Monday, August 05, 2013

BERSATU DALAM CINTA : BAB 12


BAB 12

“ABANG...” Teguran lembut itu mengalih perhatian Faris.
Sejak tadi dia menyandar tubuh sambil membaca buku di kerusi rehat anjung rumah. Dia merengus kecil.
“Nak apa?” Acuh tak acuh saja dia bertanya. Kurang senang diganggu tatkala dirinya hilang dalam dunia pembacaan. Dunia kegemarannya sejak dulu.
Riya terus tersenyum panjang.
“Adik nak cakap sesuatu dengan abang.” Manja saja dia bersuara.
Sempat dia mengerling mata pada Salman. Suaminya itu kelihatan ralit berbual dengan Encik Rais di satu sudut rumah. Manakala ketiga-tiga anak mereka masih girang berlarian di laman rumah ditemani Puan Fatimah petang itu.
“Adik nak cakap apa?” Faris masih menggunakan panggilan sama yang digunakannya sejak kecil setiap kali berinteraksi dengan wanita itu. Menjadikan senyuman Riya bertambah-tambah lebar.
“Abang tahu, adik dah dapat pereka yang akan mereka bentuk hiasan dalaman butik adik tu,” beritahunya gembira.
Really? So?” Faris bertanya malas. Biarpun telinganya dipasang namun matanya masih terarah di permukaan buku.
“Orangnya cantik sangat bang. Kulitnya putih bersih, wajahnya bujur sirih, lemah-lembut, sopan-santun, berbudi...”
“Kejap, kejap, kejap...” Pantas saja Faris memotong kata. Menjadikan kata-kata Riya terhenti di situ seketika.
“Kenapa bang?” Terpinga-pinga Riya melihat tingkah tiba-tiba abangnya. Bulat saja matanya membalas pandangan berkerut lelaki itu.
“Sebenarnya adik cari pereka tu untuk membuat design dalaman butik adik atau adik pergi jumpa dia sebab nak nilai diri dia?” tanya Faris sambil menjongket kening. Tanda ingin kepastian.
Riya telah tertawa halus. Geli hati dengan pertanyaan bersahaja abangnya.
“Apalah abang ni. Of courselah adik pergi jumpa dia sebab nak suruh dia buat design untuk butik adik tu tapi tak salahkan kalau adik nilai diri dia jugak? Mana tahu adalah harapan adik nak berkakak ipar dalam masa terdekat ni.” Kata-kata adiknya itu dibalas dengan rengusan dan jelingan tajam Faris.
Mengerti kini niat sebenar Riya menemuinya di kala ini. Untuk mempromosikan gadis pilihan wanita itu yang juga telah menjadi pilihan orang tua mereka. Sedangkan Faris yang ingin dipadankan dengan gadis itu sendiri tidak pernah melihatnya selama ini. Rengusannya terluah semula.
“Adik ni, perangai sama aje macam mak. Tak ada benda lain nak difikirkan. Balik-balik hal kahwin abang jugak yang menjadi mangsa fikiran kau orang. Kalau dah teringin sangat nak kahwinkan orang, baik adik buka saja agensi mencari jodoh. Jangan cakap abang, berlambak-lambak lagi orang yang boleh adik carikan jodoh nanti,” ujar Faris kembali menyandar tubuh.
Matanya terus melekap pada buku di tangan. Tak peduli akan diri Riya yang mendengar kata-katanya sudah menarik muncung sedepa panjang.
Namun hanya sekejap. Dia bersuara semula selepas itu. Bernada ceria.
“Abang tahu. Kak Wafi tu cantik orangnya. Lemah-lembut saja tingkahnya tu pun. Dahlah tu, bersopan benar orangnya. Tapi tulah, dia susah sangat nak senyum. Cakap pun sepatah-sepatah aje. Tapi kalau kita pandai pancing minat dia untuk bercakap, ramahlah dia jadinya. Itupun dia tetap tak senyum. Kalau senyum pun macam mahu tak mahu senyum aje,” rungut Riya dalam senyumannya.
“Tapikan bang, adik peliklah dengan perangai Kak Wafi tu. Dia kan mempunyai ijazah dalam bidang rekaan dalaman, dahlah tu pandai melukis pulak. Tapi kenapa dia tak bekerja kat mana-mana organisasi aje? Adik dah tengok semua design yang dia buat. Superb. Menarik sangat. Semua lukisannya pun adik dah tengok.
Cantik gila bang. Semua lukisannya tu nampak real sangat. Tak jemu kita pandang lama-lama. Adik rasa, kalau abang tengok mesti abang pun akan jatuh cinta kat semua lukisan tu. Yalah, abangkan peminat nombor satu lukisan. Cuba-cubalah abang pergi tengok lukisan Kak Wafi tu. Mesti tak tidur malam abang dibuatnya nanti.”
Riya terus bercerita tanpa peduli pada Faris sudah mendengus beberapa kali. Bosan dengan inti cerita yang disampaikan adiknya.
Baginya, semua cerita itu hanyalah sebuah cerita yang telah ditokoktambah bagi menyedapkan halwa telinganya. Sekali gus membuatkan dia tertarik untuk mengenali gadis yang rancak diperkatakan Riya ketika ini.
Macamlah aku pernah mintak dia orang carikan jodoh untuk aku, hatinya merungut sendiri. Namun telinganya tetap dipasang. Sekadar menjaga hati adik kesayangan yang masih tidak jemu membuang suara. Bercerita tentang gadis pilihannya dan Puan Fatimah itu.
“Abang tak nak mengurat Kak Wafi tu ke bang? Rugi tau kalau abang tak nak berkenalan dengan dia. Kalaupun dia tak ada jodoh dengan abang, at least abang boleh berkawan dengan dia. Manalah tahu abang berminat untuk tolong dia jual semua lukisan dia tu.” Riya bersuara lagi bila dilihat Faris hanya memekakkan telinga.
Tiada langsung tanda-tanda lelaki itu berminat dengan apa yang sedang diperkatakannya ketika ini. Dia pula mendengus halus bila satu jelingan Faris bersama senyuman sinis lelaki itu dilayang ke arahnya.
“Abang ni, beriya-iya adik bagitahu dia pasal Kak Wafi tapi boleh aje dia buat-buat bodoh. Sampai hati abang buat adik macam ni.”
Riya sudah menarik muncung buat kali kedua. Dijeling sekilas abangnya seraya berpaling tubuh dari menghadap lelaki itu. Pura-pura merajuk.
Dia tersenyum dalam diam bila Faris pantas memeluknya dari belakang. Tahu benar dia kelemahan si abang. Pantang benar bagi lelaki itu melihatnya beriak sedih. Pasti lekas saja dia memujuk.
“Okey, okey, abang mintak maaf sebab buat adik macam tu tapi boleh tak kalau adik biarkan abang bersendirian sekarang? Abang malaslah nak dengar semua cerita boring adik tu.” Lembut Faris memujuk. Sedang Riya sudah membeliak mata ke arahnya.
What? Abang kata cerita adik cerita boring? How could you said like that? Cerita adik tu cerita betul tau bang, tak adanya adik nak tambah-tambah mengikut perasa sendiri.” Muncung Riya menjadi semakin panjang bila meluah kata-kata itu.
Faris pula sudah mengukir senyuman lebar.
“Abang tak kata cerita adik tu bohong.”
“Tahulah abang tak cakap macam tu pada adik tapi cara abang cakap tu macamlah adik mereka-reka cerita.”
“Bukan macam tu maksud abang cik adik sayang oii.”
“Argh! Abang ni. Saja nak bagi adik sakit hati. Memang abang...”
“Riya, tolong buatkan air untuk abang dan ayah. Dahagalah.”
Salman tiba-tiba mencelah dalam perbualan kedua-dua beradik itu. Menyebabkan bunga-bunga pertengkaran antara Riya dan Faris mati di situ secara automatik. Dilambai sedikit tangannya pada si isteri yang serta-merta merengus halus. Terkilan sungguh dia bila niatnya untuk melobi Wafi pada Faris diganggu gugat suami sendiri.
Sempat dia menjeling Faris yang sudah menegakkan ibu jari kanannya. Menunjukkan tanda bagus dengan senyuman lebar menghiasi wajahnya. Suka dengan keadaan itu.
“Riya, dengar tak apa yang abang cakap ni?” Laungan Salman kedengaran buat kali kedua bila dilihat si isteri masih tidak berganjak dari duduknya. Lagi tinggi dari yang laungan pertama.
“Dengar. Riya pergi buatlah ni,” ujar Riya menyahut nyaring bila suara Salman kedengaran lagi.
Bergegas dia bangun sebelum menerpa masuk ke dalam rumah. Meninggalkan Faris yang kembali menyambung pembacaannya dengan senang hati.

BUNYI ketukan bertalu-talu di muka pintu bilik pejabatnya membuatkan Encik Ghazali yang sibuk menyiapkan kerjanya segera mendongak kepala. Dia sedikit terpinga tatkala setiausahanya terus meluru masuk tanpa sempat dia memberi sebarang arahan. Wajah wanita beranak empat itu kelihatan cemas.
“Encik Ghazali, tolong turun ke tingkat bawah sekarang. Rina baru call saya bagitahu Puan Alia dan Encik Ainul sedang bergaduh sakan kat bilik Puan Alia.” Tercungap-cungap wanita itu memberitahu.
Terbeliak mata Encik Ghazali mendengarnya. Sangat terkejut hingga terlepas pen dari celah jari-jemarinya.
“Bergaduh? Bergaduh macam mana maksud awak?” Kelam-kabut dia bertanya seraya menolak cepat kerusinya ke belakang.
“Bergaduh sampai menjerit-jerit macam orang gila Encik Ghazali. Dia orang...” Belum sempat wanita itu menghabiskan kata, Encik Ghazali sudah berlari anak ke pintu sebelum tergesa-gesa ke lif. Segera dia menekan butang sebelum melangkah keluar ke pejabat Alia secepat mungkin.
Para pekerja yang sejak tadi mengerumuni pintu bilik pejabat itu segera memberi laluan tatkala terpandang kelibat Encik Ghazali di situ. Masing-masing hanya saling berpandangan seraya berbisik-bisik sesama sendiri.
Tidak peduli dengan perlakuan para pekerjanya, Encik Ghazali segera menerpa masuk. Mendapatkan Alia yang sudah menarik-narik rambut Ainul. Lelaki itu pula cuba menolak tubuh wanita itu dari terus-terusan mendekatinya.
Sambil menjerit-jerit marah kedua-duanya berbalas makian sebelum sama-sama terjatuh ke lantai bilik. Buat seketika mereka bergumpalan di situ. Bercakaran sesama sendiri. Langsung tidak endah sekeliling keadaan tingkah keduanya yang memerhatikan.
“Astaghfirullahalazim... apa nak jadi dengan kamu berdua ni hah? Tak malu ke bergaduh depan semua orang?” Jerkahan Encik Ghazali kedengaran melangsing tinggi.
Pantas saja tangannya menarik tubuh kecil Alia dari terus-terusan mencekak rambut bekas menantunya. Sekali gus meleraikan pergelutan lelaki dan wanita itu.
Alia merengus penuh marah.
“Dia ni ayah. Tak ada otak langsung! Dia kata cadangan Alia tak masuk di akal. Apa dia fikir cadangan dia tu bagus sangat? Hei bodoh, budak tadika lagi cerdik dari otak bangang kau tu tau!” jerkah Alia sambil membetulkan kedudukan tudung dan kemeja di tubuhnya.
Sempat dia mengerling ruang bilik sebelum tersedar dengan keadaan sekeliling. Ada rasa malu yang menempel di hati namun hanya sekejap bila angin marahnya kembali berputar laju dalam hati. Dia perlu melepaskan segala amarahnya hari juga.
Baru puas hati aku dibuatnya, sempat lagi hatinya mengomel.
“Hei perempuan perasan bagus! Dah memang cadangan kau tu tak masuk akal, takkan aku nak pakai jugak cadangan entah apa-apa kau tu! Kalau dah tak tahu nak buat kerja, mengaku ajelah tak tahu. Tak payah nak menunjuk pandai walhal otak kosong mengalahkan otak lembu. Buat menyusahkan orang aje!” sembur Ainul turut sama membetulkan gaya rambut dan kemejanya. Menyinga saja dia membalas pandangan berangin Alia. Wanita itu terus mencekak pinggangnya.
“Sudah, sudah! Jangan nak bertekak lagi kat sini. Kedua-dua kau orang naik ke pejabat ayah sekarang! Jangan nak membantah! Cepat!” tengking Encik Ghazali sebelum sempat Alia bersuara. Tajam saja matanya melotot ke wajah anak dan bekas menantunya itu.
Membuatkan lidah Ainul dan Alia terus terkunci rapat serta-merta. Kecut perut mendengar tengkingan Encik Ghazali. Bimbang lelaki itu pula yang naik angin sekali gus membawa kesusahan pada mereka. Lalu kedua-duanya segera menapak ke luar. Mengikut langkah Encik Ghazali yang terlebih dulu berbuat demikian. Sempat lagi kedua-duanya bercakaran tatkala bergerak keluar dari situ. Namun tingkah mereka serta-merta terhenti tatkala terpandang jelingan tajam Encik Ghazali.
“Rina, awak telefon Encik Azmi. Mintak dia datang ke pejabat saya sekarang jugak.” Penuh tegas lagi keras Encik Ghazali memberi arahan pada setiausaha anaknya sebelum berlalu ke pejabatnya bersama Ainul dan Alia. Kedua-duanya hanya menurut dengan wajah masam lagi ketat.
Pantas Rina mengangguk lalu mencapai telefon. Terus menjalankan arahan lelaki itu.
“Apa nak jadi dengan kamu berdua ni hah? Menjerit-jerit macam orang gila sampai satu pejabat kecoh tengok gelagat kamu. Apa kulit muka kamu berdua tu diperbuat dari kulit kayu jati tebal ke sampai langsung tak ada rasa malu walau seinci?” marah Encik Ghazali sebaik sahaja kakinya memijak lantai bilik pejabatnya.
Tajam benar matanya menatap Alia dan Ainul yang menikus di depannya kini. Tegak saja kedua-dua tubuh itu berdiri berdepannya seraya menunduk kepala. Sedangkan mata kedua-duanya saling berbalas jelingan dalam diam. Tajam.
“Ayah ingatkan selepas beberapa tahun kamu berdua berpisah, takkan wujud lagi perasaan marah dan dendam antara satu sama lain. Tapi rupanya ayah silap! Silap sama sekali. Kalaulah dari awal ayah tahu kamu berdua akan jatuhkan maruah sendiri macam ni sekali, mati hidup semula pun ayah takkan benarkan kamu bekerjasama. Tak payah kata bekerjasama, nak bagi tengok muka masing-masing pun belum tentu ayah izinkan!” Encik Ghazali memuntahkan kemarahannya lagi. Penuh geram.
Dia baru ingin menyambung suara bila tiba-tiba pintu biliknya diketuk sebelum wajah setiausahanya tersembul di situ.
“Encik Ghazali, Encik Azmi dah sampai.”
Wanita itu terus memberi laluan pada Encik Azmi yang tergesa-gesa melangkah masuk. Dia terus mendapatkan Encik Ghazali yang sejak tadi bermundar-mandir di tengah ruang bilik. Wajah lelaki itu kelihatan merah.
“Kenapa ni Zali? Apa yang dah berlaku?” tanya Encik Azmi terpinga-pinga seketika. Tangan kanannya sudah ditekap ke dada sendiri. Sedikit termengah-mengah memandangkan dia tergesa-gesa menghadirkan diri ke situ. Bulat matanya memandang Encik Ghazali yang masih bercekak pinggang.
“Aku mintak maaf kerana tiba-tiba saja aku panggil kau ke sini tapi aku dah tak tahu nak buat apa lagi dah Mi. Jangan kata kepala, hati aku ni pun sakitnya bukan main lagi sekarang ni. Tak mampu rasanya badan tua aku ni nak tampung rasa sakit ni Mi,” ujar Encik Ghazali dalam marah yang bersalut kecewa.
That’s okay. Aku pun sebenarnya on the way nak ke pejabat kau ni tadi. Kebetulan Rina call aku, terus ajelah aku ke sini. Ada apa sebenarnya Zali?” ucap Encik Azmi masih tidak tahu hujung pangkal.
Dia terus mengalih mata pada Ainul dan Alia sebaik sahaja terpandang kerlingan Encik Ghazali ke arah kedua-duanya. Baru terperasan dengan kehadiran kedua-dua mereka di situ. Melihat wajah kelat masam kedua-duanya telah cukup membuatkan dia mengerti sendiri situasi yang sedang dihadapi mereka ketika ini. Dia mengeluh kecil.
“Tak payahlah kau cakap apa-apa lagi Zali. Aku dah faham semuanya sekarang.” Lemah saja dia bersuara tanpa sempat sahabat baiknya menjawab pertanyaannya.
Wajah menyinga Encik Ghazali dipandang semula dengan rasa kecewa yang begitu mendalam. Segugus keluhan terlepas lagi dari mulutnya.
“Begini sajalah Zali. Aku rasa lebih baik kalau kita ambil balik projek tu dari anak-anak kita ni. Apa guna kita bersusah-payah nak baikkan mereka semula kalau mereka sendiri tidak mahu berbuat demikian. Sia-sia saja usaha kita selama ni Zali. Aku tak mahu marah dan aku tak mahu masuk campur lagi pasal hal mereka selepas ni.
Cuma apa yang aku dapat katakan hanyalah satu. Aku benar-benar kecewa dengan sikap kedua-duanya. Sangat-sangat kecewa sampaikan aku tak mampu nak luahkan rasa tu sepenuhnya.
Apapun Zali, tak perlulah kau marahkan mereka lagi. Biarlah mereka nak buat apapun. Kalau itu yang mereka nak, kita sebagai orang tua terima sajalah keputusan mereka sebaiknya biarpun kita sebenarnya yang lebih kecewa dengan keadaan ni.” Suaranya lembut. Menepuk perlahan bahu sahabat baiknya yang terkedu dengan keputusan drastik lelaki itu.
“Zali, kau sibuk ke sekarang?” soal Encik Azmi tiba-tiba. Terus menukar tajuk bicara.
“Taklah sangat. Kenapa?” soal Encik Ghazali.
Sedikit terpinga dengan tingkah yang ditunjukkan lelaki itu ketika ini. Begitu tenang dan selamba. Tidak seperti sebelumnya. Cepat saja lelaki itu melenting marah setiap kali perihal Ainul dan Alia diperkatakan.
“Kalau macam tu, jom temankan aku pergi minum sekejap. Bolehlah kita berbincang pasal satu lagi projek kerjasama terbaru kita tu,” ajak Encik Azmi terus menapak ke pintu.
Langsung tak peduli dengan Ainul dan Alia yang hanya memandang tingkah ayah mereka dengan ekor mata. Ada rasa kecewa bercampur bersalah di hati masing-masing tatkala mendengar kata-kata Encik Azmi sebentar tadi. Kecewa kerana telah melukakan hati orang tua mereka. Bersalah kerana telah menghampakan harapan tinggi mereka.
Lambat-lambat Encik Ghazali mengangguk setelah berfikir sekejap.
“Elok jugak cadangan kau tu. Sekurang-kurangnya bolehlah aku hilangkan rasa panas hati aku ni dengan segelas air sejuk. Mana tahu hati aku boleh baik balik lepas ni,” sahut lelaki itu menapak bersama sahabat baiknya ke luar bilik.
Tidak lagi peduli pada Ainul dan Alia yang perlahan-lahan mengangkat kepala. Dengan raut marah, kedua-duanya berbalas pandangan.
“Bangang!” marah Alia pada Ainul sebelum berlalu dari situ.
“Perasan baguslah tu!” balas Ainul pula sebelum menapak keluar.
Langsung tiada senyuman malah jelingan maut pula yang menjadi perantaraan keduanya. Jelas terpancar kemarahan dan rasa tidak puas hati di wajah masing-masing. Marah dengan apa yang berlaku. Tidak puas hati dengan keadaan itu.
Tidak sedar Encik Ghazali dan Encik Azmi yang melihat tingkah kedua-duanya dari jauh menggeleng penuh kesal.

“HAH Isma, dah lama sampai?” Teguran lembut itu membuatkan senyuman Isma terus melebar.
Pantas dia berpaling. Menatap Encik Khalid melangkah turun dari tingkat atas rumah setelah selesai menunaikan Solat Asar petang itu. Segera dicapai tangan Encik Khalid sebelum dikucupnya lembut.
“Baru saja ayah,” sahutnya sopan.
Dia kembali melabuhkan punggung di sofa. Berdepan lelaki itu.
“Jemput minum airnya Isma,” pelawa Puan Khadijah pula.
Dulang yang dibawa dari dapur diletak di atas meja berhadapan Isma. Dia sendiri kemudiannya turut melabuh punggung bersebelahan Encik Khalid.
“Mak, ayah. Sebenarnya Is datang ni sebab Is nak bagitahu yang Is nak balik ke kampung nenek esok lusa. Is nak tengok kawasan tapak tempat ayah dan abang bercadang nak bina chalet tu. Lepas Is tengok tapak tu barulah Is boleh bagitahu ayah sama ada sesuai atau tidak kita membina chalet di situ. Sambil-sambil tu Is nak ziarah nenek jugak. Rasanya dah lama Is tak jenguk dia kat sana.” Isma meluah tujuan kedatangannya ke situ setelah seteguk dua minuman melalui ruang tekaknya.
Kedua-dua bekas mentuanya terus mengangguk faham.
“Elok sangatlah kalau kamu nak balik ke kampung tu pun Is. Kamu sendiri pun dah lama tak rehatkan badan. Siang malam asyik kerja saja sampai langsung tak hirau kesihatan sendiri. Sekurang-kurangnya bila kamu balik ke sana bolehlah kamu berehat sekejap walaupun setakat sehari dua saja. Kebetulan pulak Damia pun ada kat sana sekarang. Bolehlah kamu berdua berkenalan nanti,” sambut Puan Khadijah bersetuju benar dengan cadangan bekas menantunya.
“Damia?” ujar Isma sudah melakar kerutan di dahi.
“Maksud mak sepupu kepada arwah Kamilia tu ke?”
Dia ingat-ingat lupa tentang gadis yang tidak pernah dilihat wajahnya sebelum ini.
Namun sedikit sebanyak kisah Damia berada dalam pengetahuannya lantaran sering dia mendengarnya dari ahli keluarga Encik Khalid yang rajin bercerita tentang gadis itu lewat kebelakangan ini. Puan Khadijah mengangguk cepat.
“Yalah, siapa lagi kalau bukan dia tulah. Nanti bolehlah kamu berdua berkenalan dengan lebih rapat. Kamu pun belum pernah berjumpa dengan dia lagi kan?”
Giliran Isma pula mengangguk laju.
“Oh ya mak. Abang Zairi dan Kak Mimi mana? Tak nampak pun dia orang?” tanya Isma, sudah terjenguk-jenguk kepala ke seluruh ruang rumah.
Sengaja dia melencong perbualan. Tidak mahu perihal Damia diungkit keluar terus-terusan. Biarpun dia tidak tahu tujuan sebenar Puan Khadijah beriya-iya memintanya berkenalan dengan Damia. Namun dia dapat mengagak harapan yang tersimpan di hati wanita itu terhadap mereka. Harapan yang sama terlukis di riak wajah ahli keluarga Encik Khalid yang lain setiap kali mereka berbicara tentang Damia padanya. Dia saja yang pura-pura tidak memahami lantaran dia sendiri tidak berminat untuk menunaikan harapan yang tidak pernah terlintas di hatinya itu.
“Abang dan kakak kamu dah keluar ke rumah kawan. Malam nanti baru balik katanya. Anak-anak dia orang pulak balik ke rumah mak ayah Kak Mimi kamu. Esokkan cuti. Jadi dia orang baliklah ke sana sekejap,” beritahu Puan Khadijah cepat.
“Kamu makan malam kat sini ya Is? Sekurang-kurangnya bolehlah kamu temankan mak dan ayah berbual lepas makan nanti. Yalah, bukannya ada sesiapa pun selain dari kami berdua aje kat rumah ni sekarang. Bolehlah ya Is,” pinta Puan Khadijah.
Sengaja dia mempamer raut meminta simpati. Sayang rasanya untuk dia melepas pergi lelaki yang sehingga kini tetap menjadi menantu lelaki kesayangannya.
Isma tersenyum panjang.
“Is tak menganggu mak dan ayah ke?” Keningnya terjongket sedikit lalu dia tersengih nakal.
Puan Khadijah pula sudah mengerut dahi.
“Mengganggu apa pulaknya Is?” Tak faham dia dengan pertanyaan bekas menantunya itu.
“Yalah, mana tahu Is mengganggu mak dan ayah buat candle light dinner ke. Bukankah mak dan ayah tinggal berdua aje sekarang ni? Tak naklah Is kacau daun,” usiknya terus tertawa kecil bila Puan Khadijah pantas menampar lembut lengannya.
“Hisy, kamu ni. Ada pulak ke situ. Dah tua-tua begini tak adanya kami nak buat candle light dinner lagi. Waktu muda-muda dulu pun kami tak pernah buat, inikan pulak waktu usia dah nak masuk senja.” Senyumannya dikulum. Malu dia dengan usikan bekas menantunya.
Encik Khalid hanya tersenyum menggeleng dari balik Surat Khabar Sinar Harian yang telah lama berada di tangannya. Isma tertawa lagi.
“Alah mak, tak semestinya umur dah nak masuk senja tak kita boleh buat semua tu. Usia bukan penghalang untuk mak dan ayah nak beromantika di amor. Ya tak ayah?” usik Isma lagi mengenyit mata pada Encik Khalid yang terus-terusan menguntum senyuman. Tercuit hati dengan usikan bekas menantunya.
Wajah Puan Khadijah pula sudah makin memerah.
“Iyalah tu kamu. Ada-ada aje nak usik mak dan ayah. Dahlah, mak nak masak sekarang. Kalau kamu nak mandi dan solat, tualanya ada dalam bilik kat atas tu. Pergilah ambil sendiri. Malas mak nak layan kamu lagi,” ujar Puan Khadijah pura-pura marah dalam senyumannya.
Terus dia mengangkat dulang berisi cawan-cawan kotor ke ruang dapur.
Isma mengangguk kecil seraya bangkit menuju ke tingkat atas. Sempat dia meminta diri dari Encik Khalid yang hanya mengangguk sebelum menyambung pembacaannya semula. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012