Friday, August 02, 2013

KEJORAKU BERSATU : BAB 16


BAB 16

“Lewat kamu balik kerja hari ni.” Datuk Rashdan bersuara sebaik saja anak bongsunya menapak masuk ke ruang tamu rumah malam itu.
Si anak tersenyum kecil. Di labuh punggung di sofa berhadapan dengan ayahnya. Briefcase di tangan di letak di atas meja di depannya.
“Banyak kerja kat pejabat tu ayah. Petang tadi pulak ada meeting tergempar,” ujarnya lemah.
Disandar tubuh tegapnya ke sofa. Menarik keluar tali leher dari membelit leher.
Datuk Rashdan menggeleng perlahan. Menatap lama wajah anak yang keletihan.
“Kamu ni, sampai bila kamu nak kerja dengan orang. Tolong ayah uruskan bank ayah tu pun ada jugak faedahnya,”
“Ayah ni, saya nak cari pengalaman dulu dengan orang lain. Nantilah, bila saya dah sedia nak kerja dengan ayah, saya beritahulah ya,” balas si anak lembut. Matanya meliar memandang sekeliling ruang rumah yang luas itu.
“Hmm… Along satu keluarga tak balik lagi ke?” Dia mengubah topik perbualan.
“Belum. Katanya mungkin dua tiga hari lagi baru dia balik.”
“Lama lagilah tu,” ujar si anak.
Datuk Rashdan tersenyum.
“Biarlah dia orang balik lama sikit pun. Bukannya selalu Along kamu nak cuti panjang begitu. Lagipun dah lama sangat dia tak balik rumah mentuanya tu.” suara Datuk Rashdan bersahaja walhal dia sendiri mengharapkan kehadiran anak sulungnya sekeluarga di banglonya secepat mungkin.
Kesunyian dan kesepian yang membungkus suasana banglo membuatkan dirinya tidak dapat menampung kerinduan pada cucu-cucunya.
“Tak adalah yah, saya rindu pada anak-anak buah saya tu. Sunyi rasanya bila dia orang tak ada,” sahutnya.
“Kalau dah tahu sunyi, kenapa kamu tak kahwin aje? Kamu tu pun bukannya makin muda. Dah 32 tahun pun. Sampai bila kamu nak membujang begini?”
Airil sekadar tersengih. Menampakkan sebaris giginya yang putih bersih.
“Tengok dululah ayah. Esok-esok bila saya dah sedia nak kahwin saya beritahu.”
“Hah, itu saja yang kamu beritahu ayah setiap kali ayah suruh kamu kahwin. Ayah ni bukan makin muda Ril, ayah nak sangat tengok kamu tu berkeluarga sendiri sebelum ayah pejam mata. Ada orang yang boleh jaga sakit demam kamu nanti.” Datuk Rashdan mengulangi semula kata-kata yang sering diluahkan pada anak bongsunya itu.
“Ayah ni, janganlah membebel. Kesian telinga saya yang tak berdosa ni mendengarnya. Nantilah ayah. Saya janji, bila saya dah bersedia nak kahwin, saya akan beritahu ayah ya,” pujuknya.
“Tak pun apa kata kalau ayah saja yang kahwin? Saya pun dapat mak. Untung-untung dapat adik baru. Okeylah tu,” sarannya sambil mengangkat kedua-dua belah kening.
Bulat mata Datuk Rashdan mendengar kata si anak. Wajah Airil yang tertawa kecil dijeling sekali imbas.
“Hisy, kamu ni. Ayah tak pernah pun terfikir nak kahwin lagi. Ayah ni dah tua Ril, tak ada lakunya lagi dah,” ujar Datuk Rashdan perlahan.
Airil ketawa kecil.
“Siapa yang cakap ayah dah tua? Bagi Ril, ayah still macam dulu. Cuma ayah beruban sikit je. Body still tegap, still handsome macam dulu. Lagi pun ayah, sejak arwah mak tak ada, ayah selalu keseorangan. Apa salahnya kalau ayah kahwin lagi.”
“Ayah tak pernah rasa sunyi pun Ril. Malah ayah rasa gembira, semua anak-anak ayah ada bersama ayah sehingga sekarang. Tak tahulah kalau kamu yang tak suka tinggal dengan ayah.”
“Hisy ayah ni, ada pula fikir macam tu,” sangkal Airil.
“Ayah, kalau betul saya tak suka tinggal dengan ayah, dah lama saya pindah ke rumah saya kat Puchong tu. Buat apa saya beli rumah mahal-mahal kalau dibiarkan kosong begitu aje. Sebab saya suka tinggal dengan ayahlah, saya sanggup tinggal di sini walau pun terpaksa berulang-alik jauh ke tempat kerja,” terangnya panjang lebar.
Datuk Rashdan tidak menjawab. Hanya merenung wajah Airil yang masih meleretkan senyuman lebar.
“Saya bukannya apa yah, sekurang-kurangnya bila ayah kahwin lain boleh jugaklah saya merasa air tangan mak. Ini tak, kalau tak ayah yang masak, Mak Temah yang ambil alih. Sekali-sekala nak jugak merasa masakan mak baru,” ujar Airil tersengih nakal.
“Yalah tu, kamu dengan Along kamu sama aje perangainya. Tak ada perkara lain yang nak kamu cakapkan. Balik-balik kahwin. Lemas ayah mendengarnya. Dahlah, pergi mandi. Kemudian kita makan sama-sama. Lepas makan kita Solat Isyak berjemaah,” ujar Datuk Rashdan malas melayan kata-kata Airil.
Mata Datuk Rashdan kembali melekat pada skrin televisyen yang terpasang di depannya.
“Baiklah ayah,” sahut Airil perlahan sambil bangun menuju ke bilik di tingkat atas.

Tengku Anuar menghumban tubuh ke katil. Buku yang berada di tangan di letak di atas meja di sisi kepala katil. Dia mengeliat ke kiri dan kanan. Seharian menghabiskan masa di pejabat benar-benar memerah tenaganya. Begitu pun tabiatnya yang gemar membaca apa saja jenis bahan bacaan sebelum melelapkan mata setiap malam tetap dilakukan.
Tengku Anuar memandang kipas yang berputar ligat di siling bilik. Bantal berbentuk hati yang terletak di sisi di tarik ke dalam pelukannya. Dia tersenyum sendirian. Entah kenapa sejak pertemuan pertama itu dia tidak dapat melupakan wajah itu.
Wajah yang sering menghantui fikirannya sejak akhir-akhir ini. Biar apa pun yang dilakukannya, wajah itu tetap menemaninya saban waktu. Pernah juga dia cuba menepis namun dia gagal berbuat demikian. Malah bayangan wajah itu semakin kuat melilit diri hingga akhirnya dia terpaksa menyerah kalah.
Tengku Anuar menutup kelopak matanya rapat. Tergambar semula wajah itu di ruang matanya. Gerak langkah, gaya tubuh dan cara pertuturannya dirasakan begitu indah. Bagaikan satu tarikan magnet yang mencengkam kuat hatinya.
Jika dipandang sekilas pada wajah itu, tiada apa yang menarik. Namun hati lelakinya begitu terpaut pada wajah berbentuk bujur sirih itu. Tubuhnya yang tinggi lampai, bibirnya yang merah basah tanpa calitan gincu, mata yang hitam pekat dan kening yang lebat mempamerkan keaslian semulajadi yang dimilikinya. Dengan hanya berseluar jeans yang telah lusuh warnanya dan berbaju t-shirt berlengan panjang, ditambah dengan topi yang tersangkut di kepalanya, gadis itu kelihatan begitu ringkas namun terserlah kejelitaannya.
Wahai gadis, siapakah dikau yang menganggu gugat hatiku ini? Tanpa sedar dia mengeluh perlahan. Dipusing tubuhnya ke kiri. Tangannya mencapai remote control radio hi-fi yang berada di hujung kepala katil.
Dikuatkan sedikit lagu ‘Gadis Misteri’ nyanyian kumpulan Search yang kebetulan berkumandang di corong radio. Dihayati lirik lagu itu sepenuh hati. Tidak lama kemudian, dia bangun dari pembaringannya. Diheret kakinya menuju ke meja tulis yang terletak di satu sudut bilik.
Tangannya menarik laci meja sebelum menarik keluar sebuah buku berwarna hitam. Dengan membawa bersama buku itu, dia kembali melangkah menuju ke katil. Di lempar tubuhnya ke katil. Sambil membaringkan tubuh, dia mula menulis sesuatu di situ. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012