Monday, August 05, 2013

SETIAKU DI SINI: BAB 15


BAB  15

Sudah hampir seminggu Dhia berada di situ. Di sebuah kawasan perumahan yang terletak di salah sebuah bandaraya terkemuka di Pantai Timur Malaysia.
Selama itu juga Dhia banyak mempelajari pelbagai perkara yang tidak pernah dialaminya selama ini. Dan antara yang menarik perhatiannya adalah perihal keluarga Farhan. Terlalu banyak perkara yang berada di fikirannya berkenaan dengan keluarga itu. Segalanya berkeliaran liar di benaknya. Hubungan kekeluargaan yang begitu hambar, kebahagiaan yang jarang bertandang serta pelbagai perkara lain membuatkan Dhia merasakan bagaikan ada sesuatu yang tidak kena pada keluarga itu.
Selama Dhia berada di situ, telah beberapa kali matanya dengan tidak sengaja terpandangkan kelibat nenek dan ibu Farhan berbahas kata. Kedudukan rumah mereka yang benar–benar setentang membuatkan dia dapat melihat segalanya dengan begitu jelas.
Walau pun dia tidak mendengar butir pertengkaran itu namun dia tahu, segalanya pasti berakhir dengan tangisan Puan Wardah yang di lihatnya lebih suka mengalah. Manakala Nek Zaitun berlalu pergi bersama dengan gumpalan marah yang masih belum berkecai sepenuhnya.
Dhia menarik nafas panjang. Sesungguhnya dia tidak senang dengan keadaan itu. Walau perkara itu tidak mempunyai sebarang pertalian dengannya namun sebagai manusia, Dhia merasakan tanggungjawab untuk mencari jalan penyelesaiannya tergalas di bahunya.
Hatinya gusar setiap kali terpandangkan keadaan itu. Gusar memikirkan keadaan ahli keluarga yang terpaksa menghadapinya saban hari. Dan dia sendiri sedar, keadaan itu juga menjadi salah satu penyebab kebahagiaan tidak berani mengulit keluarga itu. Sekaligus menjarakkan kegembiraan dari bercambah dalam diri masing-masing.
Mengenangkan itu Dhia menghela nafas lagi. Bagi Dhia, sikap yang dipamerkan keluarga itu menyimpang jauh dari jalan yang sepatutnya mereka ikuti. Jalan kehidupan yang sebenar. Jalan yang membawa mereka kepada kebahagiaan hidup di dunia serta di akhirat.
Betapa mereka tidak menghargai kehidupan yang diberikan Allah sebaiknya. Tidak menghayati erti kekeluargaan sepenuhnya. Tidak menikmati anugerah yang tersedia untuk setiap manusia sesungguhnya. Tidak sama sekali!
Dhia kecewa dengan keadaan itu. Kecewa dengan mereka yang tidak pandai menilai erti kehidupan. Tidak ingin menyimpul mati hubungan sesama sendiri. Tidak mahu mengikat tali persaudaraan dengan jerutan yang lebih kuat. Sekaligus membibitkan perasaan cemburu pada Dhia yang hadir di dunia seorang diri.
Tidak mempunyai adik beradik seperti mana orang lain. Hanya seorang diri. Kehilangan ibu bapa dua tahun lalu menambahkan rasa cemburunya pada mereka yang berkeluarga besar. Cemburu dengan anugerah Allah yang tidak ternilai itu. Anugerah yang tidak pernah dikecapinya.
Kerana itu dia kecewa. Kecewa dengan sikap ahli keluarga yang menginap di rumah bertentangan dengan rumah makciknya. Dia benar-benar kecewa melihatkan keadaan itu. Jika di ikutkan hati mudanya, mahu saja dia menerpa ke sana. Menyelesaikan segalanya dengan segera.
Namun Dhia sedar. Menyelesaikan masalah bukanlah semudah membuang barang-barang yang tidak berguna lagi. Tidak boleh dicampak keluar begitu saja. Ada caranya untuk menyelesaikan semua itu. Cara yang dapat diterima semua orang. Cara yang tidak mencarikkan mana-mana hati. Jauh sekali mengoyak rabakkan segala hubungan.
Dan kerana itu otaknya ligat berputar. Mencari jalan yang dirasakan sesuai untuk dilakukan. Perhatian fikiran Dhia teralih tatkala bayangan Farhan menerpa masuk ke ruang fikirannya.
Di mata Dhia, Farhan tidak seperti lelaki–lelaki lain yang pernah dikenalinya. Lelaki itu bagaikan hidup dalam dunianya sendiri. Tiada kebahagiaan mahupun kegembiraan yang mewarnai kehidupannya. Hanya kesedihan dan kepahitan yang menyelubungi.
Seolah–olah kehidupannya bergerak seiring dengan sumpahan. Sumpahan yang tiada penawarnya. Sumpahan yang mengheret dirinya ke lembah penderitaan. Dan kerana itu Farhan tidak dapat hidup seperti mana orang lain. Tiada senyuman mahupun gelak tawa yang mengiringi lelaki itu. Hanya riak serius dan ketegangan yang menghiasi wajah tampan itu saban waktu.
Dalam diam Dhia memasang tekad. Dia ingin melakukan sesuatu buat mereka sekeluarga. Sesuatu yang mampu mengubah kehidupan keluarga itu. Sebagai hadiah darinya, seorang asing yang hanya ingin menumpang kasih sayang sebuah keluarga walau hanya seketika. Hanya itu yang dia mampu lakukan sebelum dia pergi. Pergi yang dia sendiri sedar, tak mungkin dapat kembali.

“Jemput minum Dato’, Datin,” pelawa Puan Salwa sambil menyorong sedulang minuman.
Di hulur cawan yang berisi air kopi yang telah siap dituang pada keduanya. Pasangan suami isteri itu hanya mengangguk seraya menyambut hulurannya. Tersenyum panjang.
“Sunyi je rumah kamu. Nida mana?” tanya Datin Zawani berbasa basi.
Matanya melilau mencari kelibat orang yang dicari. Cawan kopi yang masih berasap panas di angkat sebelum dihirup sedikit. Terasa nikmat minuman menerjah ke lorong tekaknya.
“Ada kat dalam biliknya. Membaca buku. Minggu depan nak exam katanya,” sahut Puan Salwa penuh hormat.
Menyorot mata pada Datin Zawani yang mengangguk kecil.
“Eloklah kalau macam tu. Beritahu Nida, rajin–rajinlah belajar. Esok–esok bolehlah dia tolong ayah dia ni di pejabat,” sampuk Dato’ Raid. Matanya menombak wajah Encik Bukhari yang tersenyum kelat.
“Itu pun kalau dia mahu Dato’. Dibuatnya sama saja dengan perangai kakaknya tu, nak buat macam mana lagi dah,” sambut Encik Bukhari.
Ada kekecewaan yang berselirat di dalam nada suaranya. Sekaligus mengungkit semula perkara yang telah beberapa lama membunuh kegembiraan hidupnya suami isteri.
“Sebut tentang kakaknya, kamu berdua dah jumpa ke si budak Nisa tu?” soal Datin Zawani.
Memang itulah tujuannya mengajak Dato’ Raid ke rumah bakal besannya petang itu. Ingin mengetahui perkembangan terbaru tentang gadis yang menjadi tunangan anak lelaki kesayangannya. Puan Salwa menggeleng lemah.
“Belum lagi lagi Datin. Tak tahulah ke mana dia pergi. Dah puas kami mencari, merata tempat kami pergi tapi sampai sekarang tak dengar apa–apa khabar pun,” jawab Puan Salwa sedikit sayu. Memandang sekilas wajah Encik Bukhari yang mendengus geram.
“Budak tu degil betul. Keras kepala. Tak pernahnya nak dengar cakap orang tua. Nak ikut cakap dia saja,” suara Encik Bukhari begitu beremosi.
“Kita tak boleh cakap macam tu Khari. Si Nisa tu pun ada minat dan impiannya juga. Tak boleh nak paksa dia ikut cakap kita saja,” sampuk Dato’ Raid lembut.
Cuba meredakan kemarahan yang mula meluap di hati lelaki yang telah dianggap seperti keluarga sendiri itu.
“Betul tu Khari. Nisa tu baik budaknya. Tak ada kekurangannya. Cuma tulah, si Azfar tu yang melampau sangat. Suka benar mengongkong Nisa. Mana taknya budak tu tak lari dari rumah,” Datin Zawani menyela kata.
Dalam hal ini, dia sememangnya menyalahkan anak tunggalnya. Sebagai ibu, dia begitu mengerti dengan sikap Azfar yang degil dan gemar memaksa orang lain mengikut kehendaknya. Silapnya sendiri dan Dato’ Raid kerana terlalu memanjakannya sedari kecil. Menjadikan pemuda itu terbiasa bersikap begitu walau dirinya telah lama diterjah kedewasaan.
“Apa pun sebagai orang tua kita kenalah buat sesuatu supaya dia orang dapat bersama semula,” sampuk Dato’ Raid.
Dia yang sedari tadi leka menikmati keenakan biskut coklat buatan Puan Salwa bersuara lagi. Seketika dipandang wajah Encik Bukhari yang ternyata terkejut dengan kata–katanya itu.
“Dah si Nisa menconteng arang ke muka kita pun Dato’ masih nak buat dia jadi menantu?” suara Encik Bukhari. Kurang percaya dengan kata–kata lelaki yang telah dikenalinya sejak kecil itu.
“Conteng arang ke tidak, kami tak peduli tentang itu Bukhari. Yang penting Azfar dah sayang sangat pada dia. Kami sendiri pun tak mahu bermenantukan anak dara lain. Lagi pun kalau difikirkan semula, semua ni berlaku pun disebabkan si Azfar juga. Terlalu mengongkong si Nisa tu. Nak berkawan dengan sesiapa pun dia tak bagi. Nak pergi mana pun kena bagi tahu. Control sangat. Itu belum lagi berkahwin. Agaknya esok–esok lepas kahwin si Nisa tu nak keluar pergi kerja pun dia tak izinkan,” giliran Datin Zawani melepas geram. Marah pada sikap sang anak yang dirasa melampaui batasan. 
“Nasib baiklah kita belum lagi hebahkan perihal majlis perkahwinan dia orang pada sesiapa. Kalau tidak lagi malulah kita,” keluh Puan Salwa.
“Macam mana nak kita nak hebah Wa, dia orang bertunang pun tak ada siapa yang tahu kecuali kita sekeluarga saja,” Datin Zawani kembali menyelit suara. Masih terdapat saki baki kemarahan dalam nadanya.
“Entah ke manalah budak si Nisa menghilang. Sampai sekarang kita masih tak tahu kat mana dia berada,” Puan Salwa kembali menghumban keluhan.
“Janganlah sedih Wa, Insya Allah, esok–esok dia baliklah tu,” pujuk Datin Zawani lemah.
Dia sendiri hakikatnya turut bimbang. Bakal menantu kesayangannya hilang entah ke mana.

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012