Tuesday, September 18, 2012

CINTA SEJATI : BAB 2

BAB 2


Berhati-hati Laila menuruni tangga rumah. Kakinya memijak kemas setiap permukaan anak tangga kayu itu. Sampai saja di tanah, tangannya segera mencapai basikal yang tersandar di pangkal pokok rambutan di laman rumah.
Setelah memastikan semua tingkap dan pintu rumah berkunci rapat, dia menolak basikal hingga ke luar pagar. Ditutup kemas pagar yang diperbuat dari batang-batang buluh itu sebelum mula mengayuh perlahan basikalnya.
Suasana dingin pagi di Kampung Sungai Kepayang masih diselubungi sepi. Hanya kedengaran kicauan burung-burung disusuri dengan bunyi kenderaan berat yang sekali sekala melalui jalan kampung itu.
Hujan lebat yang turun pada malam tadi membuatkan kebanyakan penduduk kampung masih enak mengulit mimpi walaupun matahari sudah lama menjengah bumi.
Laila memberhentikan basikal di hadapan kedai runcit Mak Munah. Hanya kedai yang terletak di simpang masuk ke kampung itu yang dibuka awal pada setiap pagi.  
“Hah Ila, awal pagi kamu datang,” tegur Mak Munah sebaik saja ternampak kelibat gadis lemah lembut itu.
Laila tersenyum kecil. Dibetul sedikit hujung tudung yang tersarung di kepalanya.
“Saya nak masak awal sikit hari ni Mak Munah. Saya perlu pergi ke sekolah petang nanti,” ujarnya sopan. Disandar basikal di tiang kedai sebelum melangkah masuk.
Tangannya mencapai bakul plastik yang bertindanan kemas di tepi kaunter kedai. Disangkut di lengan kirinya.
Walau pun kedai runcit itu terletak di kawasan kampung namun ruang di dalam kedai itu di susun dan di atur seperti suasana pasaraya kecil yang terdapat di kawasan bandar. Setiap barangan yang dijual diletak di rak yang disusun kemas dan bersih. Ianya dilakukan bagi memudahkan penduduk kampung untuk membeli barang yang terdapat di kedai berkeluasan sederhana besar itu. 
“Nak ke sekolah? Eh, bukankah hari ni hari Sabtu?” soal Mak Munah mengaru kepalanya yang telah beruban penuh.
“Nak buat apa pergi ke sekolah?” soal wanita itu sedikit hairan.
Laila melebarkan senyuman. Matanya memandang sekilas raut wajah wanita yang lebih tua dari ibunya itu.
“Memanglah hari ni hari Sabtu Mak Munah, tapi cikgu nak buat kelas tambahan petang nanti. Peperiksaan STPM dah semakin dekat,’ beritahu Laila.
Laila melangkah ke rak barang-barang keperluan dapur. Tangannya mencapai beberapa barang yang ingin dibelinya.
“Oh, ada kelas tambahan rupanya. Manalah Mak Munah tahu. Mak Munah bukannya pernah pergi ke sekolah pun,” sahut Mak Munah tersengih kecil.
Laila sekadar tersenyum. Dia tidak membalas kata-kata wanita itu.
“Bertuah mak ayah kamu ya Laila, dapat anak macam kamu ni. Dahlah rajin, cantik, pandai pula tu. Untung dia orang,” puji Mak Munah. Dipandang sekilas wajah bersih gadis itu.
Laila hanya tersenyum.
“Tak ada lebihnya saya ni Mak Munah, biasa saja. Dah menjadi tanggungjawab saya sebagai anak. Kalau tak saya yang tolong dia orang, nak harapkan siapa lagi,”
Baginya setiap pujian yang diterimanya dari wanita itu sudah lali di telinganya. Bukan sekali dua dia mendengar pujian sebegitu. Hampir setiap kali dia berkunjung ke kedai itu Mak Munah akan mengatakan pujian yang sama.
Laila meletakkan bakul yang di tangannya di kaunter kedai.
“Mak Munah, berapa harga semua barang ni?”
Pantas tangan Mak Munah menekan butang kalkulator.
“Mmm, kubis sebelah, kicap sebotol, telur sepuluh biji. Ha, semuanya RM8.50,” ujar Mak Munah sambil tangannya laju memasukkan barang-barang itu ke dalam plastik.
“Ni duitnya Mak Munah. Saya balik dulu ya,’
Laila melangkah keluar dari kedai. Diletak barang-barang yang dibelinya ke dalam bakul basikal.
“Hati-hati bawa basikal tu Laila,” laung Mak Munah dari dalam kedai tatkala melihat gadis itu mula menolak basikal ke jalan besar.
“Ya Mak Munah,’ sahutan Laila kedengaran jauh.
Wanita itu mengeleng beberapa kali.
Kalaulah semua orang ada anak sebaik kamu Laila, bahagia rasanya dunia ni, bisiknya perlahan. Mak Munah tersenyum sendiri.

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012