkannya dan membakar kemenyan untuknya sebelum terbang kembali ke syurga.
Dikatakan kubur Nabi Musa berada di dataran tinggi sebelah timur Jericho tetapi sehingga kini tidak seorang pun tahu dengan tepat di mana tempatnya. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012