Tuesday, September 18, 2012

Kisah Juha : cerita pendek Juha (4)

Mimpi isteri Juha

Pada suatu malam, isteri Juha telah bermimpi bahawa Juha telah membelikannya beberapa pasang baju yang cantik-cantik. Oleh kerana tidak sabar dia terus mengejutkan Juha yang sedang nyenyak tidur lalu menceritakan apa yang telah diberikan oleh Juha dalam mimpinya itu tadi.
Oleh kerana Juha terlalu marah kerana tidurnya diganggu, maka dia pun terus berkata pada isterinya,
“Hah! Kalau begitu kamu jaga baik-baik semua baju yang aku berikan kepada kamu tadi sebab untuk tahun ini aku tidak akan membelikan baju lagi untuk kamu. Kalau kamu nak juga tunggulah tahun depan!”

Hadiah buat Juha

Pada suatu hari, Juha telah pergi menemui Tuan Gabenor lalu berkata,
“Wahai Tuan Gabenor! Sesungguhnya aku telah menuliskan serangkap syair yang sangat indah kata-katanya dan ianya aku tujukan khas buat Tuan Gabenor. Jadi sekarang ini aku akan membacanya di hadapan kamu wahai Tuan Gabenor!”
Tuan Gabenor pun berkata,
“Baiklah! Bacakanlah dan aku akan mendengarnya!”
Juha pun terus membacakan syair yang baru direkanya itu akan tetapi malang sekali syairnya itu tidak menarik minat Tuan Gabenor. Tuan Gabenor tidak menyukai syairnya. Walau bagaimana pun Tuan Gabenor telah menghadiahkan kepadanya sebuah pelana keldai tanda terima kasihnya dan Tuan Gabenor tidak pula mengatakan bahawa dia tidak menyukai syairnya itu. Maka Juha merasakan bahawa sudah pasti Tuan Gabenor berpuas hati dengan syairnya tadi.
Juha pun terus mengambil pelana keldai yang telah dihadiahkan kepadanya itu dan diletakkan ke atas bahunya lalu terus berjalan keluar dari istana. Sebelum sempat keluar Juha telah bertemu dengan isteri Tuan Gabenor, lantas isteri Tuan Gabenor pun bertanya,
“Wahai Juha! Apa yang kamu letakkan atas bahu kamu itu?”
Jawab Juha,”Wahai isteri Tuan Gabenor! Sesungguhnya saya telah membacakan serangkap syair yang indah di hadapan Tuan Gabenor. Lantas beliau pun telah menghadiahkan kepada saya sebuah pakaian yang paling indah iaitu pelana keldai.”

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012