Monday, August 05, 2013

BERSATU DALAM CINTA : BAB 19


BAB 19

 “JEMPUT minum airnya Yati,” pelawa Puan Almas menyorong sedulang minuman pada Puan Hayati.
Bekas besannya mengangguk kecil.
“Kau dari mana ni? Amboi, bukan main lawa lagi. Baru balik dari apa-apa majlis keraian ke?” usik Puan Almas. Sahabat baiknya itu terus merengus halus.
“Majlis ke bendanya tengah-tengah hari begini Mas oii. Aku ni sebenarnya baru balik dari rumah mentuanya si Ammar. Saja pergi melawat besan aku tu.
Salah seorang cucu dia yang tinggal dengan dia jatuh masa main bola sepak kat sekolah beberapa hari lepas. Nasib baiklah cuma bengkak biasa aje tapi demam jugaklah budak tu sehari dua dibuatnya.” Sambil itu dia mencapai minumannya sebelum diteguk beberapa kali. Hilang dahaganya sebaik sahaja air sejuk itu melepasi tekaknya.
“Lah, iya ke? Habis tu tak dibawa ke hospital ke?”
“Dia orang bawa dia ke klinik aje. Itu pun puas jugaklah dia orang pujuk budak tu kata besan aku. Maklumlah, cucunya itu macam cucu sulung aku jugaklah, penakut benar nak jumpa doktor. Pantang kata nak dibawa ke doktor, hilang terus sakitnya,” ujar Puan Hayati tertawa kecil dengan kata-katanya sendiri.
Puan Almas tumpang meluah tawa. Geli hati dengan kata-kata wanita itu.
“Dah lama rasanya aku tak jumpa dengan Alia. Apa khabar anak perempuan kau tu?” Puan Hayati menukar arah bicara mereka.
Wajah Puan Almas yang terus bertukar riak mencuka itu dipandang sekejap. Giliran wanita itu pula merengus halus.
“Macam tu jugaklah Yati oii. Siang malam sibuk dengan kerja-kerjanya kat pejabat tu. Ada masa dia baliklah ke sini. Itu pun sekejap ajelah. Tak pun dia balik ke sini kalau aku atau ayahnya yang suruh balik. Kalau tak jangan haraplah kau nak tengok muka dia tu kat sini,” rungut Puan Almas benar-benar tidak senang dengan sikap anak bongsunya.
“Macam tu jugaklah perangainya si Ainul tu pun Mas. Sama aje macam Alia. Dua puluh empat jam hanya tahu kerja, kerja, kerja. Langsung tak fikir pasal masa depan sendiri,” luah Puan Hayati turut mengeluh.
“Aku nikan Mas, selalu terfikir. Apalah kesudahannya pada nasib kedua anak kita tu? Elok-elok dah jadi suami-isteri, dah bercerai-berai pulak. Walhal semua tu terjadi pun hanya satu sebab, salah faham. Itu aje.
Tapi sampai sekarang susah benar kedua-duanya nak berbaik-baik. Dah jadi macam musuh ketat pulak. Pantang bersua muka, nak bercakar aje tahunya pun. Kita yang tengok ni pula yang naik rimas dibuatnya. Entahlah,” keluhnya lagi.
“Itulah Yati. Jangan kata kau, aku suami isteri pun samalah jugak. Dah tak tahu nak buat apa pasal budak berdua tu. Makin kita cuba baikkan dia orang, makin teruk pulak jadinya. Setakat bertekak depan ahli keluarga sendiri tak kisah lagilah. Ini dah sampai satu pejabat boleh tengok perangai kedua-duanya. Betullah tak matang.
Masa bercinta dulu, nak berpisah sesaat pun tak boleh. Siang malam berkepit berdua ke hulu ke hilir. Dah balik rumah pun masih bertelefon, bermesej lagi sampai meracau-racau dalam tidur. Tup-tup tak sampai setahun jadi suami isteri begini pulak jadinya. Seorang ke selatan, seorang ke utara. Hei, betullah aku tak faham dengan kerenah dia orang ni.” Puan Almas turut mengambil kesempatan meluah rasa tak puas hatinya.
“Apapun Mas, aku masih berharap yang Alia dan Ainul dapat berbaik semula lepas ni. Bukannya apa, keluarga aku dan keluarga kau dah lama berkawan baik. Dari kita berempat masih bujang lagi. Kalau boleh aku naklah hubungan kita ni kekal sampai ke hujung nyawa. Tak adalah nak bermusuh ketat macam yang dibuat anak-anak kita tu. Buat panas hati aje melihatkan perangai Ainul dan Alia tu,” jelas Puan Hayati semula. Penuh mengharap.
“Betul cakap kau tu. Ikutkan hati marah aku ni, nak saja aku bagi penampar kat budak berdua tu. Biar sedar diri sikit. Umur masing-masing dah lebih dari 30, tapi perangai mengalahkan budak-budak. Dengan keras kepalanya, ego tak bertempatnya, langsung tak tahu nak beralah. Buat sakit jiwa kita aje yang tengok. Makin tua bukan makin nak menyenangkan hati mak ayah. Lagi menyusahkan hati kita berempat adalah,” marah Puan Almas pula.
“Apa nak buat Mas, dah nasib kita berempat dapat anak-anak perangai macam ni. Nak kata kita tak bagi nasihat, dah berbuih mulut kita ni bercakap untuk kebaikan dia orang. Nak biar macam tu aje pun tak boleh jugak. Dah nama pun anak, sikit sebanyak masalah dia orang kenalah kita ambil tahu. Hai, entahlah. Aku pun dah tak tahu nak kata apa lagi.” Puan Hayati mengeluh buat kali seterusnya.
“Tapi macam aku kata tadilah Mas, biar apapun yang berlaku aku tetap berharap agar anak-anak kita kembali bersatu macam dulu. Aku tak pernah terfikir pun nak terima orang lain sebagai menantu aku selama ini.
Dan aku harap Ainul takkan jatuh cinta pada mana-mana perempuan lain selain dari anak kau tu saja. Itu harapan aku Mas dan aku tahu itu juga harapan kita semua,” sambung Puan Hayati.
Puan Almas mengangguk kecil. Bersetuju dengan kata-kata bekas besannya.

FARIS menarik nafas panjang. Seharian menghabiskan masa dengan menghadap komputer menjadikan tubuhnya benar-benar tidak bermaya ketika ini memandangkan begitu banyak kerja yang perlu disiapkannya. Biarpun bercuti namun menjadi kemestian bagi Faris untuk melangsaikan tugasan syarikat yang dirasakan perlu disiapkan segera.
Skrin komputer yang telah kelam dipandang sekilas sebelum dia terus bangun. Membuat sedikit regangan sebelum melangkah ke luar bilik. Menapak ke tingkat bawah sebelum menghala ke halaman rumah. Ingin mendapatkan kedua-dua orang tuanya.
Rancak sungguh suami isteri itu bercerita sesama sendiri. Telah menjadi satu kebiasaan bagi emak dan ayahnya untuk berada di laman rumah pada waktu petang begini. Berbual sambil sama-sama menikmati minum petang.
Faris baru ingin melangkah ke laman tatkala matanya terpandang seseorang di balik pagar pemisah rumahnya dan rumah jiran. Begitu ralit gadis itu menyapu halaman hingga tidak berkalih wajah ke kiri mahupun kanan. Cermat dan penuh hati-hati. Menjadikan Faris yang telah dua tiga hari tidak melihat wajah itu segera mengukir senyuman lebar.
Terasa diri segar bugar serta-merta. Tenaga yang hilang dek kesibukan menyiapkan kerja sepanjang hari dirasakan kembali memenuhi ruang tubuh di kala ini. Seolah-olah tenaga baru telah dicas masuk menggantikan rasa letih yang terus menghilang sebaik terpandang wajah gadis idaman.
Tanpa bunyi namun pantas dia mengatur langkah ke anjung. Menapak ke pagar dawai yang memisahkan kedua-dua halaman rumah banglo berbentuk semi D itu. Sedangkan mata masih tidak berganjak dari wajah yang dilitupi kelubung hitam itu. Rona sama mewarnai pakaian lazimnya. Jubah.
“Assalamualaikum. Hai, boleh saya berkenalan dengan awak?” Sopan Faris menyapa. Mendekatkan wajah ke celah pagar dengan senyuman mekar tak lekang dari bibir.
Dia mengulangi soalan tatkala kelihatan gadis itu seperti tidak mendengar pertanyaannya. Sedikit kuat dari tadi.
Wafi tersentak kecil. Tanpa melihat empunya suara dia menjawab salam segera seraya menegak tubuh. Ligat matanya mencari tubuh yang bersuara tadi sebelum terhenti tatkala terpandang Faris berdiri membelakanginya.
“Hai, nama saya Faris. Faris Firdaus, awak?” Dari balik pagar separas kepala manusia Faris bersuara. Menguntum senyuman semanis mungkin buat tatapan Wafi.
Gadis itu hanya merengus kecil. Tidak peduli dengan kehadiran lelaki itu, dia terus menyambung gerakannya yang terhenti tadi.
Faris sudah tersentak kecil. Melihat penerimaan gadis itu menyebabkan dia sedar. Wafi tidak senang dengan tegurannya. Namun itu tidak melemahkan semangat dia untuk berkenalan dengan gadis beriak masam lagi suram itu.
“Awak tinggal berapa orang kat dalam rumah ni? Mana ya mak ayah awak? Tak nampak dia orang pun. Selalunya ada jugak dia orang duduk melepak kat depan rumah petang-petang macam ni.” Tanpa mengambil kisah sikap dingin Wafi Faris bersuara lagi bila tiada sahutan dari gadis itu.
“Awak memang asal sini ke atau dari tempat lain? Mak saya kata awak tinggal kat luar negara dulu. Boleh saya tahu kat negara mana?” Tidak berputus asa Faris terus melontar soalan. Sedangkan Wafi hanya memekakkan telinga. Malas melayan.
“Nama awak Wafi, kan? Sedap nama awak tu. Awak bekerja sebagai pereka dalaman dari rumah saja ke? Memang awak tak berminat bekerja kat luar ke atau ada sebab-sebab lain yang buatkan awak kerja dari rumah aje?” Faris masih tidak jemu membuka bicara antara mereka.
Faris terus terkunci mulut bila tiba-tiba saja Wafi merengus geram seraya menghempas batang penyapu ke tanah. Dijeling tajam wajah kaku Faris sebelum dia pantas berlalu dari situ. Langsung tidak peduli pada Faris yang kembali terkedu dengan tingkah spontan gadis itu.
Perlahan-lahan riak wajah lelaki itu disaluti rasa kecewa. Kecewa niatnya untuk memulakan perkenalan dengan gadis itu tidak kesampaian. Dilepas nafasnya panjang.
Faris baru ingin berpaling tubuh namun tak jadi bila tiba-tiba saja Puan Ainun bergegas mendapatkannya. Sejak tadi wanita itu berdiri di muka pintu rumah seraya memerhati gelagat gadis dan teruna itu.
Terus saja Faris tersenyum hambar tatkala wanita ramah itu bersuara selembutnya.
“Maafkan anak mak cik tu ya Faris. Wafi tu sebenarnya tak biasa berbual dengan lelaki. Sebab tulah dia berperangai macam tu.” Sedikit tergopoh-gapah Puan Ainun meminta maaf bagi pihak anak gadisnya. Bersungguh-sungguh dia meluah kemaafan hingga mengangguk-angguk beberapa kali.
Faris pula sudahpun melebarkan senyuman seraya mengangguk perlahan.
“Oh, begitu rupanya. Patutlah dia buat tak tahu aje bila saya tanya dia. Tapi kenapa masam sangat mukanya tu mak cik? Apa dia memang tak suka berkawan dengan lelaki ke?” Lurus saja dia bertanya. Benar-benar tak faham dengan sikap yang ditunjuk gadis itu.
Lama matanya menatap wajah Puan Ainun yang teragak-agak ingin menjawab. Wanita itu tersenyum sedikit.
“Memang macam tu sikapnya Faris. Dari dulu lagi Wafi memang susah nak senyum terutamanya pada orang yang tak dikenalinya. Tapi esok-esok bila dah lama kenal, ramahlah dia,” beritahu Puan Ainun sekadar ingin menutup kegalauan hati lelaki itu.
“Faris jangan kecil hati dengan perangai anak mak cik tu ya,” sambung Puan Ainun lagi.
Pantas saja Faris menggeleng.
“Taklah mak cik. Buat apa saya nak kecil hati kalau memang begitu perangai dia,” jawab Faris kembali menyimpul senyuman.
“Tak apalah mak cik, saya mintak diri dulu ya.” Sopan dia menyambung kata sebelum mendapatkan kedua-dua orang tuanya di hujung laman rumah.
Puan Ainun mengangguk kecil seraya melepas keluhan pendek. Hanya matanya menghantar langkah Faris berlalu dari situ. Ada rasa terkilan dan kecewa yang tumbuh dalam hatinya di kala ini. Terkilan dengan sikap yang ditunjukkan Wafi. Kecewa dengan keadaan itu.

ISMA meraup wajah setelah selesai berdoa. Agak lama dia berteleku di tikar sejadah sebelum bangun tidak lama kemudian. Bertasbih dan bertahmid sebanyak mungkin setelah selesai menunaikan Solat Isyak.
Satu tabiat yang telah menjadi rutin hidupnya sejak awal remaja. Menjadi salah satu ubat mujarab buat hati yang dirusuh luka mahupun duka. Menghadirkan ketenangan yang tidak mampu digambarkan pada sesiapa yang khusyuk dan tekun melakukannya saban waktu.
Tikar sejadah disidai ke ampaian. Songkok pula diletak di atas meja. Dia melangkah ke salah satu sudut bilik. Menutup rapat daun tingkap yang sejak pagi dibuka luas. Menghadang angin malam dari terus menceroboh masuk.
Dihala langkahnya ke katil semula seraya membenam tubuh di situ. Sedangkan mata sudah terlekat pada sekeping gambar berbingkai kemas di meja kecil. Bersebelahan katil. Dicapai gambar itu sebelum dibawa dekat ke mata. Lama dia merenung wajah wanita yang girang merakam kenangan indah di sisinya suatu ketika dulu.
“Sedar tak sedar dah lapan tahun Lia tinggalkan abang. Sampai ke hari ni abang masih tak dapat lupakan Lia. Malah tak ada seorang perempuan pun yang mampu mengubah arah cinta abang. Semuanya masih tetap terarah pada Lia sama seperti dulu sayang.” Perlahan dan sayu Isma membuang suara. Berbicara seolah-olah arwah Kamilia berada di depannya ketika ini.
“Apa yang boleh abang katakan Lia? Walaupun kita berkahwin atas pilihan keluarga tapi cinta abang hanya untuk Lia seorang. Tak pernah ada perempuan lain dalam hidup abang sebelum dan selepas Lia.
Bukan abang tak buka pintu hati abang pada orang lain tapi abang tak mampu lupakan Lia sayang. Abang terlalu cintakan Lia. Pada abang Lia adalah cinta pertama dan terakhir abang, selamanya.” Perlahan-lahan Isma merebah tubuh ke tilam. Manakala matanya masih melekat di gambar itu.
“Abang sedar apa yang mak dan ayah kata memang benar. Abang perlu cari pengganti Lia tapi apa yang abang boleh buat Lia. Sehingga kini tak ada seorang perempuan pun berjaya menggantikan tempat Lia di sisi abang. Walaupun abang tahu manusia semuanya tak serupa tapi abang tetap berharap yang abang akan dapat perempuan sama serupa seperti Lia. Kalau boleh abang tak mahu cari pengganti Lia pun tapi abang jugak tahu, Lia pasti sedih kalau abang buat keputusan begitu bukan?
Lia ingat lagi tak? Beberapa hari sebelum Lia pergi tinggalkan abang, Lia selalu pesan pada abang supaya mencari pengganti Lia. Pengganti yang lebih baik dari Lia sendiri tapi waktu tu abang selalu marah-marah pada Lia. Abang kata Lia suka cakap merapu dan lepas tu Lia akan menangis. Terpaksalah abang pujuk Lia supaya Lia senyum semula.”
Isma tersenyum sendiri mengenang kenangan indahnya bersama si isteri. Namun hanya seketika. Wajahnya kembali diruntun riak sayu selepas itu.
“Selepas pemergian Lia, baru abang sedar dengan maksud perubahan sikap dan kata-kata Lia. Rupanya semua tu petanda yang Lia akan tinggalkan abang selamanya tapi apa yang abang boleh buat Lia. Abang tak ada kuasa nak melarang Lia untuk tinggalkan abang berseorangan.”
Ketika ini setitis air mata lelakinya tumpah keluar dari kelopak mata. Lekas-lekas dia menyapu.
“Abang mintak maaf Lia kerana sampai sekarang abang masih tak dapat tunaikan janji yang pernah abang buat pada Lia. Lia ingat tak yang Lia mintak abang berjanji untuk kahwin lain dan lupakan Lia kalau terjadi apa-apa pada Lia? Abang tak ikhlas berjanji waktu itu Lia, jauh sekali untuk tunaikannya. Tapi sekarang abang sedar. Abang perlu lakukannya demi melihat Lia bahagia di sana kerana itu satu-satunya impian Lia yang belum abang tunaikan.
Tapi bagaimana abang nak tunaikannya sayang kalau hati abang hanya untuk Lia? Macam mana abang nak terima orang lain dalam hidup abang sedangkan dari dulu cinta abang hanya pada Lia seorang?
Lagipun Lia, mustahil ada perempuan yang lebih baik dari Lia di dunia ni sayang. Abang yakin dan abang pasti, hanya Lia yang terbaik untuk abang. Dari dulu sampai sekarang, hanya Lia yang terbaik untuk abang sayang. Hanya Lia,” rintih Isma terus bersuara sendiri.
Hingga Isma terlelap setelah beberapa lama berkeadaan demikian. Gambar perkahwinannya bersama Kamilia terus-terusan berada dalam dakapannya. Turut hanyut dalam kepekatan malam hingga ke awal pagi. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012