Monday, August 05, 2013

BERSATU DALAM CINTA : BAB 14



BAB 14

“ASSALAMUALAIKUM,” ucap Damia memberi salam sebaik sahaja menolak daun pintu rumah sewanya.
Dia tersenyum lebar pada Alia yang pantas menyahut. Dipeluk seketika tubuh Alia yang terlebih dulu berbuat demikian. Wanita itu turut membantunya membawa masuk beg pakaian dan barangan lain.
“Wah, banyaknya barang kau bawa balik Mia. Kau pergi melawat nenek kau ke atau kau pergi shopping kat kampung tu?” Sambil membelek beg-beg plastik, Alia bertanya. Dia menyelongkar segala barangan yang dibawa balik gadis itu.
“Taklah. Aku pergi merompak kampung nenek aku. Itulah hasil yang aku dapat pun,” seloroh Damia segera menyandar tubuh ke sofa. Melepas lelah seketika.
“Yang kau bawak balik buah-buahan banyak-banyak ni kenapa? Siapa yang nak makan semua ni?” tanya Alia terus ke dapur mengambil besen sebelum ke semua buah-buahan itu dihumban masuk ke dalamnya. Lalu dia mula mengasingkan buah-buahan itu kepada beberapa bekas mengikut jenisnya.
“Aku bukan nak suruh kau makan semua ni Puan Alia oii. Mahu meninggal kau dibuatnya kalau makan semua ni sorang-sorang. Kau ambillah setakat mana yang kau nak. Yang lain tu nanti bolehlah aku bagi pada keluarga aku. Oh ya Lia, nenek aku kirim salam kat kau,” bentak Damia.
“Waalaikumussalam. Sihat orang tua tu?”
“Sihat sangat Lia terutamanya tekak dia tu. Sampai nak rabit telinga aku dengar dia membebel. Nasib baiklah sekejap aje. Kalau tak, aku rasa aku dah kena pasang telinga baru lepas ni.”
“Hisy kau ni, tak baik tau cakap nenek kau macam tu. Salah kau jugak sebab dah bertahun-tahun tak balik tengok dia. Sibuk sangat bekerja sampai tak ingat orang tua sendiri. Nasib baik dia membebel aje. Dibuatnya dia kerat-kerat kau buat kayu api, hah baru kau tahu marah ke tidak orang tua tu pada kau.” Dalam bercakap Alia sudah mengulum sebiji dua pulasan.
“Kau tahu Lia, masa balik hari tu aku pergi ke kebun arwah datuk aku. Punyalah lebat buah-buahanya sampai aku sendiri tak tahu nak ambil yang mana satu dulu. Nasib baiklah ada Pak Cik Zain yang menjaga kebun datuk aku tu.
Dialah yang tolong kaitkan semua buah ni untuk aku. Kalau tidak, ikut hati aku ni aku nak tebang aje semua pokok tu. Lepas tu aku humban aje kesemuanya masuk dalam bonet kereta. Taklah buang masa aku nak kait satu-satu.” Begitu beriya-iya Damia bercerita hingga terawang-awang kedua-dua tangannya. Dia sendiri sudah menghabiskan setangkai langsat waktu ini.
“Gila kau! Kalau kau tebang semua tu orang lain nak makan apa lagi lepas ni? Tunggul pokok ajelah jawabnya Mia oii. Punya susah payah arwah datuk kau tanam semua pokok tu yang kau pulak senang-senang aje nak tebang semuanya. Apa punya teruk cucu yang datuk nenek kau dapat pun tak tahulah,” bebel Alia.
Damia hanya tersengih panjang seraya menjongket kening beberapa kali.
“Apasal kau nampak happy semacam aje ni Lia? Aku tengok senyum kau tu pun dah nak sampai ke telinga lebarnya. Ada apa sebenarnya?” tanya Damia baru terperasan dengan perubahan Alia lewat petang itu.
Begitu ceria dia melebihi hari-hari sebelumnya. Menjadikan senyuman Alia terus kembang hingga menampakkan barisan mutiara bersihnya. Bulat matanya membalas pandangan ingin tahu Damia. Lekas-lekas dia memberitahu.
“Kau tahu Mia. Projek kerjasama aku dengan si Ainul bodoh bangang tu dah ditarik balik. Ayah aku dan ayah dia dah setuju dah bagi projek tu pada abang dia dan kakak aku untuk diuruskan. Hai... kau tak tahu betapa seronoknyalah hati aku bila dapat khabar gembira ni. Tak payahlah aku tengok muka si buta kayu tu lagi lepas ni,” ucap Alia begitu bersyukur dengan keadaan itu.
Damia pula sudah menjongket bibir atasnya sedikit. Dengan pandangan curiga dia melontar soalan.
“Ni mesti kau dan Ainul dah buat sesuatu sampai projek tu diserahkan pada abang dan kakak kau orang, kan? Macamlah aku tak tahu perangai kurang asam kau dan bekas laki kau tu. Baik kau cakap terus-terang dengan aku Lia.” Seakan mengugut Damia meminta penjelasan. Wajah suka Alia yang menyeringai kelat sebaik sahaja mendengar kata-katanya dipandang lama. Alia menggaru-garu kepala tak gatalnya.
“Mana ada aku buat apa-apa pun. Dah itu keputusan yang dibuat oleh ayah kita orang, kita orang terima ajelah. Takkan nak bantah pulak.” Alia terus-terus tersengih bila melihat lipatan kerut di wajah Damia. Nampak benar gadis itu tidak percaya pada kata-katanya.
“Yalah, yalah. Aku mengaku aku dan Ainul dah buat salah sampai ayah kita orang naik angin sangat dengan kita orang berdua. Itulah sebabnya projek tu dia orang bagi pada abang dan kakak kita orang.” Akhirnya Alia mengaku juga bila melihat kerutan wajah Damia semakin bertambah-tambah.
Langsung tak yakin dengan kata-katanya sebentar tadi.
“Hah, kan aku dah kata. Mesti kau dengan Ainul ada buat apa-apa kan? Kalau tak takkanlah ayah kau orang boleh buat keputusan drastik macam tu sekali. Tiba-tiba pulak tu.” Jelas kedengaran nada puas hati dalam suara Damia. Puas hati kerana berjaya memaksa wanita itu memberitahu perkara sebenar.
“Jadi apa sebenarnya yang kau dan Ainul dah buat sampai begini sekali jadinya?” Ternyata Damia tidak berganjak dari tajuk perbualan itu. Wajah kelat masam Alia dipandang lagi. Wanita itu merengus halus.
“Kita orang bergaduh teruk kat dalam pejabat aku tapi tak adalah sampai bertumbuk. Tarik-tarik rambut aje.”
Kepalanya terus ditundukkan tatkala terpandang pandangan terbeliak Damia. Mulut gadis itu sudah terlopong luas. Hingga menampakkan isi buah langsat yang belum dikunyah di dalamnya.
“Huih, macam tu sekali gaya kau orang bergaduh ya? Dahsyat tu wei! Mesti seluruh isi pejabat ayah kau tengok adegan-adegan yang tak sepatutnya tu kan? Lagi tak baik nasib kau dan Ainul kalau ada pulak yang mengambil kesempatan merakam detik-detik sejarah hitam kau orang tu.
Kau orang pun mesti dengan tanpa rasa malunya terus bergaduh sakan sampai tak peduli lagi dah dengan keadaan sekeliling kan?” Dalam terkejut Damia menyindir selamba.
Tak lama dilepas perlahan nafas panjangnya seraya menggeleng. Wajah marah kelat Alia dipandang lagi.
“Betullah kau orang berdua ni tak matang. Cetek benar pemikiran otak kau orang tu. Perangai mengalahkan budak-budak. Tak payahlah kau nak menangkan diri kau Lia kalau memang itu hakikatnya. Baik kau dan Ainul, sama-sama tak gunakan akal fikiran waras bila nak berbuat sesuatu. Memang patutlah kau orang jadi laki bini pun dulu,” ujar Damia terus menyambung kata bila melihat Alia seakan ingin membantah kata-katanya.
Menjadikan wajah wanita itu bertambah-tambah masam. Benar-benar tak suka dengan isi percakapan Damia. Damia pula terus-terus mengeluh panjang.
“Hai, nampaknya punahlah harapan aku nak tengok kau dan Ainul naik pelamin semula suatu hari nanti.” Dalam bersuara lemah dia menelan sebutir lagi buah langsat.
“Huh, mustahillah aku dengan dia akan bersama semula Mia. Biar apapun yang terjadi, aku takkan berbaik semula dengan lelaki buta kayu tu.” Muncung Alia sudah sedepa panjangnya. Menyahut kata-kata Damia dengan penuh geram.
“Kalau kau nak tahu Alia, aku ada simpan niat untuk kau dan Ainul masa aku dapat tahu kau orang bercerai dulu.” Damia bersuara semula. Memandang Alia sudah menjongket keningnya sedikit.
“Niat apa?” Lurus dia bertanya. Membalas pandangan gadis itu hanya dengan ekor matanya.
Damia sudah tersenyum lebar. Diubah cara duduknya. Dari duduk berjuntai kaki di sofa dia duduk bersila pula.
“Kalau kau dan Ainul kahwin semula, aku berniat nak tolong buat semua hantaran kau orang berdua. Bukan setakat hantaran, aku nak buat pelamin dan hias bilik tidur kau orang juga secantik-cantiknya,” terang Damia bersungguh-sungguh.
Alia pula sudah mencebik bibir.
“Argh! Tak adanya nak menjadi niat tak best kau tu. Antara aku dan Ainul dah tak ada apa-apa lagi dan takkan ada apa-apa lagi. Bukan setakat hari ni saja tapi untuk selama-lamanya. Mati hidup semula pun aku takkan berbaik dengan dia.” Keras saja Alia memberi jawapan. Bersungguh-sungguh lagi.
“Ooo... jadi sekarang kau berdendamlah dengan duda kau tu ya?” Soalan Damia mengundang rengusan marah Alia. Tak suka dengan pertanyaan yang dirasakan berbaur tuduhan itu.
“Aku bukan berdendam dengan dia Mia tapi aku geram sebenarnya. Kau fikirlah, adakah patut perempuan sebaik dan sesetia aku ni dituduhnya main kayu tiga kat belakang dia? Dia tuduh aku ada affair dengan klien aku walhal dia tak tahu klien aku tu dah lama beranak-pinak. Isteri dia pun seribu kali lagi cantik dari aku yang sedia cantik ni.
Yang dia tu, lagilah. Gila bekerja sampai langsung tak ingat pada aku yang siang malam tercongok macam tunggul kayu tunggu dia kat rumah tiap-tiap hari. Sejam pun tak ada masa dia untuk aku. Sibuk bekerja mengalahkan Yang Dipertuan Agong. Itu pun aku boleh sabar lagi. Tapi yang buat aku angin satu badan tu bila aku dapat tahu dia ada simpan perempuan kat pejabat. Sebab tulah dia sibuk sangat nak bertapa kat situ. Dua puluh empat jam nak berasmaradana dengan si Mona gedik tak sedar diri tu.
Lepas tu sesedap rasa dia aje nak tuduh aku ada jantan lain. Helo! Kalau aku ni jenis perempuan yang gilakan jantan dah lamalah aku buat macam tu. Tak payah tunggu kami kahwin, sebelum kahwin pun aku dah buat semua tu,” ujar Alia.
Marah benar pada Ainul hingga terkepal-kepal penumbuknya beberapa kali selama dia bercakap.
Sambil itu sempat pula dia menyelit pujian buat diri sendiri. Menjadikan Damia yang mendengar kata-kata itu merengus kecil. Perasan betul, kutuk hatinya. Wajah marah Alia ditatap semula.
“Kau tahu Lia, dari apa yang kau bagitahu aku dan dari apa yang aku faham, hanya satu saja kesimpulan yang boleh aku buat tentang keadaan kau dan Ainul ni. Sebenarnya, baik kau ataupun Ainul, kau orang berdua sama-sama salah faham. Itu aje. Dia tuduh kau curang dan tak mahu dengar penjelasan kau. Kau pulak kata dia gila kerja sampai abaikan kau. At the same time, kau kata dia simpan perempuan kat pejabat dan kau pun tak mahu dengar penjelasan dia.
Hakikatnya Lia, perkara ni boleh diselesaikan kalau kau orang berdua mahu dengar penjelasan masing-masing dan duduk berbincang tentang perkara ni baik-baik. Lagi satu, buang sikap keras kepala dan ego melangit kau orang tu. Sikap-sikap tulah yang buatkan kau orang berdua berada dalam situasi sekarang ni. Saling membenci walau sebenarnya masih sayang-menyayangi.”
Alia terus mencebik sebaik sahaja mendengar kata-kata terakhir Damia.
Excuse me, siapa kata aku masih sayang dia hah? Tolong sikit. Daripada aku sayang dia lagi baiklah kalau aku sayang kucing Parsi peliharaan kakak aku tu. Hati tak bengkak, mata pun tak sakit tengok perangai si bodoh bangang tu.” Cepat saja dia menyahut seraya menjeling tajam wajah tenang Damia.
Penuh benci biarpun kata-kata itu tidak lahir dari lubuk hatinya. Sekadar menutup rasa sebenar yang wujud buat Ainul selama ini.
Sedang Damia sudah tersenyum lebar melihat tingkah wanita itu.
“Iyalah tu kau, konon tak sayang Ainul. Kau cakaplah apa yang kau suka Lia tapi aku berani kerat jarilah bertaruh kau still sayangkan dia. Walaupun macam mana sekalipun kau cuba selindung tapi perasaan tu tetap wujud dalam hati batu kau tu.
Kalau tak, takkanlah kau nak menjanda sebegini lama. Kalau dari dulu lagi kau kahwin lain, bukan seorang aje anak yang kau ada sekarang tau tapi dah berderet-deret. Ada yang dah masuk sekolah pun.
Tapi sebab kau masih sayangkan dialah yang buatkan kau sampai sekarang masih lagi bersendirian. So, tak payahlah kau nak auta aku. Tak mengaku sayang konon. Sudahlah kau Lia,” tempelak Damia lalu dia mengelak pantas bila sebiji pulasan dibaling Alia ke arahnya. Dia terkekeh ketawa. Sedangkan Alia sudah membulat mata. Marah dalam malu.
“Argh! Sudahlah kau Mia. Mentang-mentanglah kau tu peguam, suka hati kau aje nak nasihatkan aku macam-macam. Siap mengata aku pulak tu. Apa kau fikir aku tengah buat sesi kaunseling dengan kau hah? Boleh jalanlah!” jerkah Alia terus mencekak pinggang pada Damia yang terus membesarkan tawa. Geli hati dengan kata-kata spontan wanita itu.
“Aku bukan mengata kaulah tapi memang itu hakikatnya. Cuma kau tu aje yang tak sedar diri. Kalau sedar sekali pun kau buat bodoh aje sebab kau tu terlalu ego nak mengaku salah sendiri.”
Damia terus melompat bangun dari duduknya bila satu demi satu kusyen kecil dilempar ke arahnya. Dia tertawa lagi.
“Kau ni kan Mia, memang dah puas hidup dalam dunia agaknya. Sebelum aku bertukar menjadi harimau betina dan terkam kau, baik kau pergi naik atas sekarang. Kau pergi mandi, solat dan lepas tu kau turun ke bawah semula. Karang jangan kata buah-buah ni, dengan kau-kau sekali aku baham tau,” jerkah Alia sengaja mengeraskan suaranya.
Memberi arahan pada Damia yang segera menegak tubuh sambil mengangkat tangan kanannya separas telinga. Seakan membuat ikrar.
“Baik puan, saya mengikut perintah,” sahutnya terus berlari ke tingkat atas.
Langsung membiarkan Alia melihat tingkahnya seraya tersenyum sambil menggeleng. Bakul berisi buah-buahan dicapai sebelum dibawa ke ruang dapur.
Mula menyediakan makan malam mereka. Sedangkan otaknya ligat memikirkan kebenaran kata-kata Damia sebentar tadi. Tanpa sedar Alia tersenyum sendiri. Setuju penuh dengan kata-kata gadis itu dalam diam.

“BERAPA hari kamu ambil cuti ni?” tanya Nenek Tijah seraya menyorong sedulang minuman pada lelaki itu.
Isma tersenyum kecil.
“Adalah dalam dua tiga hari begitu nek. Is balik ni pun sebab Is nak lawat tanah ayah di hujung sana tu. Ayah bercadang nak bina chalet kat situ. Tulah Is nak tengok dulu rupa kawasannya. Is perlu tengok sama ada tempat tu berpotensi atau tidak untuk dijadikan kawasan pelancongan.” Sebelum mencicip minumannya Isma menjawab.
Nenek Tijah mengangguk sedikit.
“Eloklah kalau macam tu Is. Tanah ayah mentua kamu tu pun dah lama benar terbiar. Tak ada siapa pun yang nak usahakannya. Dulu waktu arwah datuk kamu ada, dialah yang rajin membersihkan tanah tu. Ini bila dia dah pergi, tanah tu pun terbiar macam tu ajelah.” Ternyata wanita tua itu menyokong tindakan cucu menantunya.
“Tapikan nek, kenapa tak diusahakan saja tanah tu sebelum ini? Macam buat ladang perternakan ke, tanam sayur ke, sebab setahu Is tanah ayah tu luas jugak ukurannya. Kalau tak salah Is adalah dalam berpuluh ekar jugak luasnya tu?” Pertanyaan Isma mengundang keluhan kecil Nenek Tijah.
“Dulu ada jugak seorang dua yang datang bertanyakan tentang tanah tu tapi tak jadi sebab kawasannya jauh sangat dari jalan besar. Sudahlah jauh, tempatnya pun terletak di hujung ceruk kampung. Sekelilingnya pula hanya ada hutan belantara aje, tempat jin bertendang kata orang.
Walaupun ada dusun buah-buahan datuk kamu tak jauh dari situ tapi masih tak sesiapa pun yang nak tolong nenek jagakan kawasan tanah tu. Pak Cik Zain kamu tu pun cuma bantu menjaganya bila datang musim buah macam sekarang ni. Itupun sebab nenek yang mintak dia bantu. Esok-esok bila musim buah dah habis, tak adanya lagi dia nak ke sana. Sunyi sepi suasananya. Siapalah yang sanggup nak duduk kat situ lama-lama,” terang Nenek Tijah panjang lebar.
Isma mengangguk faham.
“Kalau tak silap Is, kat kawasan tanah ayah tu ada sungai, kan nek?” soalnya tiba-tiba.
Ingat-ingat lupa tentang kawasan tanah yang begitu jarang dikunjunginya biarpun hampir saban bulan dia pulang ke kampung itu. Sekadar menjengah wanita tua itu yang telah lama menetap sendiri di situ.
“Apa pulak tak adanya Is. Bukankah hulu sungainya bermula dari situ? Air terjun pun ada tapi tulah, airnya deras sangat. Bahaya untuk orang mandi-manda kat situ. Kalau setakat nak buat tempat bersiar-siar nak menikmati keindahan alam kata orang, bolehlah. Kalau nak mandi juga, kenalah ke tengah bahagian sungai sikit. Tak pun ke hilirnya saja. Kat situ airnya pun deras tapi tak adalah sederas air di hulu tu.”
Isma mengangguk lagi dek penjelasan neneknya.
“Oh ya Is, esok-esok bila dah siap projek chalet ayah mentua kamu tu, kamu nak upah siapa untuk jaga semua chalet tu?” tanya Nenek Tijah sekadar ingin tahu.
“Saya rasa, mungkin saya akan upah anak-anak muda kampung ni untuk bekerja di situ. Daripada dia orang duduk melepak tanpa buat apa-apa kat simpang kampung tu, lebih eloklah kalau dia orang bekerja di chalet ayah tu. Sekurang-kurangnya masa dia orang pun tak terbuang macam tu aje.
Dia orang pun tak payahlah bersusah-payah nak berhijrah keluar dari kampung ni semata-mata nak mencari pekerjaan lepas ni. Lagipun dia orangkan anak jati kampung ni. Jadi mudahlah bagi dia orang untuk bantu kami mempromosikan kawasan kampung ni kepada pelancong-pelancong luar nanti.” Isma meluah cadangan yang baru dikira-kira dalam benaknya.
Giliran Nenek Tijah pula mengangguk.
“Elok sangatlah cadangan kamu tu. Daripada kita mengupah bangsa asing, lebih baiklah kalau kita ambil bangsa kita saja untuk bekerja dengan kita. Selain boleh memajukan bangsa sendiri, kita jugak dapat membantu menaikkan taraf hidup dia orang walaupun tak banyak mana. Kita semua jugak yang sama-sama mendapat manfaatnya nanti.” Nenek Tijah benar-benar bersetuju dengan cadangan lelaki itu.
Sempat matanya mengerling jam di dinding rumah. Jarum telah menunjukkan ke angka tujuh lebih. Menandakan siang bakal melabuhkan tirainya sebentar lagi.
“Cepat benar masa berlalu ya. Sedar tak sedar dah nak masuk Maghrib pun. Pergilah mandi dulu Is. Nanti lepas solat bolehlah kita makan bersama. Kamu guna saja bilik sebelah sana tu. Nenek belum kemaskan lagi bilik yang selalu kamu guna tu. Bukannya apa, dulu bilik tu Damia yang punya.
Bila dia dah ke luar negara, nenek bagilah bilik tu pada kamu dan arwah Kamilia setiap kali kau orang balik ke sini. Tapi sekarang Damia dah balik jadi dia guna pulak bilik tu. Dia terlupa yang bilik tu dah jadi bilik kamu sekarang,” ujar wanita tua itu lagi seraya bangkit dari duduknya. Mula menutup tingkap-tingkap dan pintu rumah.
Isma turut membantunya.
“Kalau kamu sampai awal sikit, bolehlah kamu jumpa dengan Damia. Dia baru saja bertolak balik ke Kuala Lumpur petang tadi,” sambung Nenek Tijah.
“Lama ke dia balik ke sini nek?” tanya Isma sekadar berbasa-basi.
Namun mindanya sibuk mencerna wajah yang ditemuinya di sungai awal petang tadi. Wajah yang meninggalkan rasa tanda tanya pada dia tentang kewujudan sebenar batang tubuh yang tidak dikenalinya itu.
“Lama tu tidaklah. Adalah dalam dua tiga hari begitu. Ada jugak nenek suruh dia berlama-lama kat sini tapi dah nama pun peguam. Ada sajalah hujahnya nak membangkang kata-kata nenek tu. Mahu tak mahu terpaksalah nenek mengaku kalah,” seloroh wanita tua itu.
Lantas mencungkil senyum lebar Isma buat kali seterusnya. Sedang bayangan peristiwa di sungai awal petang tadi masih menghantui mindanya hingga ke saat ini.
Isma menoleh ke arah Nenek Tijah semula tatkala wanita tua itu membuka mulut semula.
“Dahlah Is, pergi mandi cepat. Dah azan pun. Nanti lewat pulak kamu ke masjid nak tunaikan Solat Maghrib dan Isyak kat sana,” suruh nenek itu lagi.
Isma pantas mengangguk sebelum menapak ke bilik.
Mengambil tuala dan terus ke bilik air untuk membersihkan diri.

LAJU tangannya menyimbah air. Membasahi seluruh kenderaan bercat hitam metalik itu. Membuang segala kotoran yang terlekat di kereta kesayangannya. Sambil itu dia menyanyi-nyanyi kecil. Sekadar buat pendengaran telinganya saja.
Gerakan Faris terhenti tatkala telefon bimbitnya berbunyi nyaring. Pantas dia menyeluk poket seluar pendek separas lututnya. Dicapai telefon bimbit manakala tangan kirinya masih kejap memancutkan air ke seluruh badan kereta. Dia tersenyum lebar tatkala terpandang nama yang terpampang di skrin. Segera dia menyambut.
“Mimpi apa kau telefon aku petang-petang begini Nul?” soalnya sebaik salam Ainul dijawab mesra.
“Mimpi apa pulak. Aku sebenarnya bosanlah duduk sorang-sorang kat dalam rumah ni. Tu sebablah aku call kau,” sahut Ainul sambil membaring tubuh di sofa.
Jari-jemarinya sejak tadi sibuk menekan-nekan butang alat kawalan televisyen. Mencari saluran yang mampu menarik minatnya untuk menonton petang itu.
“Ooo... sebab bosanlah kau telefon aku ya? Mak ayah kau pergi mana?”
“Dia orang pergi rumah mak ayah perempuan tak guna tu.” Jawapan dan rengusan halusnya mengundang tawa kecil Faris.
“Ooo... dia orang pergi rumah janda kau rupanya. Patutlah suara kau tegang semacam aje. Kenapa kau tak ikut dia orang? Dia bukannya tinggal dengan mak ayah dia kat situ pun.” Sambil bersuara Faris menuang air sabun ke kereta.
Dengan menggunakan span dia mula menggosok. Membersihkan seluruh bahagian luar kereta setelah kepala paip air ditutup rapat. Tangan kanannya masih erat menggenggam telefon. Ainul merengus lagi.
“Argh! Malaslah aku nak ikut dia orang. Daripada kena tahan telinga mendengar bebelan dia orang, baik aku lepak sorang-sorang kat rumah. Tapi tulah, boring pulak rasanya bila dah tinggal sorang-sorang macam ni. Tak tahu nak buat apa,” keluhnya.
“Abang dan kakak kau tak ada kat rumah ke?”
“Dia orang lagilah. Awal-awal pagi dah keluar pergi rumah mak ayah Kak Wardina. Family dia ada buat kenduri sikit hari ni.”
“Alah, apa susah sangat. Kau bukalah tv. Banyak cerita best yang boleh kau tengok waktu petang-petang begini.”
Cadangan Faris disambut dengan rengusan seterusnya dari lelaki itu.
Best ke bendanya? Semua stesen tv sama aje perangainya, asyik ulang siaran serupa sampai naik jelak aku dibuatnya,” rungut Ainul.
Faris sudah tertawa kecil.
“Susah-susah sangat Ainul, kau keluarlah pergi berjoging ke, jalan-jalan ke. Mana tahu bila kau keluar merayap nanti kau boleh tersangkut hati dengan mana-mana awek. Aku dan Isma jugak yang beruntung nanti sebab dapat nasi minyak kau buat kali kedua,” sambut Faris dalam tawanya.
Dia terus meliarkan mata ke pagar rumah sebelah tatkala terpandang sebuah teksi berhenti situ. Beberapa saat kemudian seorang gadis berjubah hitam melangkah keluar dari perut kenderaan awam itu.
Selesai pintu teksi ditutup rapat, dia menapak ke dalam pagar bersama sebuah bungkusan plastik kecil di tangannya. Begitu cermat dia mengatur langkah hingga tidak kedengaran bunyi tapaknya.
Dengan kepala menunduk dia berjalan menuju ke dalam rumah. Sempat ekor matanya mengerling Faris yang telah terpaku sebaik sahaja terpandang seraut wajah tanpa senyuman itu. Langsung terlupa pada perbualannya dan Ainul ketika ini.
“Woi Ris! Kau dengar tak apa yang aku cakap ni?” Pekikan Ainul dari corong telefon menyentak Faris dari pandangannya. Bagai terjaga dari mimpi dia segera tersedar. Baru teringat pada sahabat baik yang masih setia menanti di hujung talian.
Sorry, sorry Ainul aku tak dengar apa yang kau cakap tadi.” Sedikit tergagap dia menyahut.
Sedang mata masih terhala di laman rumah sebelah biarpun tiada lagi sebarang kelibat manusia di situ. Bersama hati yang kini hebat dilambung getaran dia kembali menyambung cucian biarpun pergerakan tangannya tidak selaju tadi.
Ainul tertawa kecil.
“Kau ni kenapa Ris? Tiba-tiba aje jadi gagap. Apa kau ternampak hantu ke petang-petang begini? Ke kau nampak benda lain?” usiknya terperasan dengan perubahan nada suara lelaki itu. Sedikit menggeletar lagi terkejut.
“Bukan hantu yang aku nampak Ainul oii tapi bidadari.” Jawapan Faris membuatkan tubuh Ainul menegak serta-merta.Gilirannya pula dirasuk terkejut di kala ini.
“Bidadari? Kau biar betul?” Dengan nada tidak percaya dia bertanya cepat-cepat. Tak sabar menanti jawapan lelaki itu.
Faris mengangguk kecil.
“Betul Ainul, aku tak bohong. Aku baru nampak bidadari tadi. Sebelah rumah aku aje tinggalnya pun,” sahutnya masih meletak mata di laman sepi rumah sebelah.
Tertinjau-tinjau kepalanya mencari kelibat seseorang yang kini telah mencuri hatinya sejak pandangan pertama mereka.
“Kalau betullah kau nampak bidadari tadi maknanya kau dah pergi ke kayanganlah tadi tu ya sampai dah tak dengar apa yang aku cakap.” Ainul kembali meluah tawa. Lucu dengan kata-kata sendiri.
Faris sudah tersengih lebar.
“Apa nak kata Ainul, aku sendiri pun tak tahu apa yang dah jadi pada aku tadi,” sahutnya terus mengulum senyuman.
Sempat pula dia menepuk dahi perlahan. Dalam kepala wajah indah milik gadis itu terus-terus bertebaran ke seluruh ruang. Melekap kuat di setiap saraf otaknya. Lalu menjadikan dia terkhayal sendiri dengan keadaan itu.
“Hmm... nampaknya kempunanlah kau nak makan nasi minyak aku lepas ni ya.” Ainul sudah tersenyum panjang. Faris pula telah melakar kerutan di dahi.
“Aku yang akan kempunan makan nasi minyak kau? Eh, kau ni. Biar betul. Kenapa pulak kau cakap macam tu?” Dia tak faham dengan maksud kata-kata lelaki itu.
“Sebabnya lepas ni aku dan Isma yang akan makan nasi minyak kau tu dulu.” Ainul terus meluah tawa.
“Tapi kenapa pulak?” Ternyata Faris masih tidak mengerti. Kerutannya terus bertambah. Sedangkan Ainul masih melepas tawa.
“Yalah, bukankah kau cakap yang kau ternampak bidadari tadi? Hai, takkanlah kau nak tengok dia macam tu aje kan? Of courselah lepas ni kau akan usha dia. Nama pun kat sebelah rumah aje tinggalnya. Hah, elok aje kau berjaya jerat dia, dah tentulah kau bawa dia naik jinjang pelamin. So, rezeki aku dan Ismalah dapat makan nasi minyak kau dulu sebelum kau dapat makan nasi minyak aku tu.” Ainul terus menyambung tawa bersama Faris yang terlebih dulu berbuat demikian.
Terasa lucu dengan gurauan lelaki itu. Langsung tidak menyedari gelagatnya diperhatikan Puan Fatimah. Ada senyuman gembira di wajah wanita itu. Gembira dengan keadaan yang tidak sengaja dilihatnya sejak tadi. 

No comments:

Post a Comment

 

Designed by Tempah Blog Template By productivedreams © 2012